جامعه شناس و استاد دانشگاه مطرح کرد:

تعیین سن برای پرداخت وام ازدواج جلوی کودک همسری و کاهش جمعیت را می‌گیرد/ ازدواج زیر ۴۰ سال بسیاری از مشکلات ناباروری را از بین می‌برد

۱۳۹۹/۰۳/۳۰ - ۰۵:۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۰۱۷۱۰۶
تعیین سن برای پرداخت وام ازدواج جلوی کودک همسری و کاهش جمعیت را می‌گیرد/ ازدواج زیر ۴۰ سال بسیاری از مشکلات ناباروری را از بین می‌برد
حسین باهر گفت: برخی از خانواده‌هایی که وضعیت مالی مناسبی ندارند برای دریافت وام ازدواج فرزند خود را مجبور به این امر می کنند بنابراین اجرای طرح جدید پرداخت وام ازدواج، می‌تواند جلوی بسیاری از کودک همسری‌ها را بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با درخواست وزیر ورزش و جوانان و پیگیری معاونت امور جوانان، رئیس جمهور برای اصلاح ضوابط سنی متقاضیان وام ازدواج، پیشنهادی مبنی بر تهیه یک دستورالعمل در این خصوص ارائه داد. قرار است براساس این پیشنهاد، وام ازدواج تنها برای یک بار به افراد ۱۸ تا ۴۰ سال اعطا شود.

حسین باهر، جامعه شناس و استاد دانشگاه، ضمن موافقت با این طرح گفت: برای ازدواج 4 مولفه بالغ، عاقل، رشید و همگن بودن تاثیر بسزایی دارد تا جایی که بسیاری از مشکلاتی که بین زوجین دیده می‌شود به دلیل ناهمگن بودن و ازدواج کورکورانه‌ای است.

او افزود: آمار دقیقی از تعداد نوجوانانی که فقط به دلیل دریافت وام ازدواج به این امر تن می دهند ندارم اما نمی‌توان کتمان کرد برخی از خانواده‌های به ویژه روستائیان که وضعیت مالی ضعیفی دارند، دختران خود را برای دریافت این وام شوهر می‌دهند.

باهر تصریح کرد: اگر این محدودیت سنی ایجاد شود و به افراد زیر 18 سال وام ازدواج ندهند جلوی بسیاری از کودک همسری‌ها گرفته می‌شود و اگر هم ازدواجی زیر 18 سال انجام شود فقط از روی علاقه و عشق است نه مسائل مالی و دریافت وام.

این استاد دانشگاه با اشاره به محفوط بودن وام ازدواج برای افرادی که زیر 18 سال ازدواج می‌کنند، گفت: به نظر من محفوظ بودن وام ازدواج برای این افراد، یک درایت به جا و تصمیم درستی است که جای تحسین دارد و نشان می‌دهد هدف آن جلوگیری از ازدواج های اجباری است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی دیگر از جنبه‌هایی که این طرح دارد این است که درنظر گرفتن سقف ازدواج یعنی 40 سال می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش جمعیت و جلوگیری از ناباروی داشته باشد.

او افزود: سن ازدواج در کشور ما بالا رفته و اگر خانمی بالای 35 سال سن ازدواج کند به احتمال زیاد در فرزندآوری دچار مشکل می‌شود به همین دلیل می‌توان گفت اگر سقفی برای ازدواج درنظر گرفته شود و زیر 40 سال افراد مزدوج شوند بسیاری از مشکلات ناباروری حل می‌شود.

این جامعه شناس اظهار کرد: از آنجایی که این طرح به تازگی مطرح شده نیاز به کارشناسی و بحث فراوانی دارد اما تا الان اینگونه که مطرح شده ماهیت خوبی دارد و می‌تواند به افزایش ازدواج در کشور و جلوگیری از کاهش جمعیت کمک کند.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما