خلیل آبادی در نشست بررسی طرح بهره برداری از پیاده راه های پایتخت مطرح کرد: (بخش اول)

از نبود پیوست فرهنگی تا عدم توجه به معلولین در طرح بهره برداری از پیاده راه ها/ نمی توان برای درآمد زایی هر کاری انجام داد/ مرکز مطالعات طرح را آسیب شناسی کند

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۰۵:۰۵:۰۸
کد خبر: ۱۰۰۹۸۹۲
از نبود پیوست فرهنگی تا عدم توجه به معلولین در طرح بهره برداری از پیاده راه ها/ نمی توان برای درآمد زایی هر کاری انجام داد/ مرکز مطالعات طرح را آسیب شناسی کند
رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به بحث و بررسی درباره نقاط قوت و ضعف لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روهای سطح شهر پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در میزگرد بحث و بررسی در خصوص بهره برداری از پیاده روهای پایتخت با کلیت این طرح موافقت کرد. خلیل آبادی ضمن انتقاد از نبود پیوست فرهنگی برای این طرح، نگاه صرف اقتصادی در این گونه پروژه ها را شکست خورده دانست و از مرکز مطالعات شهر تهران خواست تا قبل از اجرا آسیب شناسی های لازم را انجام دهد.

لایحه بهره برداری از پیاده روهای تهران به کمیسیون فرهنگی نیامده است!

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در ابتدای این میزگرد با اشاره به طرح بهره‌برداری از پیاده‌روهای پایتخت گفت: لایحه بهره برداری از پیاده روها هنوز به کمیسیون فرهنگی نیامده است اما با این حال در کل به لحاظ درآمدی و فضای شهری انسانی موافق این لایحه هستیم.

او افزود: مسئله اساسی کهداریم این است که تهران خودرو محور بوده و ما سهمی برای پیاده‌روها و مردم عادی شهر در نظر نگرفتیم تا جایی که مردم در تردد عادی خود هم مشکل دارند.

پیاده رو ها غیر استاندارد است

خلیل آبادی تصریح کرد: پیاده روهای ما استاندار، مفرح و دارای مبلمان کامل نیست به همین دلیل یکی از دغدغه های ما این است که این لایحه باعث شود وضعیت پیاده روها بهبود پیدا کند چون متاسفانه مردم فکر می‌کنند اگر مغازه ای دارند تا چندمتر مالک پیاده روی جلوی آن هستند به همین دلیل سدمعبر می کنند به نحوی که مردم نمی‌توانند عبور و مرور کنند.

این عضو شورای شهر گفت: سیاست کلی شورای شهر پنجم گسترش پیاده‌راه و توجه به مردم است به نحوی که در تردد خود آرامش داشته باشند.

خلیل آبادی با اشاره به ویژگی های پیاده روها برای اجرای این طرح بیان کرد: ما ابتدا باید تشخیص دهیم کدام خیابان و پیاده روها مناسب اجرا شدن این طرح هستند برای مثال ما در خیابان 30 تیر  این کار را برای غذافروشی ها انجام دادیم و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت اما در خیابان پیروزی می بینیم جگرسراها، سیرابی فروش‌ها، غذاخوری ها و... بسیار غیربهداشتی در کنار جوی به مردم خدمات می دهند.

ساماندهی به جای بهره برداری

او درباره نبود پیوست فرهنگی در این لایحه افزود: متاسفانه برای این طرح پیوست فرهنگی وجود ندارد و ما می‌ترسیم تنها نگاه صرف اقتصادی غالب باشد اگر واقعیت به همین شکل باشد ما با مشکلات بیشتری روبه رو می شویم.

خلیل آبادی با اشاره به لزوم انسجام بخشی در شهر گفت: در وهله اول ما باید شهر را ساماندهی کنیم بعد به اجرای چنین طرح‌هایی بپردازیم برای مثال در جنوب میدان شوش سه ردیف ماشین می‌ایستند و میوه می فروشند به طوری که کل خیابان بسته می شود و از آنجایی که در آن خیابان بیمارستان مهدیه وجود دارد، مردم برای مراجعه به این زایشگاه که ضروری است، دچار مشکل می‌شوند.

برای درآمدزایی هر کاری نکنید!

عضو شورای شهر تهران با اشاره به تاثیر اجرای این طرح در توسعه گردشگری عنوان کرد: برخی کشورها همین طرح را اجرایی کردند و می‌بینیم رستوران‌ها در پیاده‌روها صندلی چیدند که فضای بسیار نوستالژی و زیبایی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مردم برای نوشیدن یک فنجان قهوه در پیاده‌رو نشسته و در فضای باز بیرون را تماشا می کنند.

او افزود: اما در ایران بسیاری از رستوران‌ها هستند که در پیاده‌روها صندلی گذاشته‌اند  بوی غذا آنها محله را برداشته و حتی زباله های خود را در جوی مقابل مغازه می اندازند که این موضوع بهداشت شهر را به مخاطره می اندازد به همین دلیل نمی توانیم اطمینان کنیم که مغازه داران از این فضا به درستی استفاده کنند.

خلیل آبادی تصریح کرد: بنابراین پیوست فرهنگی باید در این طرح لحاظ شود و در مکان‌هایی که می‌توان اهداف این طرح را دنبال کرد، اجرا کنیم. اگر این طرح فقط هدف اقتصادی داشته باشد اصلا آن را قبول نمی کنیم چرا که معتقدم نمی‌توان برای درآمدزایی هرکاری انجام  داد.

به افراد متخلف امتیاز ندهیم

خلیل آبادی گفت: برخی سوپرمارکت ها تا 2 متر از خیابان را هم وسیله می چینند اگر ما پیاده رو را به چنین افرادی کرایه دهیم یعنی امتیاز دادن به فرد متخلف!! که دراین صورت هدف اصلی این طرح دنبال نشده و مشکل مردم در تردد حل نمی‌شود.

حقوق عمومی فراموش نشود!

او افزود: به طور کلی معتقدم علاوه بر کسب درآمد و نگاه اقتصادی باید مسائل حقوق عمومی و فرهنگی هم رعایت و درنظر گرفته شود.

خلیل آبادی با اشاره به مناسب سازی پیاده‌روها برای معلولین تاکید کرد: خوشبختانه در حوزه معلولین کارهای بسیار خوبی صورت گرفته برای مثال تمام ایستگاه‌های اتوبوس مناسب سازی شده و کمتر ایستگاهی است که معمولان نتوانند از آن استفاده کنند.

او افزود: هر پیاده‌راهی هم که طراحی می‌کنیم باید حتما معلولان را درنظر داشته باشیم تا برای عبور و مرور آنها  مشکلی ایجاد نکنیم اما برخی پیاده روها پهنای محدودی دارند و اصلا نمی‌توان برای آنها کاری انجام داد.

ممانعت از تعرض سواره روها با پیاده رو

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: یک مسئله فرهنگی که در کشور ما وجود دارد این است سواره‌ها به پیاده‌ها تعرض می کنند برای مثال موتوری ها خیلی راحت وارد پیاده‌رو می‌شوند که حتی مردم عادی هم آرامش ندارند.

خلیل آبادی بیان کرد: برای مثال در بسیاری از موارد ما برای جلوگیری از ورود موتور مجبور شدیم پیاده‌رو را ببندیم که این علاوه بر مردم عادی برای معلولینی که ویلچرسوار هستند یا مادرانی که کالسکه دارند مشکل به وجود می آورد.

فرهنگ درست استفاده از پیاده راه را نداریم/ تهران سیاهچاله ای برای معلولین

او افزود: ما هنوز در چنین پیش فرض‌هایی مانده‌ایم و فرهنگ استفاده درست از پیاده‌ راه‌ها را بلد نیستیم بنابراین در صورت اجرایی شدن این طرح هم موفقیت چندانی حاصل نمی‌شود.

این عضو شورای شهر پنجم گفت: تهران به عنوان یک سیاه‌چاله قلمداد می‌شود چون ویژگی‌های جهان شهر یعنی مناسب سازی برای مادر، کودکان، معلولین و... را ندارد چون وقتی در طرح‌های ما پیوست فرهنگی وجود نداشته باشد و فقط نگاه اقتصادی داشته باشیم چنین مشکلاتی به وجود می‌آید.

خلیل آبادی اضافه کرد: در مرحله اول باید این طرح را به شکل پایلوت اجرا کنیم سپس تعمیم دهیم، حقوق عمومی باید در آن رعایت شود، این طرح باید به شکلی اجرا شود که همه افراد از جمله معلولین بتوانند از آن استفاده کنند و عبور و مرور آنها تسهیل شود و در انتها درصورت رعایت تمام موارد فوق اجرا شدن این طرح می‌تواند گردشگری و زیبایی‌های بصری در سطح شهر را افزایش داد.

دیدگاه خودرو محوری اصلاح شود

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه امروزه شهرسازی در کشورهای توسعه یافته به سمت توسعه پایدار در‌ حرکت هستند و نهضت پیاده مداری در این توسعه بسیار مهم و کلیدی است، گفت:  در شهرسازی پایدار لزوم اولویت پیاده بر سواره جز اهداف اصلی است که ما نیز در شورای پنجم بر این نکته تاکید داشتیم و سعی در تغییر رویکر از سواره به پیاده داشتیم زیرا بنظر می رسد این شهر با مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک و غیره نیازمند اصلاح خودرو محوری است.

خلیل آبادی با اشاره به نقاط مثبت و منفی این طرح برای توسعه گردشگری تاکید کرد: مصوبه حاضر از منظر گردشگری می‌تواند اثرات مثبت و منفی بگذارد و می بایست قبل از اجرای کامل آن تمام ابعاد و جنبه های ان را مورد بررسی قرار دهیم یکی از نکات مهمی که در این طرح می بایست به آن اشاره کرد تهیه پیوست های چندگانه به خصوص پیوست گردشگری و تهیه ضوابط فنی است.

او ادامه داد: نحوه چیدمان مبلمان و سایه بان های کاربری های تجاری باید از یک شیوه نامه مشترک استفاده شود تا سبب اغتشاش بصری در شهر نشود. تجارب کشورها و شهرهای مختلف مانند استانبول یا پاریس می تواند ما را در موفقیت طرح کمک کند که پیشنهاد میشود مرکز مطالعات طرحی را با عنوان آسیب شناسی این طرح صورت دهد.

ارتقا پیاده روها از سوی معاونت عمرانی

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تمام اقشار شامل سالمندان و ناتوانان باید بتوانند از این مزیت صورت گرفته استفاده کنند طی پیشنهادی گفت: پیشنهاد میشود معاونت عمران و حمل و نقل شهرداری در کنار اجرای طرح نسبت به ارتقا و تکمیل پیاده راه سازی شهر تهران و ری اقدام کنند.

او در پایان تصریح کرد: در مجموع اگر بتوان تمام جوانب طرح دیده شود می تواند اثرات مثبتی در افزایش نشاط شهروندان و گردشگری شهر تهران داشته باشد. امروزه شهروندان تهران نیازمند نشاط و افزایش تعاملات اجتماعی هستند که امید است این طرح بتواند تا حد زیادی نیازهای اجتماعی مردم را تامین کند.

//انتهای پیام: 5

حضور+نماینده+شورای+شهر+در+برنا222

نظر شما
پرونده ویژه