رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی:

۳۰ هزار اتباع در تهران شناسنامه ندارند/ خلا قانونی در تشخیص سن کودکان بی‌هویت

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۵:۰۸:۰۴
کد خبر: ۱۰۱۴۸۹۶
۳۰ هزار اتباع در تهران شناسنامه ندارند/ خلا قانونی در تشخیص سن کودکان بی‌هویت
سلمان خدادادی گفت: متاسفانه پس از تشکیل دو جلسه در خصوص تعیین سن کودکان بی هویت به نتیجه‌ای نرسیدیم و درباره این موضوع هیچ قانون یا طرحی تصویب نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش قانون انتقال تابعیت از مادران ایرانی به فرزندانشان تصویب شد اما اینکه بر چه اساسی سن آنها تعیین می‌شود و اینکه خانواده آنان مهاجران چه کشورهایی هستند هنوز مشخص نیست.

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به روندی که این قانون در مجلس طی کرده، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مجلس گذشته، مورد بحث و بررسی کمیسیون اجتماعی قرار گرفت و درباره آن دو جلسه هم تشکیل شد، بحث انتقال تابعیت و صدور شناسنامه به کودکان بی‌هویت بود.

او افزود: در همه کشورها تعداد قابل توجهی از پناهنده‌ها زندگی می‌کنند در ایران هم سرپرستی این اتباع برعهده بهزیستی قرار گرفت و این سازمان باید آنها را تحت سرپرستی خود قرار دهد.

نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه اینکه بر چه اساسی سن کودکان برای صدور شناسنامه تشخیص داده می‌شود، هنوز مشخص نیست.

او افزود: ما جلسات مختلفی را تشکیل دادیم و درمورد این موضوع بحث کردیم و نظرات کارشناسان جامعه شناسی را مورد بررسی قرار دادیم اما به نتیجه خاصی نرسیدیم و درنهایت بهزیستی مکلف شد در قالب یک لایحه نظر خود را به مجلس ارائه دهد.

خدادادی اظهار کرد: تا به امروز بهزیستی لایحه‌ای را به مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه نداده است و متاسفانه بحث تشخیص سن کودکان فاقد شناسنامه تبدیل به قانون مدون نشده تا تکلیف این کودکان برای همیشه مشخص شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصالت کودکان بی هویت در ایران گفت: همه این کودکان بی هویت نیستند بسیاری از آنها دارای پدر و مادر هستند و در مدارس ایران تحصیل می‌کنند برای مثال برخی مدارس در مناطق تهران وجود دارد که تعداد اتباع آنها بیشتر از ایرانی‌هاست.

او افزود: شمار دقیق فرزندانی که از مادر ایرانی متولد شده و در حال حاضر فاقد تابعیت ایرانی هستند روشن نیست اما می‌توان گفت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان بیشترین کودکانی هستند که این لایحه می‌تواند بر شرایط زندگی آنها تاثیر داشته باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی گفت: تعداد کودکانی که از کشورهای توسعه یافته هستند یا از مادران ایرانی خارج از کشور متولد شدند بسیار اندک است و بیشتر این کودکان را اتباع کشور افغانستان تشکیل می‌دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم حدود 30 هزار نفر از اتباع فقط در تهران زندگی می‌کنند که بی شناسنامه هستند و تصویب این قانون قطعا تاثیرات بسیار مثبتی در ادامه زندگی آنها خواهد گذاشت.

انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز