تدریس برای دانش آموزان عشایری ادامه دارد

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۸:۵۲:۴۳
کد خبر: ۱۰۰۹۳۹۲
تدریس برای دانش آموزان عشایری ادامه دارد
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان عشایری و راهبران آموزشی به صورت کاملا داوطلبانه و خودجوش در خانه‌ها و چادرهای دانش‌آموزان حاضر شدند و شروع به آموزش بچه‌ها کردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش باحضور در شبکه دو سیما درباره اقدامات آموزش و پرورش در مناطق عشایری در جبران تعطیلی کرونایی مدارس توضیح داد.

 مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش امروز یک شنبه 11 خرداد 99 در برنامه عصر خانواده شبکه دو سیما ابتدا به ارائه آماری کلی درباره مدارس عشایری پرداخت و گفت: 1/2 درصد از جمعیت کشورمان را عشایر تشکیل می‌دهند که در میان آنها 185 هزار دانش‌آموز در 6133 مدرسه عشایری تحصیل می‌کنند. از این تعداد 47 درصد دانش‌آموزان دختر هستند. مدارس عشایری به صورت سیار، نیمه‌سیار و ثابت اداره می‌شوند که شامل 1700 مدرسه سیار و نیمه‌سیار و 1300 مدرسه کانتینری، 800 مدرسه به صورت چادر و تعدادی مدرسه کپری است.

او درباره آغاز آموزش‌های غیرحضوری در دوران تعطیلی مدارس گفت: بعد از اینکه کرونا باعث تعطیلی مدارس شد، وزارت آموزش و پرورش دستورالعملی تهیه کرد و در آن پیشنهادهایی برای آموزش دانش‌آموزان در مناطقی که به تلویزیون و اینترنت دسترسی ندارند ارائه شد. در بعضی مناطق که پوشش تلویزیونی شبکه آموزش وجود نداشت محتواهای آموزشی این شبکه از سوی شبکه‌های استانی بازپخش و در مناطقی که پوشش شبکه استانی هم در دسترس نبود فایل صوتی محتواها از طریق رادیو پخش شد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان عشایری و راهبران آموزشی به صورت کاملا داوطلبانه و خودجوش در خانه‌ها و چادرهای دانش‌آموزان حاضر شدند و شروع به آموزش بچه‌ها کردند. آنها ظرفیت‌های خانواده‌ها را می‌سنجیدند تا بهترین استفاده را از آن داشته باشند. مثلا اگر در خانواده‌ای خواهر و برادر بزرگتر حضور داشت، آموزش عضو کوچکتر خانواده را انجام می‌داد.

سیفی درباره مناطقی که پوشش موبایل در آن وجود دارد گفت: در این مناطق معلمان با دانش‌آموزان و خانوادهشان در تماس بودند تا در حد امکان در آموزش غیرحضوری کمک کنند. همچنین برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی درسنامه خودآموزی تهیه و در بین همه دانش‌آموزان پخش می‌شد. خلاصه اینکه ما از هر امکانی برای ادامه آموزش‌ها در مناطق عشایری استفاده کردیم.

او  در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های آموزش و پرورش در استفاده از ظرفیت‌های تلویزیون برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان افزود: ما در آموزش و پرورش سندی به نام سند تحول بنیادین داریم که مبنای حرکت در مسیر رشد و تعالی آموزش و پرورش کشور است. بر اساس این سند استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به عنوان یک راهکار جدی در نظر گرفته شده است. در دی ماه سال 98 وقتی که آلودگی هوا باعث تعطیلی مدارس در برخی استان‌ها شده بود، به ابتکار معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، مکاتباتی با شبکه آموزش داشتیم تا از ظرفیت این شبکه برای آموزش غیرحضوری استفاده کنیم. ما از این ظرفیت حتی در فصل تابستان هم استفاده خواهیم کرد و امسال دوهفته بعد از اتمام امتحانات پایان سال تحصیلی، دانش‌آموزان می‌توانند آداب و مهارت‌های زندگی اجتماعی را از طریق این شبکه تلویزیونی یاد بگیرند.

سیفی درباره نظر خانواده‌های دانش‌آموزان درباره آموزش‌های غیرحضوری ایام کرونا گفت: خانواده‌ها راضی بودند ولی قطعا هیچ چیز جای حضور فیزیکی دانش‌آموز در مدرسه را نخواهد گرفت، خصوصا در دوره ابتدایی که آموزش‌ها از طریق تعاملات حضوری منتقل می‌شود و دانش‌آموز نیاز دارد معلم را ببیند. ولی باتوجه به شرایط باید ازظرفیت‌ها استفاده کرد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در پایان درباره بازخورد آموزش‌های غیرحضوری ایران در سطح بین‌الملل افزود: آخرین جلسه وزیران آموزش و پرورش آیسسکو – که متعلق به کشورهای اسلامی است- وزیر آموزش و پرورش ایران مدل‌های آموزش غیرحضوری در کشور را ارائه کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. امسال مدارس 147 کشور دنیا به دلیل شیوع اپیدمی کرونا به تعطیلی کشیده شد و ایران از کشورهای پیشرو در زمینه آموزش‌های غیرحضوری به شمار می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز