افزایش ۳۶ درصدی تلفات غرق‌شدگی در سال ۹۸

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۰۹:۳۶:۵۱
کد خبر: ۱۰۰۹۵۳۶
افزایش ۳۶ درصدی تلفات غرق‌شدگی در سال ۹۸
یکهزار و ۲۷۵ نفر سال گذشته بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات ۹۳۵ نفر بود، ۳۶.۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از کل آمار تلفات غرق شدگی در سال ۱۳۹۸، یکهزار و ۷۴ نفر مرد و ۲۰۱ نفر زن بودند، این درحالیست که تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق شدگی در سال ۱۳۹۷، ۸۰۰ و تعداد زنان ۱۳۵ نفر بود.

بر اساس این گزارش در سال گذشته بیشترین آمار تلفات غرق شدگی با ۲۴۱ نفر در تیر ماه و کمترین آن با ۳۲ فوتی در بهمن ماه به ثبت رسیده است.

خوزستان بیشترین تلفات

در سال ۱۳۹۸ نیز استان خوزستان با ۱۵۱ فوتی در صدر آمار تلفات بر اثر غرق شدگی قرار دارد. پس از آن استان های مازندران با ۱۰۹ و گیلان با ۱۰۸ متوفی در رتبه های بعدی تلفات غرق شدگی قرار می گیرند.

رودخانه ها در صدر تلفات غرق شدگی

برخلاف تصور عموم، رودخانه ها همواره دارای بیشترین تلفات غرق شدگی هستند و بالاترین آمار را به خود اختصاص می دهند. بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته نیز از کل تلفات غرق شدگی، ۴۶۸ نفر در رودخانه ها جان خود را از دست داده اند که بیش از یک سوم (۳۶.۷ درصد) از کل آمار را در برمی گیرد.

بعد از رودخانه ها، دریا با ۱۵۱ فوتی (۱۳۰ نفر مناطق خارج طرح و ۲۱ نفر در مناطق ایمن سازی شده و مجاز) در رتبه بعدی تلفات غرق شدگی قرار دارند.

بر اساس این گزارش در سال گذشته ۱۴۰ نفر در استخر های کشاورزی، ۱۳۷ نفر در کانال ها، ۹۰ نفر در دریاچه های مصنوعی و سدها، ۸۹ نفر در استخرهای شنا، ۴۵ نفر در حوض و حوضچه ها، ۳۴ نفر در چاه و ۲۸ نفر در دریاچه های طبیعی بر اثر غرق شدگی جان باخته اند. ۹۳ نفر نیز در سایر مکان های آبی جان خود را از دست داده اند.

مرگ ۵۹۳ نفر بر اثر غرق‌شدگی در تابستان سال گذشته

از آنجا که بیشترین حجم سفرها به استان های ساحلی در نیمه اول سال و به ویژه فصل تابستان صورت می گیرد، شاهد ثبت بیشترین تلفات ناشی از غرق شدگی در این ایام نیز هستیم، به نحوی که در تابستان سال گذشته ۵۹۳ نفر از هموطنان جان خود را در اثر غرق‌شدگی از دست دادند که این رقم ۴۶.۵ درصد از کل تلفات غرق‌شدگی در سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص می دهد.

در سال ۱۳۹۸ بیشترین موارد غرق‌شدگی به ترتیب در ماه های تیر با ۲۴۱، مرداد با ۲۰۵ و شهریور با ۱۴۷ فوتی گزارش شده است. به بیان دیگر فصل تابستان به دلیل افزایش حجم بالای سفر و گرمی هوا و تمایل افراد به شنا در رودخانه ها و دریا ها، همواره با افزایش تلفات غرق شدگی نسبت به دیگر ایام سال مواجه است.

بیشترین تلفات مربوط به سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۸، بیشترین آمار تلفات غرق شدگی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که پس از سال ۱۳۹۲ (به استثنای سال ۹۶) آمار تلفات غرق شدگی به کمتر از یکهزار نفر رسیده بود. کمترین آمار تلفات غرق شدگی طی این بازه زمانی، سال ۱۳۹۴ با ۸۷۹ فوتی گزارش شده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور در آستانه آغاز تعطیلات تابستانی و با افزایش میزان سفر به ویژه به مناطق شمالی کشور و نیز افزایش حضور هموطنان در تفرجگاه ها و شنا در رودخانه ها، استخرها، کانال ها و ... ضمن هشدار به هموطنان، توصیه می کند افراد تنها از مناطق مجاز و تحت مراقبت برای شنا کردن استفاده کنند و به رعایت نکات ایمنی توجه کافی داشته باشند.

نظر شما