آتش سوزی‌های تهران افزایش پیدا نکرده است/ ۹۰ درصد از آتش سوزی ها به دلیل سهل انگاری بوده است /آتش سوزی های زاگرس باعث توجه رسانه‌ها به آتش سوزی شد

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۱۱:۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۱۶۲۶۵
آتش سوزی‌های تهران افزایش پیدا نکرده است/ ۹۰ درصد از آتش سوزی ها به دلیل سهل انگاری بوده است /آتش سوزی های زاگرس باعث توجه رسانه‌ها به آتش سوزی شد
مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: ده‌ها سال است که در تابستان شاهد آتش سوزی بوستان‌ها و پارک‌های تهران هستیم، اما به دلیل آتش‌سوزی وسیع زاگرس نظر مردم و رسانه‌ها جلب شد و سر و صدا به پا کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری محمد علی مختاری، مدیر عامل سازمان بوستان‌ها، عطایی مدیر کل خدمات شهری و داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با موضوع آتش سوزی‌های اخیر پایتخت روز سه شنبه 27 خرداد در ساختمان شهرداری برگزار شد.

محمد علی مختاری، مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: همیشه در طول سال تعدادی از بوستان‌های جدید مورد بهره‌برداری قرار می گیرند امسال هم  قرار است حدود 50 بوستان محله ای، منطقه ای و فرامنطقه ای طراحی و بهره برداری شود.

او افزود: سه بوستان منطقه ای و فرامنطقه ای تا دو ماه و نیم دیگر مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

مختاری تصریح کرد: بوستان زندگی در محله هرندی، وثوق الدوله که به دلیل کرونا عقب افتاد و باغ گلها از جمله بوستان هایی است که بازگشایی آنها در دستور کار قرار دارد.

 مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر در 6 منطقه تهران 11 باغ را مورد تملک قرار دادیم امیدواریم، بازگشایی می شوند.

او افزود: همچنین عملیات عمرانی 4 باغ ایمان، دانش، آفرینش و بهشت شروع شده و فاز یک آن تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مختاری عنوان کرد: ما 354 محله در تهران داریم که 17 محله آن فاقد پارک بود اما امروز تعداد آن به 9 محله رسبده است که امیدواریم تا پایان سال دارای پارک می شوند.

او اظهار کرد: در حال حاضر در خیابان ولیعصر درخت قطع شده و خشک نداریم همچنین قرار نیست درختان خشک ولیعصر را قطع کنیم چون این خیابان جزو میراث فرهنگی ما است.

مختاری با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر گفت: برخلاف تصورات آتش سوزی ها زیاد نشده چرا که هرساله ما شاهد آتش سوزی در بوستان ها و پارک ها هستیم.

او افزود: در تاریخ 25 اسفند 98 ما اولین دستورالعمل را به مناطق 22 گانه ارسال کردیم که بدانند چه اقداماتی را باید انجام دهند که این اتفاق هم افتاد.

مختاری تصریح کرد: بارندگی‌های سال 97 و 98 باعث شد رشد علف ها افزایش یابد و درنتیجه با گرمای اخیر دچار حریق شدند.

او افزود: ما با حضور رئیس جمهور در سال‌های اخیر چندین هکتار جنگل زایی انجام دادیم برای مثال در اسفند سال 98 حدود 1200 هکتار جنگل افتتاح شد.

مردم از رهاکردن بطری شیشه ای  در طبیعت خودداری کنند

عطایی، مدیر کل خدمات شهری با اشاره به در 69 سال گذشته بارش اخیر که اسفندماه اتفاق افتاد بی سابقه بود و باعث ریزش آب از شمال به جنوب و رشد گیاهان و علف زارها شد.

او افزود: در سال 99 هم بارشی داشتیم که در 18 دقیقه اتفاق افتاد که همه انتظار سیل داشتیم اما این اتفاق نیوفتاد.

عطایی تصریح کرد: از مردم می خواهم از روشن کردن آتش در فضای سبز خودداری کنند و کبریت و ته سیگار خود را زمین نیندازند چون با ورزش باد امکان آتس سوزی وجود دارد.

او افزود : مردم حتما از انداختن بطری های شیشه ای به شدت خودداری کنند چون باعت تمرکز نور خورشید می شود و بر آتش سوزی گیاهان تاثیر می گذارد.

رونمایی از تجهیزات مدرن آتش نشانی در مرداد

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت:  ایمنی یک اصل امکان ناپذیر است، آتش از مواردی است که اگر غافل شویم ایجاد می شود.

او افزود: بخشی از ایمنی در برابر آتش برعهده آتش نشانان است که باتوجه به تاکیداتی که شهرداری و شورای شهردار دارند این سازمان در حال ارتقا است.

داوری تصریح کرد: امیدواریم در مرداد  از تجهیزات خاص آتش نشانی رونمایی خواهیم کرد و روز به روز تجهیزات خود را به روزتر می کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی اطهار کرد: در حال حاضر 33 هزار ساختمان را مورد بررسی قرار دادیم و دستورالعمل صادر کردیم اما این مشارکت مردم است که می تواند اهداف ما را به منصه ظهور برساند.

او افزود: ده ها سال است که آتش سوزی در فضای سبز در تهران رخ می دهد و تا شهریورماه ادامه می یابد بنابراین موضوع جدیدی نیست اما به دلیل آتش سوزی های وسیع در زاگرس نظر مردم به تمام اتش سوزی ها جلب شد و در رسانه ها سر و صدا به پا کرد.

داوری گفت: در سال های اخیر تغییراتی در الگوی بارشی کشور رخ داده که تاثیر مثبت و منفی داشته است که افزایش رشد علف ها و گیاهان و خشک شدن آنها و ایجاد آتش سوزی از جنبه منفی آن است.

او افزود: ویروس کرونا باعث شد طبیعت نفس بکشد اما از طرفی با کاهش فاصله گذاری اجتماعی به یکباره حضور مردم در طبیعت زیاد شد.

داوری عنوان کرد: طبق نتایج ما اکثر آتش سوزی ها  بر اثر بی احتیاطی مردم بوده است.

او افزود: بیشتر آسیب های وارد شده هم متوجه گیاهان خودرو شده است.

2500 آتش‌سوزی در بوستان‌های پایتخت

داوری اظهار کرد: تاکنون 2500 آتش سوزی در بوستان ها و پارک های تهران رخ داده که 150 مورد آنها در منابع طبیعی اطراف تهران بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: نتایج نیروی انتظامی را نمی دانم اما ما معتقد هستیم 90 درصد از آتش سوزی ها به دلیل سهل انگاری است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز