این شوینده‌ها باعث بروز نقایص مادرزادی می‌شود

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۱۸:۳۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۱۲۴۰۴
این شوینده‌ها باعث بروز نقایص مادرزادی می‌شود
دو ترکیب شیمیایی رایج به نام‌های ADBAC و DDAC که در تولید شوینده‌های خانگی و محصولات بهداشتی شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ می‌توانند باعث شکل‌گیری نقایص مادرزادی شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که دو ترکیب شیمیایی رایج که در تولید شوینده‌های خانگی و محصولات بهداشتی شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ می‌توانند باعث شکل‌گیری نقایص مادرزادی شوند. گزارشی از این مطالعه در Birth Defects Research منتشر شده است.

محققان در ابتدای این مطالعه، اثرات گروه بزرگی از مواد شیمیایی خانگی به‌نام «ترکیبات آمونیوم چهارتایی» را مورد بررسی قرار دادند. این ترکیبات با توجه به خاصیت‌ ضدمیکروبی و ضدالکتریسیته‌ای که دارند، در تولید بسیاری از محصولات ضدعفونی‌کننده خانگی، شوینده‌ها و نرم‌کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، به‌عنوان نگهدارنده در تولید محصولات بهداشتی شخصی مانند شامپو، نرم‌کننده و قطره چشم هم کاربرد دارند.

آنان در ادامه، تاثیر دو ترکیب خاص به نام‌های ADBAC و DDAC را بر موش‌های آزمایشگاهی ارزیابی کردند. این دو ترکیب در همه محصولات شوینده و پاک‌کننده مشترک هستند.

یافته‌های نهایی نشان دادند که شانس ابتلا به نقایص لوله عصبی (NTDs) با قرار گرفتن در معرض این دو ترکیب شیمیایی افزایش می‌یابد. همچنین، مشخص شد که تماس با ذرات شیمیایی موجود در هوای خانه برای ابتلا به این نقایص باروری کافی هستند. به‌گفته محققان، تماس با این ذرات شیمیایی موجود در هوای خانه حتی از ورود این ذرات از طریق دهان نیز اثرات خطرناک‌تری دارد.

دکتر هروبک (مسئول تیم مطالعاتی) می‌گوید: «این ترکیبات شیمیایی به‌طور منظم در خانه، بیمارستان، فضاهای عمومی و استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، بیشتر مردم به‌طور منظم در معرض تماس با آن‌ها هستند. با توجه به این‌که مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی،‌ استاندارد مورد قبولی در علوم زیست‌پزشکی است، باید هشدار بدهیم که این ترکیبات شیمیایی می‌توانند جدا برای انسان‌ها نیز سمّی و خطرناک باشند».

نظر شما