نماینده مجلس دهم شورای اسلامی مطرح کرد:

منفعت‌طلبی سازمان مدیریت پسماند از کودکان زباله گرد

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۰۵:۲۵:۴۶
کد خبر: ۱۰۱۸۷۸۰
منفعت‌طلبی سازمان مدیریت پسماند از کودکان زباله گرد
روح‌الله بابایی صالح گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تنها به فکر سود و منفعت خود است وگرنه جمع آوری این کودکان از طریق پیمانکاران کار دشواری نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طبق ماده 79 قانون کار، کار کردن کودکان زیر 15 سال ممنوع است اما وقتی از خانه بیرون می‌آئید محال است یکی از این کودکان را نبینید از سرکوچه گرفته تا متر و اتوبوس و چهارراه‌ها که هرکدام به کاری مشغول هستند یکی فروش گل، یکی فالگیر، یکی واکس و...

از میان همه این کودکان، زباله گردها بحث برانگیزترین کودکان کار هستند که گویا هیچ‌کسی به فکر آنها نیست. کودکانی که دست‌های خود را در زباله‌هایی سرشار از انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها می‌کنند و این کار برای آنها تبدیل به شغل شده است.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری یکی از نهادهایی است که می‌تواند این کودکان زباله‌گرد را شناسایی و جمع‌آوری کند چراکه سود کار این کودکان به جیب پیمانکاران شهرداری می رود.

بنابراین جمع آوری آنها اصلا کار دشواری نیست و مدیریت پسماند می‌تواند به راحتی از طریق پیمانکاران خود این کودکان و باندهایی که آنها را دور هم جمع کرده‌اند را شناسایی کند اما اینکه چه مافیایی وجود دارد که مانع جمع آوری این کودکان می‌شود مشخص نیست، مسئله‌ای که بارها جامعه شناسان و نمایندگان مجلس در مورد آن صحبت کردند اما هیچ فایده‌ای نداشته و این کودکان همچنان وجود دارند و در زباله‌ها روز خود را شب می‌کنند.

یکی از مدیران خیریه می‌گوید کودکان کار زباله گرد یک منبع درآمد میلیونی برای باندها و نهادهایی که با آنها همکاری می‌کنند، هستند و حتی این کودکان درآمدهای 7 تا 8 میلیون تومانی دارند.

او می‌گوید: کودکانی که زباله گردی می‌کنند کاملا قابل شناسایی هستند اما بحث اینجاست که مسئولین نمی‌خواهند آنها را جمع آوری کنند چون یک سری افراد مسئولیت این کودکان را برعهده دارند و ماه به ماه به آنها حقوق پرداخت می‌کنند و از طرفی همین افراد با نهادها همکاری دارند و پول‌های زیادی بین‌شان رد و بدل می شود چرا که بالاخره این زباله‌هایی که بچه‌ها جمع می کنند باید به یک سری از پیمانکاران فروخته شود.

روح‌الله بابایی صالح، عضو سابق هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به عدم جمع آوری کودکان زباله‌گرد توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: از آنجایی که کودکان کار در حوزه کاری بهزیستی هستند این سازمان باید در مدیریت پسماند طرح دعوا کند که یکی از راه‌های کسب درآمد کودکان کار جمع آوری پسماند و فروش آنهاست به طوری که اگر زباله‌گردی تمام شود حجم زیادی از کارِ این کودکان از بین می‌رود.

او افزود: متاسفانه کسی به فکر این گروه از جامعه نیست و سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز تنها به فکر سود و منفعت خود است وگرنه جمع آوری این کودکان از طریق پیمانکاران کار دشواری نیست.

عضو سابق هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مدیریت پسماند دلش بسوزد با همکاری دستگاه قضایی می‌تواند به راحتی کودکان مشغول به زباله گردی را جمع آوری کند.

بابایی صالح تصریح کرد: بچه‌هایی که در هر منطقه‌ مشغول زباله گردی می کنند کاملا قابل شناسایی هستند حتی مردم ساکن آن محله‌ها این افراد را هم می‌شناسند بنابراین فقط کافی است سازمان مدیریت پسماند شهرداری افرادی که از این کودکان زباله می‌خرند را شناسایی کنند و با طرح شکایت در دستگاه قضایی بساط کار آنها جمع شود اما چون این اتفاق نمی افتد و این سازمان پیگیر نمی‌شود چرخه کودکان زباله گرد همچنان در جریان است و قطعا بدتر هم خواهد شد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌هایی که عدم جمع آوری کودکان زباله گرد به دنبال دارد، گفت: اولین مشکلی که جمع نکردن کودکان کار برای جامعه ایجاد می‌کند شیوع بیماری‌های مختلف است.

او افزود: از آنجایی که این کودکان در زباله‌ها زندگی می‌کنند به انواع بیماری‌ها مبتلا شده و ناقل آن می‌شوند که این برای همه مردم خطرناک است و امکان سرایت آن حتی به شهرهای دیگر هم وجود دارد.

بابایی صالح عنوان کرد: این روزها با شیوع ویروس کرونا در کشور، وضعیت این کودکان در مرز هشدار قرار دارد و باید برای آنها فکری کرد.

نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی در پایان گفت: در کمیسیون اجتماعی مجلس پیشین چندین بار با بهزیستی و نیروی انتظامی نشست‌هایی برگزار کردیم اما این کار نیاز به عزم جدی و همکاری بین دستگاهی دارد که تا الان صورت نگرفته است.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز