یک استاد جامعه شناسی مطرح کرد:

جلوگیری از ازدواج اجباری و افزایش باروری با اصلاح ضوابط سنی وام ازدواج

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۲۳:۵۳:۵۲
کد خبر: ۱۰۱۷۷۶۴
جلوگیری از ازدواج اجباری و افزایش باروری با اصلاح ضوابط سنی وام ازدواج
امان‌الله قرایی‌مقدم گفت: اگر دستورالعمل رئیس‌جمهور اجرایی شود علاوه بر جلوگیری از ازدواج اجباری، ازدواج در جامعه افزایش پیدا می‌کند و حجم زیادی از مشکلات ناباروری از بین می‌رود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وام ازدواج با وجود تمام مزایایی که برای جوانان دارد و کمک هزینه‌ای برای شروع زندگی آنها محسوب می‌شود اما باعث ایجاد سوءاستفاده‌ها و مشکلاتی نیز شده به طوری که معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد در سال 97 همزمان با افزایش مبلغ وام ازدواج به 15 میلیون تومان، 3432 دختر زیر 15 سال ازدواج کردند که حتی در ادامه آن بانک مرکزی هم اعلام کرد سال 98 تا پایان مردادماه، 4460 دختر زیر 15 سال وام ازدواج دریافت کردند.

در حال حاضر که مبلغ وام ازدواج به 100 میلیون تومان رسیده است به نظر می‌آید قشر متوسط به پایین جامعه به ویژه روستاییان برای دریافت این وام 100 میلیونی دختران خود را مجبور به ازدواج می‌کنند که این موضوع به خودی خود می‌تواند معضل بزرگی باشد که عواقب جبران ناپذیری را در پی دارد.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با اشاره به ازدواج دختران زیر 18 سال گفت: دو عاملِ فقر اقتصادی و فقر فرهنگی باعث ازدواج دختران زیر 18 سال می‌شود.

او افزود: در بسیاری از روستاها، خانواده‌ها برای اینکه خرج زندگی خود را کاهش دهند، دختران‌شان را شوهر می‌دهند و از طرفی در اکثر روستاها ازدواج در سن پائین یک فرهنگ است و اگر دختری به سن 18 سال برسد و ازدواج نکرده باشد به اصطلاح ترشیده تلقی می‌شود.

قرایی‌مقدم با اشاره به میزان ازدواج اجباری در استان‌های کشور گفت: ازدواج‌های اجباری در استان‌های مختلف متفاوت است برای مثال در استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و خوزستان بیشترین ازدواج‌های اجباری صورت می‌گیرد که اکثر آنها به خودکشی منجر می‌شود.

او افزود: در استان کرمانشاه یکی از عوامل موثر در خودکشی همین ازدواج اجباری است که به وفور دیده می‌شود.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: بارها دیده شده در استان سیستان و بلوچستان  پدری در عوض گرفتن وام، دختر خود را به عقد مرد میانسال درآورده است.

قرایی‌مقدم اظهار کرد: همین مسئله درخصوص وام ازدواج هم صدق می‌کند. در بسیاری از موارد خانواده‌ها برای گرفتن وام ازدواج، که این روزها مبلغ آن افزایش یافته، دختران خود را شوهر می‌دهند.

او افزود: معمولا روستاییان و اقشار ضعیف جامعه که وضعیت مالی مناسبی ندارند برای دریافت وام ازدواج و حتی شیربها که از جانب خانواده پسر پرداخت می‌شود، دختران خود را مجبور به ازدواج می‌کنند که مصداق بارز ازدواج اجباری است.

این جامعه‌شناس با اشاره به دستورالعمل رئیس جمهور مبنی بر تعیین سن برای پرداخت وام ازدواج گفت: اینکه اخیرا رئیس جمهور دستوری مبنی بر تعیین سن درخصوص وام ازدواج صادر کرده بسیار بجا بوده و تصمیم درستی است.

او افزود: اگر این دستورالعمل اجرایی شود، میزان ازدواج در کشور افزایش  پیدا می‌کند درنتیجه جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه گرفته می‌شود.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: یکی دیگر از فواید اجرای این طرح و افزایش ازدواج، جلوگیری از مشکلات ناباروری است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در حال حاضر میانگین سن ازدواج در دختران به 25 سال و پسران به 28 سال رسیده است که این نشان دهنده کاهش باروری و کاهش جمعیت در آینده است بنابراین با اجرا شدن این طرح و تشویق جوانان به ازدواج زیر 40 سال باروری بیشتر می‌شود درنتیجه در آینده با کاهش نیروی انسانی مواجه نمی‌شویم.

قرایی‌مقدم در پایان اظهار کرد: به طور کلی اگر دستورالعمل رئیس جمهور اجرایی شود علاوه بر جلوگیری از ازدواج اجباری، ازدواج در جامعه افزایش پیدا می کند و حجم زیادی از مشکلات ناباروری از بین می‌رود.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز