ازدحام زلزله در فارس/ تغییر دمای پوسته زمین به دلیل منابع گازی است یا آتشفشان؟

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۰۹:۰۲:۴۴
کد خبر: ۱۰۱۵۶۲۷
ازدحام زلزله در فارس/ تغییر دمای پوسته زمین به دلیل منابع گازی است یا آتشفشان؟
روز گذشته استان فارس، چند زلزله دیگر را تجربه کرد. کانون زلزله همچنان در منطقه بیرم است و عمق آن تا 16 کیلومتر افزایش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حمیدرضا نانکلی، رئیس اداره ژئودزی سازمان نقشه‌برداری کشور از این پدیده به عنوان «ازدحام زلزله SWARM» یاد کرد و گفت: صبح دیروز دو زلزله با بزرگای ۴.۷ و ۴.۶ در مقیاس ریشتر و با فاصله زمانی یک ساعت و ده دقیقه در استان فارس و بیرم رخ داد. این زوج زلزله ۵روز بعد از زوج زلزله ۲۰ خرداد بیرم رخ دادند و در فاصله زمانی بین این دو زوج زلزله،  ۳۰  لرزه دیگر رخ داده است.

او افزود: با توجه به فاصله زمانی کوتاه و محلی بودن این زلزله‌ها با پدیده «ازدحام زلزله» روبرو هستیم که فاقد شوک برجسته و اصلی است و این کاملا متفات است با یک زلزله اصلی و پس لرزه‌های آن است.

نانکلی با اشاره به اینکه ساعت 22:35 شب گذشته نیز زلزله دیگری با بزرگای ۵.۱ در نزدیکی بیرم رخ داد؛ گفت: فعالیت آب‌های گرم پوسته زمین و فعال شدن تغییرات گرمای پوسته از عوامل تاثیرگذار هستند که معمولا در مناطق آتشفشانی رخ می‌دهند، اما در این منطقه منابع گازی موجود در پوسته، احتمالا در این پدیده نقش دارند.

نظر شما