چرا به راحتی می‌توان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را فروخت؟

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۲۲:۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۰۱۱۶۵۲
چرا به راحتی می‌توان  پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را فروخت؟
پژو ۲۰۶ در تیپ‌های مختلفش سال‌هاست که گل سرسبد هاچبک‌های ایران به شمار می‌رود. این فرانسوی محبوب و جذاب، از ابتدای ورودش تا همین امروز انتخاب تمام اقشار جامعه بخصوص جوانان بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در بین ۲۰۶سواران نقل قولی جالب شنیده می‌شود با این مضمون که: «وقتی ماشینی که سوار می‌شوی ۲۰۶ باشد، هیچکس براساس آن نمی‌تواند شرایط مالی‌ات را حدس بزند. چرا که در ایران فقیر و غنی ۲۰۶ سوار می‌شوند.»

نکته دیگر اینکه گفته می‌شود ۲۰۶ خودرویی است که خرید و فروش کارکرده آن در ایران حتی راحت‌تر از خرید و فروش طلاست. تا جایی که بسیاری ۲۰۶ را به مثابه پول نقد می‌دانند. چه بسا بسیاری از مشتریان ۲۰۶ به دنبال نمونه‌های سرحال و کم‌کارکرد تولید فرانسه آن می‌گردند و بر این باورند که ۲۰۶ تولید فرانسه کیفیت ساخت و مونتاژ بهتری دارد. ناگفته نماند در میان همه تیپ‌های این خودروی خوش‌چهره، تیپ ۵ آن به دلیل امکانات بهتر و برتری‌های خاص خودش مشتری‌های بیشتری دارد. اما چرا؟

تفاوت تیپ ۵ با سایر تیپ‌ها

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با موتور ۱.۶ لیتری TU5 تولید می‌شود، درحالی که باقی تیپ‌ها با موتور ۱.۴ لیتری تولید می‌شدند یا می‌شوند. لازم به ذکر است از تیپ‌های ششگانه ۲۰۶ در حال حاضر تنها تیپ ۵ و تیپ ۲ تولید می‌شوند. در حال حاضر تیپ ۵ نیز در ۲ نسخه فول و نیمه‌فول آپشن عرضه می‌شود. این برتری موتور تیپ ۵ برای جوانان جذاب‌تر است، چرا که قدرت بیشتر موتور، شتاب و کشش آن را بالا می‌برد و خودرو بُرنده‌تر و چالاک‌تر از قبل می‌شود.

نسخه نیمه فول آن تنها در حجم موتور با تیپ ۲متفاوت است و مانند آن شیشه عقب برقی، سیستم تهویه خودکار و آینه بغل برقی ندارد. همچنین این تیپ دارای سنسور پارک نیست. همه موارد ذکر شده اما در نسخه فول دیده می‌شوند. اما نکته‌ای که باید حتما درنظر داشت، این است که گاهی برخی کاربران اقدام به خرید نسخه نیمه‌فول تیپ۵ کرده و آپشن‌های حذف شده‌اش را به آن اضافه می‌کنند. اما این کار همیشه با مهارت لازم انجام نمی‌شود و دردسرهایی ایجاد می‌کند. مثلا خیلی دیده شده که آینه بغل که دستی بوده برقی می‌کنند، چون این کار اصولی انجام نشده به سیستم برقی خودرو آسیب می‌زند.

یکی دیگر از برتری‌های تیپ ۵ به سایر تیپ‌ها ضعف واشر سرسیلندر ۲۰۶ است که در این تیپ برطرف شده است. استفاده غلط و پرفشار از خودرو، ضعف واشر سرسیلندر را افزایش می‌دهد و موجب سوختن آن می‌شود. این ضعف در مورد پژو ۲۰۶ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که همه این خودرو را به عنوان انتخاب اول جوانان می‌شناسند و جوانان عموما در این موارد دقت لازم را ندارند. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ گیربکس ۵ سرعته دستی دارد. در نگاه اول این نکته ضعف تیپ ۵ نسبت به تیپ ۶ که جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته دارد، به نظر می‌رسد. اما باید بدانید تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ کار سختی است و تعمیرکار حرفه‌ای برای آن کم پیدا می‌شود. همچنین قطعات آن بسیار گران و نایاب است. در این بخش هم برخی گیربکس اتوماتیک تیپ ۶ را روی تیپ ۵ کار می‌گذارند ولی این کار غیر از افزایش هزینه و دردسر و فشار به موتور فایده دیگری ندارد.

بنابراین اگر قصد خرید ماشین دست دوم ۲۰۶ تیپ ۵ را دارید نمونه اتوماتیک شده آن را نخرید. تیپ ۵ برتری‌های دیگری مانند ترمزهای دیسکی عقب، ABS چهار کاناله و EBD نسبت به برخی تیپ‌های دیگر این خودرو مانند تیپ ۳ و ۴ دارد. ۲۰۶ تیپ ۵ مورد علاقه تعمیرکاران هم هست، چرا که تعمیر آن را کار راحتی می‌دانند. تعمیرکاران معتقدند تعدد ۲۰۶های تیپ ۵، تعمیر این خودرو را با چشم بسته هم ممکن کرده است. همچنین قطعات آن به وفور و با قیمت مناسب یافت می‌شود.

بازار کارکرده و صفر پژو ۲۰۶ تیپ ۵

به سبب این اختلافات بین تیپ ۵ با دیگر تیپ‌ها، قیمت این تیپ بالاتر از سایر ۲۰۶ها است. حتی نسخه‌های کارکرده ۲۰۶ تیپ ۵ نیز گران‌تر از تیپ‌های دیگر خرید و فروش می‌شوند. علاوه‌ بر اینکه نسخه فول تیپ ۵ قیمت بالاتری هم دارد. اینکه آپشن‌های به کار رفته در نسخه فول ارزش این قیمت بیشتر را دارد یا نه بازار تعیین می‌کند. برای مثال در آگهی‌های ۲۰۶ تیپ ۵ دیوار می‌بینیم که نسخه فول آپشن، مشتری‌های کمتری از نسخه نیمه فول آن دارد و نمونه‌های نیمه سالم و کم‌کارکرد راحت‌تر فروش می‌روند.

نظر شما