داس عدم شفافیت ریشه درختان پایتخت را زد!

۱۳۹۹/۰۳/۱۵ - ۰۹:۳۶:۵۳
کد خبر: ۱۰۱۰۶۶۰
داس عدم شفافیت ریشه درختان پایتخت را زد!
آتش سوزی‌های بوستان‌ها در تهران به یک پرونده سریالی و زنجیره‌ای تبدیل شده است و نبود شفافیت و اظهارات مختلف و متناقض درختان پایتخت را به مسلخ کشاند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی چند روز گذشته، بوستان ولایت، پارک جنگلی چیتگر و پارک جنگلی افرا با آتش دست و پنجه نرم کردند. در این رابطه عنوان شد که ۳ نفر برای پرونده بوستان ولایت دستگیر شدند. در پس این وقایع این سوال مطرح است که چه عاملی سبب قتل زنجیره ای بوستان های پایتخت شده است؟

آتش سوزی چیتگر عمدی است

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: از خدمات شهری و سازمان آتش نشانی گزارشی خواستم و طبق این گزارش شفاهی آتش سوزی چیتگر عمدی بوده است.

او افزود: بخشی از این آتش سوزی‌ها به دلیل بی‌توجهی شهروندانی است که برای تفریح به پارک‌ها می‌روند و برخی به دلیل گرمای هوا یا عمدی اتفاق می‌افتد. شهروندان که در پارک‌ها تفریح می‌کنند نباید آثاری به جا بگذارند که موجب آتش سوزی فضای سبز شود اما اگر بدخواهان و افرادی هستند که مبادرت به آتش زدن می‌کنند باید شناسایی و دستگیر شوند.

مدعی العموم ورود پیدا کند

از سوی دیگر زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خواستار ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم در ماجرای آتش سوزی بوستان ولایت و پارک چیتگر شد و نوشت: باتوجه به عمدی بودن آتش سوزی ‎بوستان چیتگر در جایگاه نمایندگی مردم پایتخت خواستار پیگیری ویژه ‎شهردار و ورود دادستانی به عنوان ‎مدعی العموم به موضوع هستم. با آغاز فصل گرما شهرداری تهران وظیفه دارد تدابیر ویژه برای جلوگیری از اتفاقات عمدی و سهوی بعدی در پارک‌ها و بوستان‌ها اتخاذ کند.

دستگیری برای اقدام به آتش زنی بوستان ولایت

پس از وقوع آتش سوزی در بوستان ولایت علی توکلی، شهردار منطقه 19 به خبرنگار برنا گفت: چند تن از افرادی که هنوز هویتشان مشخص نیست اقدام به این کار کرده اند. طبق آخرین گفته های کلانتری این افراد 4 تن بوده اند که یک نفر از آنان بازداشت شده‌اند و هنوز انگیزه فرد از آتش زدن این بوستان مشخص نیست.

آتش سوزی چیتگر عمدی است

همچنین احسان صفایی معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ درباره آتش سوزی بوستان چیتگر گفت: مشاهدات عینی نشان می‌دهد که آتش سوزی در بوستان چیتگر شکل عمدی ایجاد شده است.

اعلام بی‌اطلاعی رئیس مدیریت بحران از آتش سوزی‌های سریالی

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به خبرنگار برنا گفت: بنده هیچ گونه اطلاعی از دلیل آتش سوزی‌ بوستان‌های تهران ندارم و نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم.

او افزود: همینطور درباره اینکه اعلام شده این آتش سوزی‌ها عمدی بوده و تعدادی از افراد به عمد اقدام به این کار کردند، بنده اطلاعی ندارم!!

آتش سوزی در این فصل طبیعی است/بعید می‌دانم عمدی در کار باشد

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به آخرین وضعیت دلیل آتش سوزی‌های اخیر در بوستان‌های تهران به خبرنگار برنا گفت: از آنجایی که این بوستان‌ها در مالکیت مناطق خود هستند ما پس از اتمام کار، گزارش را به مناطق تحویل می‌دهیم اما تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است و تاجایی که اطلاع دارم دلیل قطعی این آتش سوزی‌ها مشخص نیست.

او افزود: هرسال در این مقطع زمانی که هوا گرم می‌شود به دلیل خشک شدن بوته‌زارها و علف‌زارها آتش سوزی امری طبیعی است به خصوص در چندسال اخیر که بارندگی‌ها افزایش یافته و تعداد این علف‌زارها بیشتر شده است بنابراین این موضوع جدید نیست و من بعید می‌دانم عمدی در کار باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تصریح کرد: شاید جالب باشد که بگویم ما در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته آتش سوزی‌های کمتری داشتیم.

ملکی اظهار کرد: در سال‌های گذشته تعداد حریق فضاهای سبز بیشتر بود اما چون بوستان چیتگر و ولایت داخل تهران هستند و لوله‌های پلیکا موجود در پارک چیتگر باعث گسترش آتش سوزی شد، بیشتر سر و صدا کردند و مورد توجه عموم قرار گرفت وگرنه هر روز بیش از یکی دو فضای سبز اطراف تهران دچار حریق می‌شود.

او افزود: تنها راه مقابله با این آتش سوزی‌ها این است که نظارت دقیق‌تری صورت بگیرد و مردم هم که پیک نیک می‌روند بیشتر مراقب باشند و حتما آتشی که درست می‌کنند را خاموش کنند.

ملکی با اشاره به اظهارات زهرا صدراعظم نوری مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی‌ها گفت:اینکه ایشان اعلام کردند آتش سوزی‌ها عمدی بوده حتما مستنداتی دارند اما من هیچگونه اطلاعی ندارم و ممکن است ایشان از شخص دیگری این گزارش را دریافت کرده باشند.

هنوز برای اظهار نظر درباره علت آتش سوزی‌ها زود است

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، جانشین رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در خصوص آتش سوزی های تهران گفت: پلیس علت و ابعاد دو آتش‌سوزی پارک چیتگر و بوستان ولایت را بررسی کرده و اگر متوجه شود تخلف یا جرمی صورت گرفته، حتما با مقصران برخورد می‌کند.

او افزود: عمدی یا غیرعمدی بودن این آتش سوزی‌ها در حال بررسی است و تحقیقات مأموران آتش‌نشانی و پلیس در این زمینه ادامه دارد به همین دلیل نمی‌توان در حال حاضر اظهارنظری قطعی درباره آن ارائه داد.

چه کسی تکلیف آتش سوزی‌ها را باید مشخص کند؟

عمدی یا غیرعمدی بودن آتش سوزی‌ بوستان‌های تهران مسئله‌ای است که این روزها مورد بحث است و هرکسی درباره آن گمانه زنی های متفاوتی دارد تا جایی که در سیستم مدیریت شهری مستندات متفاوتی در دست افراد قرار می گیرد و نبود مدیریت یکپارچه عامل ادامه آتش سوزی ها و ارائه نظرات ضد و نقیض و غیر کارشناسانه شده است. از این رو به نظر می رسد مدیریت شهری باید شفاف تر در خصوص آتش سوزی های سریالی پایتخت اقدام و برخورد کند. 

//انتهای پیام:5

نظر شما
پرونده ویژه