یک فلوشیپ نازایی مطرح کرد:

پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای درمان کیست‌های تخمدان/ پیشنهاد بارداری به زنان مبتلا به کیست‌های شکلاتی

۱۳۹۹/۰۳/۲۹ - ۰۰:۴۳:۲۱
کد خبر: ۱۰۱۶۷۰۳
پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای درمان کیست‌های تخمدان/ پیشنهاد بارداری به زنان مبتلا به کیست‌های شکلاتی
زهرا حیدر به تشریح چگونگی ایجاد و راه‌های درمان کیست تخمدان به عنوان یکی از مشکلات شایع در زنان پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیست تخمدان یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در زنان  است. با این وجود کیست های تخمدان در ۹۵ درصد موارد خوش‌خیم است.

زهرا حیدر، فلوشیپ نازایی و آی وی اف، درباره چگونگی درمان کیست تخمدان گفت: عملکرد تخمدان در هر ماه به شکل دوره‌ای منجر به تخمک‌گذاری و تولید نطفه یا سلول جنسی در  زنان می‌شود.

او افزود: درصورت عملکرد نامناسب در تخمدان کیست ایجاد می‌شود. باید دانست کیست‌ها انواع و اقسام دارند. برای مثال برخی از کیست‌ها خوش‌خیم و ممکن است در طول سال یک یا دو بار عملکرد مناسب نداشته باشند.

این پزشک زنان مطرح کرد: معمولا سایز این نوع کیست‌ها زیر سه سانت بوده و خود به خود از بین می‌روند. گاهی اوقات در داخل کیست‌ها خونریزیی اتفاق می‌افتد و خونریزی خود به خود متوقف و با مصرف قرص‌های جلوگیری برطرف می‌شود.

او گفت: وجود کیست‌ در رحم نگران کننده نیست. اگر کیست به شکل گذرا ایجاد شده و فردی سابقه پریودهای منظم داشت مشکلی برایش ایجاد نمی‌کند.

کیست‌ها زمینه ژنتیک دارند

این فلوشیپ نازایی گفت: بدترین نوع کیست تخمدان آندومتریوز یا کیست‌های شکلاتی است در افراد با وجود زمینه ژنتیکی بروز می‌کند.

 حیدر اظهار کرد: کیست‌ها معمولا زمینه فامیلی داشته و با خونریزی بروز می‌کنند. این کیست‌ها در دراز مدت ذخیره تخمدان را کاهش می‌دهند. این کیست‌ها با دردهای مزمن لگنی همراه است. افراد مبتلا به این نوع کیست‌ها به محض تشخیص نوع کیست باید درمان مناسب برایشان انجام شود.

 به گفته او به زنان متاهل  برای درمان کیست شکلاتی پیشنهاد می‌شود تا در اسرع وقت بارداری برایشان اتفاق بی‌افتد، چون بیشترین مانع برای رشد کیست‌ها بارداری است.

کیست‌های پلی کیستیک چگونه درمان می شوند؟

حیدر درباره درمان افراد مبتلا به کیست‌های پلی کیستیک گفت: این افراد معمولا از موهای زاید برخوردار یا دچار طاسی مردانه می‌شوند.

 او افزود: این افراد پریودهای نامنظم دارند. کیست این افراد ریز است. بروز این مقوله هم زمینه ژنتیک دارد. این افراد نیز علاوه‌بر پریودهای نامنظم و پر مویی از دچار اختلالات باروی نیز هستند. در اکثر مواقع این افراد نیازمند اقدامات کمکی برای بارداری هستند.

 این پزشک اظهار کرد: به این افراد کاهش وزن پیشنهاد می‌شود، چون با کاهش وزن تخمک‌گذاری به شکل مرتب اتفاق می‌افتد. در گاهی اوقات نیز درمان‌های کمک دارویی  و ای وی اف  انجام می‌شود.

 حیدر تاکید کرد: هر خانمی که درگیر پریودهای نامنظم است به پزشک مراجعه کند تا بر اساس مشکلات زمینه‌ای درمان‌های مناسب برای آنها انجام شود.

داروهای گیاهی مضر برای درمان کیست‌های تخمدان

برخی از پزشکان مصرف داروهای متفورمین یا عرقیجات گیاهی را برای درمان کیست‌های تخمدان  را پیشنهاد می‌کنند، این فلوشیپ نازایی در این باره تاکید کرد: مصرف رازیانه برای درمان کیست تخمدان پیشنهاد نمی‌شود. چون  روش درمان اختلال قاعدگی و درمان کیست با یکدیگر متفاوت است. برای مثال در کیست‌های آندومتریوز  فرد باید در اسرع وقت باردار شود تا روند درمانش به شکل مناسب انجام شود. همچنین در سندروم پلی کیستیک مصرف رازیانه مشکل را  تشدید می‌کند .

 حیدر افزود: متفورمین برای درمان افراد مبتلا به پلی کیستیک مصرف می‌شود. به‌طور مثال برای زنان بالای40 سال به دلیل اینکه ذخیره تخمدان‌شان اندک و بدن به سمت یائسگی پیش می‌رود مصرف متفورمین بی‌تاثیر است. همچنین اگر فرد به دلیل گرگرفتگی، تمایلی به فرزندآوری ندارد، می تواند با مصرف رازیانه  گرگرفتگی را کاهش و پریودها را منظم کند.

 به گفته او طب سنتی برای همگان یک نسخه واحد می‌پیچد. درحالی که این مقوله علمی نیست، بلکه باید هدف، خواسته و نوع بیماری فرد تحت بررسی قرار بگیرد و بر اساس این موارد درمان را انجام داد.

 این فلوشیپ نازایی تاکید کرد: زنان مبتلا به کیست تخمدان می‌توانند با مراجعه به متخصصان بارداری کیست‌شان را درمان و باردار شوند. این در حالی است که برخی افراد مبتلا به کیست‌های آندومتریوز برای درمان کیست و بارداری به پزشک مراجعه کرده و با مصرف قرص‌های جلوگیری شانس بارداری را از دست می‌دهند.  

حیدر افزود: فردی که دچار یائسگی زودرس است در زمینه تخمدان عملکرد مناسب ندارد و کیست تولید می‌کند روند درمان در هریک از این افراد  متفاوت است. باید برای درمان به متخصص امر مراجعه شود. خود درمانی در این زمینه جایز نیست.

//انتهای پیام:2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز