رئیس شورای شهر تهران:

رکود ۳ ساله در ساخت مسیرهای جدید مترو/ آتش سوزی‌های سریالی بوستان‌ها دلیل زیست محیطی دارد

۱۳۹۹/۰۳/۱۸ - ۱۰:۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۰۱۱۸۳۵
رکود ۳ ساله در ساخت مسیرهای جدید مترو/ آتش سوزی‌های سریالی بوستان‌ها دلیل زیست محیطی دارد
هاشمی گفت: یکی از اولویت‌های مدیریت شهری فعالیت مجدد در حوزه ساخت مترو است، که با توجه به رکودی سه ساله در ساخت مسیرهای جدید مترو، عملیات احداث خطوط 8 تا 11 به سرعت آغاز شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هم اندیشی گفت: صبح امروز جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت رئیسه شورای شهر تهران برگزار شد و موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: در جلسه هیئت رئیسه موضوعاتی مانند دستور جلسه و نامه نگاری‌هایی را که هیئت رئیسه لازم است به آن ورود کند مورد بررسی قرار دادیم و در ادامه هم موضوع غذای کارکنان شورا مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفته بود ارجاع طرح‌ها و لوایح به کمیسیون مشترک بود که گاهی مشاهده می‌شود اختلاف نظرها مانع جمع بندی نهایی می‌شود و نیاز است هیئت رئیسه به موضوع ورود کند.

هاشمی در واکنش به آتش سوزی‌های سریالی بوستان‌های پایتخت گفت: آتش سوزی‌ها دلیل مشخصی دارد و آن میزان بارش‌های امسال بود که موجب رشد علف‌ها و گیاهان خود رو شد و در ادامه با گرم شدن هوا و خشک شدن علف‌ها ما شاهد این هستیم که کوچک‌ترین جرقه‌ای باعث ایجاد آتش سوزی در فضای سبز می‌شود.

او با اشاره به افتتاح بوستان ارتش گفت: ابتدا لازم است که از شهردار تهران و همچنین ارتش برای در دسترس مردم قرار گرفتن پادگان 06 و تبدیل آن به بوستان ارتش که دیروز افتتاح شد قدردانی کنم. با توجه به اینکه یکسال تا انتخابات شورای ششم باقیمانده است، در سال پایانی دوره پنجم شورا قرارداریم. این زمانی است که باید از اقدامات این دوره نتیجه گیری شود و شهروندان دستاوردهای مدیریت شهری را مشاهده کنند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: با توجه به مشکلاتی که در این دوره در فرایند توسعه شهر ایجاد شد، تغییرات مکرر در مدیریت شهری و شرایط سخت اقتصادی کشور، از مهمترین آنها محسوب می‌شدند. انتظارات عمومی از اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی در این دوره هنوز محقق نشده است. به همین دلیل برنامه‌های اولویت‌محور تحقق‌پذیر از سوی شورا مطرح شد که با استقبال دکتر حناچی و همکاران او مواجه شد.

او تاکید کرد: در سال باقیمانده به نظر می‌رسد که فرصت و منابع برای اجرای همه طرح‌ها وجود نداشته باشد اما اگر شهرداری بتواند در چند حوزه کلیدی موفق عمل کند، می‌تواند به نوعی نماد دستاوردهای این دوره از منظر افکار عمومی تلقی شود. در حوزه نخست، نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، از طریق تامین اتوبوس و واگن مترو که بتواند با افزایش تقاضای سفر در ابتدای سال تحصیلی، از ازدحام و شرایط ناایمن برای گسترش بیماری کرونا جلوگیری کند.

هاشمی ادامه داد: اولویت دیگر، فعالیت مجدد در حوزه ساخت مترو است، که با توجه به رکودی سه ساله در ساخت مسیرهای جدید مترو، عملیات احداث خطوط 8 تا 11 به سرعت آغاز شود. در حوزه پسماند و محیط زیست، اجرای طرح جامع پسماند آغاز شود. شرایط غیربهداشتی جمع‌آوری و دفن زباله و معضل فعالیت مافیای زباله و کودکان کار ساماندهی شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین افزود: در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکونی با تعریف پهنه «تی»، بارگذاری در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل و نقل عمومی انجام شده و هم ارائه خدمات به شهروندان تسهیل شود، هم ترافیک و استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد و هم منابع برای توسعه سیستم حمل ونقل عمومی تامین شود و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار هم در این مناطق تسریع و شتاب گیرد.

او یادآور شد: البته طبیعی است که بروکراسی حاکم بر شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط نظیر سیستم بانکی، شورای‌عالی شهرسازی و وزارتخانه‌های مرتبط ممکن است در برابر ایجاد شتاب در تحقق اولویت‌ها، مقاومت کنند اما هنر و جسارت مدیران باید به اندازه‌ای باشد که با ریسک‌پذیری و اراده جدی، حداقل در اولویت‌ها فعالیت مدیریت شهری را شتاب ببخشند.

نظر شما