گزارش روز؛

سکوت قانون در خصوص بهره برداری از ساختمان های نا ایمن!

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۰۹:۴۵:۰۸
کد خبر: ۱۰۱۱۰۲۵
سکوت قانون در خصوص بهره برداری از ساختمان های نا ایمن!
آتش سوزی های پایتخت این سوال را مطرح می کند که ساختمان های نا ایمن چه سهمی از این مخاطرات دارند و برای مقابله باید چه کرد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آتش سوزی های زیادی این روزها تهران را درگیر خود کرده است که بهره برداری از ساختمان های نا ایمن جمله پر مخاطره ترین آن ها محسوب می شود اما این بار نه ساختمان های دارای پروانه بلکه ساختمان هایی که بدون مجوز به بهره برداری می رسند با مخاطرات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند و این سوال مطرح است چرا ساختمان های نا ایمن در شهر جولان می دهند و سبب مخاطره آتش نشانان و آسیب به بودجه عمومی خواهند شد.

نمی توانیم از استقرار مردم در ساختمان های نا ایمن جلوگیری کنیم

علی نوذرپور، شهردار منطقه 22، با اشاره به ساختمان های نا ایمن این منطقه گفت: ساختمان ها یا پروانه  ساختمانی دارند و یا ندارند. آن هایی که پایان کار دارند تائیدیه ایمنی از آتش نشانی باید دریافت کنند. اما برخی پایان کار ندارند و قانون در این زمینه مسکوت است.

او افزود: ما می توانیم از استقرار مردم در ساختمان های بدون ایمنی جلوگیری کنیم؟ نه متاسفانه این امکان وجود ندارد.

نوذرپور خاطر نشان کرد: سازنده ها به دلایلی برای پایان کار مراجعه نمی کنند و مستقر می شوند در صورتی که مشکلات ایمنی دارند.

شهردار منطقه 22 با بیان برخی راه حل ها گفت: تنها کاری که می کنیم این است که کمیته ایمنی را در منطقه با حضور  همکاران آتش نشانی شکل دهیم.

نوذرپور ادامه داد: این کمیته گزارش های آتش نشانی را چک می کند. سپس به مالک نامه ارسال می شود بدین ترتیب که این ملک مشکلاتی دارد و مالک مکلف است اشکالات را بر طرف کند.

او اضافه کرد: مالک باید با شرکت های مشاوره ایمنی قرارداد ببندند تا تحت نظارت آنان این کار انجام شود و گواهی ایمنی ساختمان را به سازمان آتش نشانی بدهد در صورتی که این مسیر طی شود سازمان آتش نشانی گواهی می دهد و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد مراتب را به دادستانی اعلام می کنیم تا حکم مقتضی را در خصوص این اماکن ناایمن بدهند و بر اساس آن شهرداری برای ممانعت از حضور و فعالیت افراد اقدام می کند.

نوذرپور در پاسخ به این سوال که چه تعداد ساختمان نا ایمن در منطقه 2 وجود دارد، گفت: آمار دقیقی وجود ندارد چرا که به تدریج بهره برداری می شوند. روی ساختمان های بزرگ و مجتمع های بزرگ تاکید داریم. این ساختمان های بلند مرتبه، چه مسکونی، اداری و چه خدماتی و مجموعه های بزرگ مانند بام لند در دست بررسی هستند و به تدریج به سمت سایر ساختمان ها می رویم.

به خطر انداختن جان آتش نشانان با سکوت قانون/ غالب حریق ها مسکونی است

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، در رابطه با ساختمان‌های ناایمن پایتخت گفت: سازمان آتشنشانی نمی تواند از بهره برداری این ساختمان جلوگیری کند و بارها مکاتبه کردیم. قبل از ارائه پایان کار ساختمان ها آماده بهره برداری نیستند و هر کدام خطراتی دارند.

او افزود: تمام نکات ارائه شده بر اساس اصول است اما اینکه چگونه قوانین اجرا شود مسئله دیگری است. معتقدیم هزینه های سازمان آتش نشانی به خاطر ساختمان های نا ایمن افزایش پیدا می کند و باید فشار مضاعف تحمل کنیم و آتشنشانان مخاطرات بیشتری را متحمل می شوند. همه اینها شرایط را سخت می کند.

داوری تاکید کرد: به غیر از فشار به سازمان آتش نشانی، حوادثی که رخ می دهد خسارات جبران ناپذیری وارد می کند در صورتی که باید قبل از وقوع حادثه پیشگیری صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به برخی اقداماتی که می توان برای مقابله با این امر در نظر گرفت، گفت: سازمان نظام مهندسی می تواند نقش موثری در ساختمان های در حال ساخت داشته باشند و نظارت کنند. حوزه های HSE مهم ترین ناظر هستند. ایمنی ساختمان ها و کار باید در نظر گرفته شود.

داوری ادامه داد: حدودا 35 درصد حریق های تهران مربوط به ساختمان ها و سایر به فضاهای عمومی، خودرویی و فضای سبز و ... است.

او اضافه کرد:  غالب حریق ها مسکونی است چون بسیاری از آتش سوزی ها به خاطر رفتارهای نا صحیح مردم است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به ساختمان های بلند مرتبه گفت: خوشبختانه ساختمان های بلند مرتبه سطحی از ایمنی را دارا هستند و معمولا تعداد حوادث زیاد نیست اما حتی یک فقره خطرات هم زیاد است.

به گفته او خوشبختانه تعداد آمارهای آتش سوزی در تهران زیاد نیست!

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز