معرفی باغ زیبای تاریخی آسیاب بند

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۱۴:۱۷:۰۲
کد خبر: ۱۰۱۱۵۲۲
معرفی باغ زیبای تاریخی آسیاب بند
باغ تاریخی آسیاب قدیمی بند فریمان از زیباترین آثار تاریخی شهرستان است که در منطقه گردشگری سد واقع گردیده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این اثر فرهنگی طبیعی  از چارچوب مفهومی و زیبایی شناسانه در طراحی و ساخت برخوردار است. این باغ از جمله باغ های است که با طرح باغ های کهن ایرانی همزمان با دیگر باغ ایرانی فریمان(باغ ملی) در دوره پهلوی اول بنیانگذاشته شده است.

 باغ آسیاب با دو راه متقاطع(+چهار راه) به چهار بخش تقسیم می شود که درختان سربه فلک کشیده کاج در طرفین هر مسیر  منظره زیبایی به آن بخشیده است.

 از چهار مسیری اصلی باغ،یک راه با پلکان سنگی به در ورودی اصلی،یک راه با پل سنگی به کوه،یک راه به باغات و راه دیگر با پلکان به حوضچه سنگی تصفیه آب آسیاب ختم می شود.

 این باغ تاریخی که در دامنه کوه های بند ساخته شده است در ابتدای ورودی خود آسیاب قدیمی را میزبانی می کند که همزمان با باغ ساخته شده و به اتکا  به نیروی آب بند کار می کرده است.آب ورودی به آسیاب قبل از ورود به آن در حوضچه سنگی زیبایی که برایش تعبیه شده،تصفیه می گردیده است.

سنگ های تراشیده بزرگ و یکدست بکار رفته در ساخت پلکان ها،حوضچه تصفیه آب،جوی های آب و پل به سبک سنگ های بکار رفته در تخت جمشید درست شده اند.

 این آسیاب قدیمی در زمان حیات خود(دهه ۲۰ شمسی)انواع مختلف آرد تولید می کرده که قسمتی از آن صادر می شده است.

کشیده شدن شعله های جنگ دوم بین الملل به ایران(شهریور ۱۳۲۰)و پیروزی متفقین(انگلستان،شوروی،آمریکا)بر نیروهای آلمان نازی(که در آن زمان کار ساخت زیرساخت های عمرانی کشور به عهده آنها بود) و خروج آنها از ایران و هرج و مرج اوضاع کشور،شرایط این باغ را نیز دچار آسیب کرد و آسیاب آن آتش گرفت.

 این باغ تاریخی که از هویت و شخصیت فرهنگی-طبیعی برخوردار است خوشبختانه تاحد زیادی فضای سبز باغ و آسیاب آن باقی مانده است که می طلبد از سوی مالک(کارخانه قند)مورد رسیدگی قرار گیرد.

مرمت و بازپیرایی باغ آسیاب می تواند ضمن حفظ آثار تاریخی،فضای بسیار دلچسپی را برای گردشگران فراهم نموده و باعث اشتغال و کسب درآمد برای سرمایه گذار باشد.

 اقدامات ثبت ملی این اثر تاریخی طبیعی از سوی اداره میراث فرهنگی درجریان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز