آخرین وضعیت آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور/ وقوع آتش‌سوزی از سردشت تا فارس

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۵:۵۳:۱۰
کد خبر: ۱۰۱۴۶۹۴
آخرین وضعیت آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور/ وقوع آتش‌سوزی از سردشت تا فارس
طی هفته‌های اخیر آتش به جان محیط زیست افتاده که گویا قصد خاموشی ندارد تا جایی که برخی قسمت‌های غرب کشور را دوباره به خود درگیر کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اکثر آتش‌سوزی‌ها در جنگلهای ایران در فصل خشک تابستان به وقوع می‌پیوندد. اگر چه آتش به‌عنوان فاکتور موثری در الگوی پراکنش جنگل‌ها و محیط زیست ایران محسوب نمی‌شود اما موارد مختلف وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع در گزارش‌های مختلفی قابل مشاهده است. تداوم حریق زمانی که به مدت چند روز ادامه پیدا کند باعث نابودی چندین هکتار جنگل خواهد شد. امری که قبل از آغاز فصل تابستان گریبان بسیاری از مناطق کشور را گرفت و چندین روز زمان برد تا صدها نیرو بتوانند آتش‌سوزی در جنگل‌ها را کنترل کنند. سوانحی که به نظر می‌رسد هنوز در چند نقطه کشور تداوم دارد.

وقوع آتش سوزی در مراتع فارس

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت منابع‌ طبیعی کشور، در این خصوص گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و از سوی دیگر به واسطه حضور در ایام تعطیل و حضور مردم در طبیعت این قبیل آتش سوزی ها در محیط زیست افزایش پیدا می‌کند. 

او افزود: در سال جاری شدت گرما و وزش باد نسبت به سال های قبل بیشتر شده و این امر سبب شد آمار آتش‌سوزی‌ها افزایش پیدا کند. غالب حریق‌ها در کشور در مدت 5 تا 12 ساعت مهار می‌شوند اما برخی دیگر نیز تداوم دارند.

فرمانده یگان حفاظت منابع‌ طبیعی کشور در خصوص آتش‌سوزی‌ها در هفته جاری گفت: در استان فارس و در حوالی شهرستان کازرون یک فقره آتش‌سوزی در مراتع به وقوع پیوست که پس از 24 ساعت تلاش، این آتش ساعاتی قبل مهار شد و در سایر مراتع و جنگل‌های کشور وضعیت در حال حاضر خوب و تحت کنترل است.

سرهنگ عباس نژاد تاکید کرد: آتش سوزی در استان های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد به صورت کامل مهار شده و در این استان ها مشکل خاصی وجود ندارد.

آتش سوزی در ارژن مهار شد

روابط عمومی محیط زیست استان فارس در خصوص آتش سوزی ارژن افزود: حریق از روز جمعه در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان از توابع شهرستان کازرون رصد شد که با تلاش نیروهای مختلف حاضر در منطقه این حریق در روز شنبه مهار و صرفا قسمت هایی از مراتع این محدوده را از بین برد.

بی اطلاعی مسئولین آذربایجان غربی از وقوع آتش سوزی

از سوی دیگر برخی منابع آگاه گزارشی مبنی بر وقوع آتش سوزی در قسمت‌های جنوبی استان آذربایجان غربی را اعلام کردند که اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی از وجود آن ابراز بی اطلاعی کرد.

در ادامه سرهنگ اردشیر دولتیاری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان نیز با اعلام هوشیاری نیروها در این استان گفت: طی روزهای اخیر گزارش مبنی بر آتش سوزی در این استان واصل نشده است اما احتمال آتش سوزی در ارتفاعات صعب العبور سردشت وجود دارد.

سه هکتار از اراضی آذربایجان غربی طعمه حریق شد

در این رابطه حجت جباری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان ‌غربی گفت: این آتش سوزی در خارج از مناطق حفاظت شده و در جنوب استان آذربایجان غربی رقم خورده است.

او افزود: کانون اصلی این آتش سوزی یکی از مناطق شهر میرآباد از توابع شهرستان سردشت بوده است که در آن منطقه نزدیک به 3 هکتار از مراتع طعمه حریق شد. نیروهای مردمی و کارکنان منابع طبیعی توانستند ظرف چند ساعت این آتش را مهار کنند و هم اکنون اوضاع تحت کنترل است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان ‌غربی تشریح کرد: این آتش سوزی در منطقه آلان رقم خورده است که جز مناطق حفاظت شده محیط زیست نبوده است. در این آتش‌سوزی به پوشش جنگلی آسیب وارد نشده است و خسارت جانی و مالی در پی نداشته است.

انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز