اما و اگرهای انتقال کسبه پارکینگ پروانه به پارک شهر

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۱۱:۲۱:۱۰
کد خبر: ۱۰۱۸۷۷۱
اما و اگرهای انتقال کسبه پارکینگ پروانه به پارک شهر
شهردار منطقه 12 در روزهای اخیر عنوان کرد سازمان آتش نشانی تهران از سال ۹۱ تا ۹۷ حدود ۲۷ مورد اخطار برای ناایمن بودن پارکینگ پروانه صادر کرده است. امری که با اعتراض شدید کسبه این مجموعه مواجه شد و آن‌ها خواستار بازگشت به این مجموعه پس از ایمن سازی شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جمعه بازار پروانه، پارکینگ است. پیش از کرونا در روزهای جمعه رنگ زندگی بر خود می‌بیند و هزاران نفر از شهروندان و گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. سال 75 برای ساماندهی دستفروشان افتتاح شد اما در حال حاضر عتیقه فروشان و لباس فروشان  و کالاهای هنری را در خود جای داده است. گردشگران خارجی زیادی به این جمعه بازار سر می‌زنند.

خیلی از کسبه برای ارتباط بهتر با این افراد انگلیسی یاد گرفته‌اند. حالا بعد از 25 سال کسبه این جمعه بازار جذاب که سرقفلی ندارند، باید به مدت نامعین ولی موقت! بساط خود را جمع کنند و به پارک شهر بروند.

شهرداری می‌گوید بروید و قول می‌دهیم کل هفته را بازار روز تبدیل کنیم. آن‌ها کل هفته را به دنبال عتیقه‌جات و دوخت لباس و ساخت صنایع دستی می‌پردازند و جمعه‌ها در این بلبشو اقتصادی نان خانواده می‌دهند.

شهرداری نگران ایمنی است. اگر آتش سوزی بشود پلاسکو تکرار خواهد شد. اما تنها دلیل ایمنی مطرح نیست. کسری پارکینگ پلاسکو که از سوی بنیاد مستضعفان در حال ساخت است باید تامین شود. این در حالی است که معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان گفته است عملیات مقاوم‌سازی و مکانیزاسیون پارکینگ پروانه در جریان بهره‌برداری فعلی آن انجام می‌شود و اجرای این عملیات هیچ مشکلی برای کسب و کار جاری در این پارکینگ ایجاد نمی‌کند.

نبود ایمنی مشکل بازار پروانه/ کسبه پروانه به پارک شهر بروند

شهردار منطقه 12 در روزهای اخیر عنوان کرد که «سازمان آتش نشانی تهران از سال ۹۱ تا ۹۷ حدود ۲۷ مورد اخطار برای ناایمن بودن پارکینگ پروانه صادر کرده است. بی‌توجهی به این اخطارها قطعا در آینده ما را با حادثه مشابه پلاسکو مواجه می‌کند و قصد نداریم اجازه دهیم چنین حادثه تلخ و ناگواری دوباره تکرار شود.»

او به موقتی بودن انتقال کسبه پارکینگ پروانه به پارک شهر اشاره کرد و گفت: برای بررسی‌های بیشتر وضعیت ایمنی پارکینگ پروانه و اقداماتی که باید انجام شود حدود ۶ ماه زمان لازم است. برای اینکه در این مدت کسبه به لحاظ اقتصادی و معیشتی بیش از این متضرر نشوند، ضلع غربی پارک شهر را به آنها اختصاص داده‌ایم. همچنین به‌گفته سعادتی، فعالیت کسبه پارکینگ پروانه در پارک شهر اختیاری است و هیچ اجباری وجود ندارد.

بهمن ماه سال گذشته نیز مدیریت شهری اعلام کرد که 6 ماه زمان برای اقدامات ارتقا ایمنی پارکینگ پروانه در دست اجرا دارد این در حالی است که چیزی حدود 5 ماه از آن روزها می گذرد!

پارک شهر؛ گرما و سرمایی که مشتری را فراری می‌دهد

از سوی دیگر کسبه پارکینگ پروانه به این اقدام اعتراض کرده و عنوان می کنند گرمای بیش از حد تابستان و در ماه های آینده با فرا رسیدن سرما برای ادامه اشتغال خود با مشکل مواجه هستند.

حسینی، یکی از تولیدکنندگان و کسبه پارکینگ پروانه، در این خصوص گفت: غالب افراد شاغل در جمعه بازار پروانه تولیدکننده و ایده پرداز هستند و محصولاتی در این محل عرضه می شود که در سایر نقاط تهران یافت نمی شوند. تولیدکنندگان این عرصه به قاره های مختلف جهان محصولات خود را عرضه می کنند و باید در سال رونق تولید به این کسبه اهمیت داده شود.

او افزود: متاسفانه شهردار منطقه 12 در عرصه اطلاع‌رسانی، حرف‌های ما را بازتاب نداد و صرفا گفته‌ها و دلایل خود را در فضای مجازی منتشر کرد و حتی کوچکترین اشاره‌ای به صحبت‌های ما در جلسه هم اندیشی که با ایشان برگزار کردیم، نکرده است. 

این تولیدکننده شاغل در پارکینگ پروانه اظهار کرد: بر این باور هستم که ایمن نبودن پارکینگ پروانه یک بهانه است که امروز از سوی شهرداری منطقه 12 مطرح می‌شود و موضوع اصلی این است که بازسازی ساختمان پلاسکو که توسط بنیاد مستضعفان صورت می‌گیرد با چالش‌هایی مواجه شده و اجازه گودبرداری بیشتر به آن ها داده نشده است تا برای این مجموعه یک پارکینگ در نظر بگیرند.

او افزود: مدیریت بنیاد مستضعفان برای جبران این کمبود به دنبال استفاده از پارکینگ پروانه است و این را در برنامه زنده تلویزیونی نیز مطرح کرده‌اند و امروز شاهد هستیم که شهردار منطقه 12 عنوان می‌کند که علت آن اخطارهای آتش نشانی است. مجموعه بازار تهران به مراتب از نظر ایمنی از پارکینگ پروانه در سطح پائین‌تری قرار دارد اما هیچکس به آن توجهی نمی‌کند.

حسینی تاکید کرد: در پارکینگ پروانه در تمام طول هفته فقط 10 ساعت اشتغال در آن جریان دارد اما بازار تهران در تمام طول هفته فعال است و جمعیتی به مراتب بیشتر از پارکینگ پروانه به آن مراجعه می‌کنند اما توجهی به آن نمی‌شود. درخواست ما از شهرداری این است که اگر واقعا به فکر ایمنی ما و مردم هستند پس از بازسازی و ایمن‌سازی اجازه دهند تا بار دیگر ما به این پارکینگ بازگشته و به فعالیت خود ادامه دهیم.

این کارآفرین در ادامه اذعان کرد: آنچه مشخص است این بوده که مسئولین باید به فکر وضعیت اقتصادی و معیشتی وخیم کسبه پارکینگ پروانه باشند. برخی از این افراد حتی در تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود نیز به سبب چند ماه تعطیلی عاجز شده اند. در سال جهش تولید مسئولین شهرداری عملا مانع تولید ما شده اند.

او افزود: بزرگترین آفت انتقال به پارک شهر و حضور در فضای باز این است که قطعا پس از مهر ماه و با نخستین بارش باران مراجعه به این بازار تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند. شهرداری به این مقوله توجه نکرده است. گرما و سرما بزرگ‌ترین چالشی است که در این عرصه باعث آزار و سختی کسبه می‌شود.

شهرداری پس از ارتقا ایمنی بازار پروانه را راه اندازی کند

پارکینگ پروانه از جمله بازارهای پر مخاطبی است که به مجموعه گردشگری تبدیل شده و حتی توریست های خارجی به آنجا مراجعه دارند اما این روزها مقوله پارکینگ پروانه ابهامات زیادی دارد به این علت که قطعا پس از وقوع یک حادثه در پارکینگ پروانه اولین افرادی که متهم خواهند شد مسئولین شهری و مالکین پارکینگ پروانه که شهرداری است، خواهند بود اما از سوی دیگر مسئولین شهرداری در راستای توجه به حفظ اشتغال این افراد و نشان دادن صداقت خود لازم است تا پس از بازسازی و ایمن سازی کسبه این حوزه را به این محل هدایت کرده و تمهیداتی برای تداوم فعالیت آن ها در پارکینگ پروانه و یا یک محیط مناسب و مسقف دیگر فراهم کنند.

انتهای پیام:2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز