طرح ترافیک؛ آری یا خیر؟

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۲۳:۳۳:۵۵
کد خبر: ۱۰۰۹۶۱۸
طرح ترافیک؛ آری یا خیر؟
پس از لغو طرح ترافیک به گفته مسئولین شهری افزایش ترافیک بین ۴۲ تا ۱۶۷ درصد در برخی ایام در هسته مرکزی شهر افزایش یافت اما با لغو آن شاهد حضور آدم‌ها به جای ماشین در مترو و اتوبوس هستیم که این سوال پیش می‌آید بالاخره طرح ترافیک اجرا شود یا نه؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طرح‌های ترافیکی تهران از ۲۳ فروردین و به دلیل شیوع کرونا با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شد. پس از آن در چند مرحله قرار بود که این طرح‌ها پس از تعطیلات عید فطر دوباره اجرایی شود که نهایتا با تماس وزیر بهداشت با شخص شهردار تهران این موضوع دوباره به تعویق افتاد. پس از لغو این طرح به گفته مسئولین شهری افزایش ترافیک بین ۴۲ تا ۱۶۷ درصد در برخی ایام در هسته مرکزی شهر افزایش یافت اما در همین روزها آلودگی هوا از شرایط قابل قبول فراتر نرفت و صرفا مشکلات محدود به ازدحام خودرو در سطح شهر شد و برخی معتقدند این ازدحام خودرویی معضل بسیار کوچکتری نسبت به شیوع همه گیر مجدد کرونا است و اجرای طرح ترافیک در این برهه زمانی به صلاح نیست.

شهرداری به درآمدهای خود از طرح ترافیک فکر می‌کند

محمدعلی کرونی، کارشناس حمل و نقل و ترافیک، در این خصوص گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا احتمالا تمامی جوانب را سنجیده و اجازه اجرای طرح ترافیک را صادر کرده است. از سوی دیگر اصرار شهرداری تهران در رابطه با اجرای طرح ترافیک به این علت است که درآمدهای شهرداری تهران در سال 99 از این منبع قطع شده و اصرارهای مجدد این نهاد بالاخره نتیجه داد.

او افزود: برخی در این مجموعه بیشتر از آنکه به فکر ترافیک و آلودگی هوا باشند به فکر مقوله درآمدزایی از اجرای طرح ترافیک هستند. علت این امر را می‌توان در روزهای اندکی جستجو کرد که طرح اجرایی شد و ترافیک نیز علاوه بر اینکه کاهش پیدا نکرد بلکه در برخی ساعات افزایش داشت.

از سوی دیگر برخی نیز معتقد هستند اجرای طرح ترافیک به علت ازدحام خودروها اجتناب ناپذیر است و باید در دستور کار قرار گیرد. 

لزوم آمایش پس از اجرای طرح ترافیک

محسن پورسیدآقایی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با رد مبحث درآمدزایی شهرداری تهران،  در این رابطه گفت: این قبیل گفته‌ها در گذشته نیز مطرح شده است. از سوی دیگر آنچه که شنیده می‌شود این است که نیروی انتظامی نیز اجرای طرح را در راستای کاهش ترافیک خواستار است. 

او افزود: اگر اجرای طرح ترافیک منجر به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی شود به هیچ عنوان به صلاح نیست. اگر به این شکل باشد که اجرای طرح ترافیک صرفا مانع ترددهای بیهوده شود مشکلی ندارد اما به نظر می‌رسد بواسطه طرح ترافیک استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر شود و به همین علت این امر برای سلامتی جامعه مفید نخواهد بود.

پورسیدآقایی در پایان با اشاره به نیاز به کنترل و آزمایش این طرح در زمان کنونی اظهار کرد: مسئولین مربوطه باید در این راستا کنترل‌های لازم را انجام داده و در صورت شلوغی حمل و نقل عمومی در اجرای طرح ترافیک تجدیدنظر کنند.

برخی نیز معتقد هستند دیر یا زود به علت تراکم جمعیت در شهر تهران راهی جز استفاده از حمل و نقل عمومی وجود ندارد و به همین علت باید به دنبال راهکارهایی برای ایمن سازی حمل و نقل عمومی بود.

محیط حمل و نقل عمومی بسیار خطرناک است

مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع کرونا در حمل و نقل عمومی گفت: مسئولین باید حتما پس از اجرای طرح ترافیک تمهیداتی بیاندیشد تا مراجعه کنندگان به حمل و نقل عمومی از تمامی تجهیزات بهداشتی و مراقبتی استفاده کنند. امری ضروری که در صورت عدم رعایت آن ممکن است وضعیت کرونا در جامعه بدتر شود.

او افزود: آنچه که مشخص است پس از اجرای طرح ترافیک فاصله‌ها در مترو و اتوبوس‌ها بسیار نزدیک خواهد شد. این مقوله می‌تواند بسیار خطرناک باشد.از سوی دیگر باید به مقوله آلودگی هوا نیز فکر کرد. زیرا ممکن است عوارضی از این سمت بر جامعه تحمیل شود. اگر در روزهای اخیر نیز نسبت آلودگی هوا نسبت به گذشته کاهش پیدا کند به این علت است که مربوط به پیشینه چند ماه اخیر است و دوران قرنطینه در تداوم این خوبی هوا نقش موثری دارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: باید فضا به سمتی سوق داده شود تا استفاده از حمل و نقل عمومی به عنوان تابو تلقی نشود زیرا استفاده از آن‌ها برای شهر تهران حیاتی است و ظرفیت تردد این همه خودرو در شهر وجود ندارد. آنچه که در این میان ضروری است رعایت نکات ایمنی است و نه تحریم استفاده از حمل و نقل عمومی.

لزوم استفاده از تجهیزات حفاظتی

مصطفی قانعی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی، نیز در تایید حرف‌های سایر متخصصین حوزه بهداشت گفت: استفاده از تجهیزات حفاظتی در وسایل حمل و نقل عمومی راهکار اصلی این حوزه است و می‌توان با تکیه بر این ابزار از انتقال بیماری جلوگیری کرد. باید رعایت بهداشت فردی در اولویت قرار گیرد. 

او افزود: استفاده از ماسک، عدم تماس با سطوح و شستن مرتب دست‌ها تا حدود زیادی می‌تواند عوارض استفاده از حمل و نقل عمومی را به حداقل برساند. به نظر می‌رسد مجموع رخدادها از ترافیک گرفته تا آلودگی هوا و وضعیت بیماری به نقطه‌ای رسیده‌اند که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را اجتناب ناپذیر کرده است.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: برخی افراد که ناقل بیماری هستند باید در این راستا دقت بیشتری کنند. این امر با آگاه سازی ممکن می‌شود و باید مردم بدانند این بیماری ممکن است علائم خاصی نداشته باشد و امکان بیمار کردن سایرین را دارد. 

قانعی در خصوص آینده بیماری کرونا در ایران گفت: متخصصین این حوزه در جهان نیز هنوز نتوانسته‌اند آینده بیماری کرونا را پیش بینی کنند اما سناریو نخست این است که این بیماری در مرداد ماه به پایان می‌رسد و از پاییز مجددا این بیماری شایع خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری های ریوی اظهار کرد: سناریو دیگر نیز این است که این بیماری به صورت کلی در تابستان از بین رود و دیگر همچون گذشته شایع نشود. آنچه که مسلم است ما تا این لحظه در مقابل این بیماری مقاوم تر شده ایم و شناخت بیشتری از آن کسب کرده ایم و بنابراین راحت تر می توان با آن مقابله کرد.

آزمون و خطا تنها راه موجود!

مقوله‌ای که در این میان وجود دارد تغییر شیوه زندگی متناسب با این بیماری است زیرا هیچ پیش‌بینی نمی‌توان از آینده آن داشت اما انجام تحقیقات و پژوهش گسترده در این راستا می‌تواند نتایج بهتری در پی داشته باشد. صرف برقراری طرح ترافیک قطعا نمی‌تواند در این عرصه نتایج مثبت داشته باشد و صرفا منجر به انتقال بیماری کرونا بواسطه این طرح خواهد بود زیرا قاعدتا میزان استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا خواهد کرد اما از سو دیگر آلودگی هوا خود می تواند منجر به بیماری های مختلف شود. در این راستا باید با آمایش و آزمون و خطا پیش رفت تا شاهد کمترین میزان خطر برای شهروندان باشیم.

//انتهای پیام:7

نظر شما