هورالعظیم در مسیر ثبت در کنوانسیون رامسر

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۸:۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۰۱۲۳۳۳
هورالعظیم در مسیر ثبت در کنوانسیون رامسر
بخش اکولوژیک تالاب هورالعظیم شامل حوضه‌های یک، دو و سه در کنوانسیون رامسر ثبت خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب هورالعظیم در مسیر ثبت در کنوانسیون رامسر قرار گرفته است و اگر همه مراحل انجام شود، تا پایان امسال بخش اکولوژیک تالاب هورالعظیم شامل حوضه‌های یک، دو و سه در کنوانسیون رامسر ثبت خواهد شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: امیدواریم همه جمعیت ایران، حافظان خوبی برای محیط زیست و تحویل سالم آن به نسل‌های آینده باشند. فردا روز جهانی اقیانوس‌ها است و این روز برای خوزستان به دلیل مرتبط بودن با دریا و خلیج فارس، به نوعی با اهمیت است.

او افزود: در شمال و جنوب کشور، پهنه‌های آبی گسترده‌ای داریم و این موضوع یکی از موهبت‌های الهی برای کشور ایران است. در جنوب شرق نیز در حوزه‌ای به اقیانوس هند هم متصل می‌شویم و علاوه بر دریای عمان، اقیانوس هند نیز فرصت بسیار خوبی برای ایران محسوب می‌شود.

لاهیجان‌زاده در خصوص وضعیت تالاب‌های کشور، گفت: در دو سال اخیر به دلیل بارش‌های مناسب و اقدامات خوبی که در حوزه‌های مختلف انجام شده، اکنون شرایط تالاب‌ها تقریبا خوب است و حدود ۸۰ درصد تالاب‌های کشور آبگیری شده‌اند و شرایط زنده و احیاءشده‌ای در تالاب‌ها داریم. وضعیت آبگیری تالاب‌های خوزستان نیز ۹۵ درصد و حتی بالاتر است.

او با اشاره به وجود ۳ میلیون هکتار تالاب در کشور عنوان کرد: ۱.۴ میلیون هکتار از مجموع مساحت تالاب‌های ایران، در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. یکی از باارزش‌ترین تالاب‌های کشور، تالاب بین‌المللی شادگان با ۴۰۰ هزار هکتار مساحت ثبت شده در کنوانسیون رامسر است؛ البته وسعت کل این تالاب ۵۳۰ هزار هکتار است.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: تالاب هورالعظیم هنوز در کنوانسیون رامسر ثبت نشده است. در سال گذشته برای ثبت این تالاب در کنوانسیون رامسر اقدام کردیم و بارگذاری سیستمی در سایت رامسر برای این تالاب انجام شده و مکاتبات اولیه انجام شده است و تالاب هورالعظیم نیز در مسیر ثبت در کنوانسیون رامسر قرار گرفته است. اگر همه مراحل انجام شود، تا پایان امسال بخش اکولوژیک تالاب هورالعظیم شامل حوضه‌های یک، دو و سه در کنوانسیون رامسر ثبت خواهد شد.

نظر شما