یک جمعیت‌شناس مطرح کرد:

۶۵۰ هزار دختر در تجرد قطعی

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۰۷:۳۹:۲۳
کد خبر: ۱۰۱۸۶۵۱
۶۵۰ هزار دختر در تجرد قطعی
شهلا کاظمی‌پور به تشریح آخرین وضعیت دختران در سنین تجرد قطعی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، درباره وضعیت دختران در سنین تجرد قطعی گفت: بر اساس تعاریف جمعیت‌شناسی میزان تجرد در گروه‌های سنی مختلف بررسی می‌شود. در  زنان گروه سنی 15-19 ساله 78 درصد مجرد هستند. همچنین در گروه سنی 20- 24 ساله هم 42 درصد مجرد، در گروه سنی 25-29 ساله میزان مجردها 30 درصد است.

او افزود: افراد در سنین مختلف ازدواج می‌کنند. با افزایش سن در زنان میزان مجردها نیز کاهش می‌یابد. در 50 سالگی میزان زنان مجرد دو درصد است.

این جمعیت‌شناس تاکید کرد: وقتی میزان مجردی در سنین مختلف کاهش پیدا می‌کند به عدد ثابت می‌رسیم و به این سن تجرد قطعی گفته می‌شود.

کاظمی‌پور گفت: در تمامی گروه‌های سنی به دلیل تاخیر در ازدواج سن مجردی افزایش پیدا می‌کند و این تاخیر باعث می‌شود زنان شانس ازدواج‌شان را از دست بدهند.

او افزود: بر اساس محاسبات انجام شده در گروه سنی 40 تا 44 سال میزان مجردها دو درصد بوده‌اند اما هم اکنون به 7 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر 7 درصد دختران در جامعه ما در گروه سنی 40 -44 سال مجرد هستند. در مردان نیز گروه سنی 45-49 سال نیز 4/5 درصد مجرد هستند. بر اساس آمار ازدواج در کشور ما به تاخیر افتاده است. از سوی دیگر میزان ازدواج در این سنین در کشور ما افزایش یافته است.

این جمعیت‌شناس درباره عواقب تاخیر در ازدواج گفت: تاخیر در ازدواج  قدرت انتخاب افراد را کاهش داده است، چون  افراد در سنین جوانی دایره انتخابات‌شان گسترده‌تر است و می‌توانند با مردان تحصیل کرده‌تر و با موقعیت‌های مناسب ازدواج کنند. هرچند با افزایش سن زنان تعداد مردان مجرد کاهش می‌یابد و تعداد مردان مجرد 45-49 ساله 3/5 درصد است. در حالی که  در زنان 4/5 درصد است.

کاظمی‌پور اظهار کرد: در تعریف ازدواج مردان همیشه با زنان 5 تا 10 سال کوچکتر از خود ازدواج می‌کنند. تعداد افراد مجرد در سنین بالای 35 سالگی اندک است.

 به گفته او در گروه سنی 35-39 ساله 10 درصد زنان مجرد هستند و با استدلال‌های جمعیت‌شناسی ازدواج‌شان کاهش پیدا می‌کند.

این جمعیت‌شناس درباره بروز مشکلات  ازدواج در سنین بالا گفت: شاید این افراد فرصت باروری را از دست بدهند. از سوی دیگر هرچقدر افراد سن‌شان افزایش یابد، افکارشان کلیشه‌ای شده و فرد مجبور است با تفکرات طرف مقابل بسازد.

کاظمی‌پور افزود: در سنین35-49 سال 650 هزار نفر خانم مجرد در کشور ما زندگی می‌کنند که مردان مجرد 40 تا 50 ساله نیز 230 هزار نفر هستند.

او تاکید کرد: بر اساس آمار اگر تمامی مردان ازدواج کنند فقط یک سوم زنان شانس ازدواج دارند. دو سوم زنان نیز شانس ازدواج را از دست می‌دهند، مگر اینکه با مردان مطلقه یا همسر فوت شده ازدواج کنند. با این تفاسیر باز هم احتمال تجرد دختران وجود دارد.

این جمعیت‌شناس خطاب به دختران جوان ادامه داد: باید از هرگونه وقفه در ازدواج صرف‌نظر کرد و در سنین پائین‌تر ازدواج کنند تا به این شکل سختگیری‌ها کاهش یابد.

کاظمی‌پور برای نسل فعلی که در سنین تجرد قطعی هستند، گفت: دختران از سخت‌گیری‌های بی‌مورد صرف نظر کنند. باید دانست این مشکل فقط برای دهه شصتی‌ها بروز کرده و برای نسل‌های بعد کاهش می‌یابد.

این جمعیت‌شناس درباره وضعیت دختران روستایی افزود: این افراد از لحاظ اقتصادی به پدر و برادرشان وابسته هستند و در آینده با فقر مواجه می‌شوند، طبیعتا باید برای توانمندی سازی این افراد فکری کرد.

این جمعیت‌شناس درباره  وجود افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی در بین دختران مجرد اظهار کرد: افراد می‌توانند از بعد روانی و اجتماعی با افزایش مشارکت‌های اجتماعی میزان افسردگی و تنش‌های خود را  کاهش دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز