یک متخصص مغز و اعصاب هشدار داد:

مبتلایان به «ام اس» از هوا گرم و مرطوب دوری کنند

۱۳۹۹/۰۳/۲۸ - ۰۰:۲۳:۴۷
کد خبر: ۱۰۱۶۳۹۸
مبتلایان به «ام اس» از هوا گرم و مرطوب دوری کنند
مژگان قهاری از افزایش «ام اس» در 10-15 سال اخیر در کشور خبرداد و گفت: عوامل متعدد در بروز این بیماری تاثیر گذار است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مژگان قهاری، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، درباره تاثیر گرما بر روند بیماری ام اس گفت: گرما یکی از مشکلات مبتلایان به «ام اس» است. دو سوم بیماران در گرما و هوای مرطوب مشکلاتشان چندین برابر می‌شود. برای مثال مبتلایان به «ام‌ اس» در فضای گرم و مرطوب خستگی آنها چندین برابر می‌شود.

او افزود: این بیماران می‌توانند مشکلات حسی و حرکتی داشته باشند، وقتی این بیماران در معرض هوای گرما قرار بگیرند مشکلاتشان تشدید می‌شود. به عبارت دیگر قرار گرفتن در محیط گرم باعث افت عملکرد بیمار  می‌شود.

قهاری تاکید کرد: بیماران مبتلا به «ام اس» باید در فضای خنک قرار بگیرند، چون در صورت گرمازدگی شاید دو تا سه روز طول بکشد که تاثیر گرما از بدن آنها خارج شود. بنابراین مساله مهم  برای مبتلایان به «ام اس» در فصل گرم این است که حتی‌الامکان در ساعات خنک همچون صبح یا غروب به انجام کارهایشان بپردازند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: مبتلایان به «ام اس» نباید زمان طولانی در گرما قرار بگیرند. باید ساعت کاری و زندگی خود را به نحوی تنظیم کنند که در فضای با دمای بالا حضور نداشته باشند.

قهاری اظهار کرد:  به بیماران پیشنهاد می‌شود مایعات خنک مصرف کرده و از لباس‌های نخی استفاده کنند. همچنین از ماندن در فضای گرم خودداری کنند. گرما باعث حمله «ام اس» نمی‌شود، بلکه حال بیمار را بدتر می‌کند.

بیماری «ام اس» علت مشخصی ندارد

او درباره کاهش نرخ سلامت روان در مبتلایان به «ام اس» گفت: بیماری «ام اس» علت مشخصی ندارد و عوامل متعدد در بروز «ام اس» دخیل است.

 این پزشک تاکید کرد: به نظر می رسد یک استعداد ژنتیک در فرد است و در کنار آن عوامل محیطی همچون عفونت‌های ویروسی، کمبود ویتامین دی، آلوده کننده‌های محیطی، استرس و ...  در بروز این بیماری تاثیر گذار است.

کرونا خدمات رسانی به مبتلایان «ام اس» را مختل کرد

 قهاری گفت: در شرایط کنونی کارهایی همچون توانبخشی و آب درمانی و درمان بیماران «ام اس» به دلیل شیوع کرونا منتفی شده است. ترس و اضطراب ناشی از کرونا نیز برای این بیماران مشکلات متعدد به دنبال دارد.

روند شیوع «ام اس» در 10 سال اخیر

این پزشک متخصص با بیان اینکه نمی‌توان استرس و اضطراب را در افزایش مبتلایان به «ام اس» تاثیرگذار دانست، گفت: در 10 -15 سال اخیر شاهد شیوع «ام اس» در کشور هستیم. شیوع آن نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است. حال باید دلایل بروز آن تحت بررسی قرار بگیرد.

//انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز