رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب:

حجاب در سراسر دنیا به یکی از پنج نماد هویت اسلامی تبدیل شده است/ باید اکوسیستم صنایع خلاق را ارتقا دهیم

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۲:۵۲:۰۶
کد خبر: ۱۰۰۹۶۹۰
حجاب در سراسر دنیا به یکی از پنج نماد هویت اسلامی تبدیل شده است/ باید اکوسیستم صنایع خلاق را ارتقا دهیم
نشست خبری تشریح عملکرد اولین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب رمضان امروز دوشنبه ۱۲ خردادماه با حضور سید مهدی جوادی رئیس انجمن تولیدکنندن محصولات عفاف و حجاب، میثم نژاد رمضانی عضو هیئت مدیره انجمن و علیرضا حقیقی مدیر شتاب‌دهنده رایمون و مسئول فنی استارت آپ نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب در خبرگزاری مهر برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رئیس انجمن تولیدکنندن محصولات عفاف و حجاب در این نشست گفت: باید با رسمیت بخشیدن به صنایع فرهنگی، صنایع خلاق را ارتقا دهیم و این اکوسیستم را تقویت کنیم امیدواریم بعد از نمایشگاه این استارت‌آپ به فعالیت‌اش ادامه دهد تا نواقص عرضه عفاف و حجاب برطرف شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با اشاره به اینکه مقوله حجاب به نماد هویتی تبدیل شده است که منحصر به ایران نیز نیست، گفت: حجاب در سراسر دنیا به یکی از پنج نماد هویت اسلامی و مهم‌ترین نمود این نمادها تبدیل شده است به همین دلیل مجموعه‌ای از حساسیت‌ها را علیه حجاب می‌بینیم و حتی در کشورهایی که داعیه آزادی دارند، شاهد وضع قوانین علیه حجاب هستیم.

سید مهدی جوادی افزود: مقوله حجاب در جوامع مختلف تبدیل به نماد هویتی اجتماعی برای کسانی شده است که تجربه زیست در دیگر کشورهای غیراسلامی را داشته‌اند و تقریباً اولین مشکلات را در این زمینه دارند آنها می گویند چرا باید حجاب را انتخاب کنند و سدی جلوی آنان وجود دارد.

او ادامه داد: ما باید کاری کنیم که حجاب از مقولات سیاسی جدا شود تا حساسیت‌زدایی کنیم تا برای کسانی که این امر را انتخاب کردند، مشکلاتشان کمتر شود. اما با دقت به این موضوع نگاه کنیم گویی همه مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به این موضوع گره خورده است، حالا باید ببینیم در تقابل این خیر و شر باید چه تدابیری داشته باشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب با اشاره به مشکلات پیش روی نمایشگاه گفت: زمانی که تصمیم به برگزاری نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب گرفتیم، با توجه به مهمان ناخوانده کرونا و از دست دادن فرصت فروش بهاره برای تولیدکنندگان، محصولات عفاف و حجاب که حتی دوره طلایی ماه رمضان را از دست دادند و نزدیک به یکسال است که تولیدکنندگان عفاف و حجاب با رکود مواجه شده‌اند، انجمن با برگزاری نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب سعی بر این داشت که حداقل نیمی از این ضرر آنان را جبران کند.

جوادی با اشاره به استقبال خوب تولید کنندگان ااز نمایش گاه مجازی افزود: نزدیک به ۱۵۰۰ محصول در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفته است و استقبال از سوی مخاطبان هم به‌قدری خوب بود که حتی چنین پیش‌بینی را نداشتیم. سکوی عرضه در بیش از ۲۵ استان از این نمایشگاه بوده و خرید داشتند.

این مسئول انجمن با اشاره به مظلومیت تولیدکنندگان عفاف و حجاب در کشور گفت: تولیدکنندگان عفاف و حجاب در کشور به قدری مظلوم واقع شده‌اند که حتی از سوی دولت در زمینه جواز مالیات و وام‌ها بی‌بهره هستند. حتی کارگروهی که به عنوان متولی پوشش جامعه در وزارت ارشاد فعالیت می‌کند بیشتر به حوزه مُد می‌پردازد نه به پوشش عفیفانه. باید به واقع گفت که در کشور متولی اصلی حوزه عفاف و حجاب چه کسانی هستند؟ که به اعتقاد من متولی نداریم! باید بگویم بودجه و امکانات هم در این بخش کم نداریم و می‌توانیم سرمایه‌گذاری درستی داشته باشیم که متأسفانه همیشه در این زمینه با بن‌بست مواجه شده‌ایم. در حالی‌که باید محصول عفاف و حجاب را به مثابه کالای فرهنگی بدانیم اما این امر در کشور همچنان مفقود مانده است.

او یادآور شد: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید از نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب داشتند که این مقدار بازدید کننده بسیار ارزشمند است و دستاورد مهمی برای جامعه عفاف و حجاب رخ داد. باید بگویم که این حوزه، از پیشروترین صنایع انجمن عفاف و حجاب بوده که سعی کرده برای تسهیل دسترسی به کالای عفاف و حجاب از این فناوری استفاده کرده‌ایم.

جوادی گفت: البته در حوزه عفاف و حجاب مهم‌ترین مسئله نبود متولی اصلی در جمهوری اسلامی است. زمانی که در وزارت سمت می‌رویم که به عنوان تولیدکننده «چادر» خودمان را معرفی کنیم، می‌گویند چادر برزنتی تولید می‌کنید یا چادر بیابانی. یعنی چادر حجاب را کلاً به رسمیت نمی‌شناسند و از طرفی هم چادر را به عنوان کالای فرهنگی می‌دانند که حتی هویت برای آن قائل نیستند که حمایتی از آن داشته باشند یا برای تولیدکنندگان بودجه یا دادن وام از سوی دولت را اختصاص دهند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب از تلاش تولید‌کنندگان محصولات حجاب برای به روز بودن و استفاده از فناوری‌های جدید در عرضه محصولات حجاب سخن گفت و اعلام کرد: اکنون انجمن ما یکی از پیشگامان استفاده از فناوری‌های نوین است.

رسالت‌های سازمانی ما حمایت و توسعه فعالیت‌های عرصه عفاف و حجاب در کشور است

مسئول فنی استارت آپ نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب نیز در این نشست گفت: درباره شکل‌گیری این ایده نوآورانه به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مجموعه رایمون مرکز شتاب‌دهی است که در حوزه صنایع خلاق فعالیت می‌کند که این صنایع خلاق می‌توانند به زمینه‌های متعددی همچون صنایع دستی، انیمیشن و مد و لباس ورود کند.

مدیر شتاب‌دهنده رایمون افزود: با توجه به این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام از سهامداران مجموعه هستند، این امر از مسئولیت‌های اجتماعی و رسالت‌های سازمانی ما بود که گامی در مسیر حمایت و توسعه فعالیت‌های عرصه عفاف و حجاب در کشور برداریم.

وی با اشاره به این موضوع که  هر سال در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش عرضه محصولات حجاب برگزار می‌شد و در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رویدادهای متعدد، این امکان نیز از فعالان حوزه عفاف و حجاب گرفته شد، افزود: این دغدغه ایده برگزاری نمایشگاه مجازی را به ذهن دوستان انداخت که می‌توان این ضعف را با ایده‌های فناورانه پوشاند.

علیرضا حقیقی مدیر اجرایی مرکز نوآوری و شتاب دهنده، درباره مشخصات نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب عنوان کرد: در بحث کرونا ایده استارت‌آپی مطرح شد که نمایشگاه عفاف حجاب به صورت مجازی برگزار شود و خدماتی که به اجرا درآمد برای تسهیل خدمات در ارائه محصولات به مخاطبان بود. و این سایت از نظر محتوا و اجرایی در سطح بالایی است. سعی داریم بهینه‌سازی کنیم تا محصولات برای مخاطبان به‌خوبی نمایش داده شود.

مدیر شتاب‌دهنده رایمون با اشاره به نو بودن ایده برگزاری مجازینمایشگاه در یک حوزه خاص در کشور گفت: اقدامات دیگر برای این نمایشگاه ایجاد تعامل میان تولیدکنندگان و طراحان است که این امر در دنیا بسیار انگشت‌شمار است. بالاخره تلاش ما این است که فرهنگ‌سازی درستی در زمینه محصولات عفاف و حجاب داشته باشیم و به‌زودی به سرمنزل اصلی برسیم.

علیرضا حقیقی، مدیر اجرایی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون نیز که زیر نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند نیز با تأکید بر اینکه در راستای منویات مقام معظم رهبری در بحث عفاف و حجاب شتابدهنده رایمون به دنبال انجام مسئولیت اجتماعی خود بود، گفت: با پیش آمدن موضوع کرونا، ایده راه‌اندازی استارتاپ در حوزه نمایشگاه مجازی حجاب مطرح شد که طی سه ماه با فعالیت ۱۵ نفر از ایده به مرحله اجرا رسید و سایت hijab۹۹.ir اکنون از نظر امکانات فنی و محتوا در شرایط بسیاری خوبی قرار دارد و در رده‌بندی سرچ گوگل نیز در رده‌های بالا قرار دارد و قرار است به زودی بخش طراحان حوزه حجاب نیز به این سایت اضافه شود.

برای عرضه محصولات عفیفانه در جامعه از این نمایشگاه مجازی استفاده می کنیم

نائب رئیس مدیرعامل انجمن نیز در این نشست از استقبال خوب مردم از اولین نمایشگاه مجازی حجاب و عفاف رمضان خبر داد و گفت: از ۲۰ اردیبهشت‌ماه که این نمایشگاه به صورت مجازی آغاز به فعالیت کرده است که آمارهای ارائه شده بسیار خوب است و همین استقبال موجب شد به دنبال ارتقای فنی سایت باشیم تا مشکلی برای بازدیدکنندگان پیش نیاید.

میثم نژاد رمضانی گفت: ما هر سال در ماه مبارک رمضان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن بخش جنبی نمایشگاه عفاف و حجاب را داشتیم که یکی از پررونق‌ترین نمایشگاه‌ها بود، که ما هم تصمیم گرفتیم برای عرضه محصولات عفیفانه در جامعه از این نمایشگاه استفاده کنیم.

این تولید‌کننده محصولات حجاب حضور گسترده تعداد زیادی از برندهای تولیدکننده محصولات حجاب، تنوع محصولات، امکان مقایسه محصولات و قیمت‌های برندهای مختلف کشور و نیز خرید اینترنتی در شرایط شیوع کرونا را از مزایای استفاده از محصولات این سایت بیان کرد و گفت: تمام تولید‌کنندگان تخفیف‌هایی از پنج تا ۲۵ درصد برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند محصولات حجاب را با تخفیف خرید کنند.

او ادامه داد: این نمایشگاه مجازی خداروشکر ثمرات و اتفاقات خوبی را در حوزه عفاف و حجاب رقم بخورد و تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را تا ۲۱ تیرماه هفته عفاف و حجاب تمدید کنیم. اگر موفق شویم اختتامیه را برگزار کنیم در ادامه اولین جشنواره مردمی محصولات حجاب را داشته باشیم. همچنین از مسئولان می‌خواهم به مقوله حجاب نگاه بهتری داشته باشند ما صنف تخصصی نداریم جایگاه متعدد در سازمان‌ها داریم اما به عنوان صنف رسمی شناخته نشده‌ایم و حوزه عفاف و حجاب را به رسمیت نمی‌شناسند.

در ادامه این نشست، جوادی از تداوم فعالیت این سایت پس از زمان تعیین شده برای نمایشگاه مجازی رمضان(۲۱ خردادماه) خبر داد و گفت: یکی از نواقص محصولات حجاب، حوزه تبلیغات و عرضه است و در حالی که انبوه رسانه‌ها در حوزه محصولات و کالاهای ضد حجاب فعالیت می‌کنند، در حوزه حجاب علی‌‌رغم همکاری دو نفر از مسئولان صدا و سیما با پخش تیزر نمایشگاه، با یک نامه از طرف بازرگانی صدا و سیما جلوی تبلیغ نمایشگاه در صدا و سیما گرفته شد.

نظر شما
پرونده ویژه