مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست:

زیر ساخت‌های سازمان پسماند شهرداری ضعیف است/ عملکرد فعلی مدیریت پسماند شهرداری مورد تائید نیست/آسیب‌های بهداشتی در کمین شهروندان

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۰۵:۳۷:۵۸
کد خبر: ۱۰۱۹۲۴۵
زیر ساخت‌های سازمان پسماند شهرداری ضعیف است/ عملکرد فعلی مدیریت پسماند شهرداری مورد تائید نیست/آسیب‌های بهداشتی در کمین شهروندان
حسن پسندیده با انتقاد از نحوه مدیریت تفکیک زباله‌ها و دفن پسماند در شهر تهران گفت: مدیریت و تفکیک فعلی زباله‌ها مورد تائید مجموعه محیط زیست نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نتایج بررسی‌های مرکز پژوهش های مجلس نشان می‌دهد وجود برخی عوامل بازدارنده، کارایی مدیریت پسماند را با اما و اگر مواجه کرده است. ناچیز بودن میزان جریمه‌ها، نادیده گرفتن دیدگاه‌های تخصصی و علمی در ماهیت قوانین از دیگر اشکالاتی است که به کاهش اثربخشی قوانین در این زمینه می‌انجامد. از سوی دیگر تمرکز حقوق کیفری بر اشخاص حقیقی و کم‌توجهی به اشخاص حقوقی، سبب شده اشخاص حقوقی به اصلی‌ترین عوامل تخریب‌کننده تبدیل شوند. تداخل وظایف سازمان‌های مختلف از یک سو و تنوع پسماندهای تولیدی ازسوی دیگر نیز به سردرگمی مراکز اجرایی در اجرای قوانین انجامیده است. سردرگمی و بی نظمی مشخصی که بواسطه وجود مخزن های روباز و عدم تفکیک از مبدا وجود دارد که این امر در شهر تهران بحرانی تر است.

حسن پسندیده، مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در این رابطه گفت: پیمانکاران زیادی در حوزه مدیریت پسماند به فعالیت می‌پردازند که خود تبدیل به یک چالش در این عرصه شده است. از سوی دیگر ضرورت اصلی این حوزه این است که تفکیک از مبدا صورت گیرد. این به معنای استفاده از این مخازن روباز و غیراستاندارد در سطح شهر نیست.

او افزود: شهرداری باید شرایط را فراهم کند که شهروندان از همان ابتدا و از مبدا زباله‌های خود را تفکیک کنند. در این زمینه ضروری است گونه‌های مختلف زباله جداگانه دریافت و حمل شوند. 

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به ضعف‌های امروز مدیریت پسماند اذعان کرد: زیرساخت‌های این حوزه در سطح شهر بسیار ضعیف است و پوشش کامل شهر در حوزه تفکیک نامطلوب است و از مبدا به صورت کامل صورت نمی‌گیرد.

پسندیده با اشاره به ارزش بالای پسماندهای خشک افزود: پلاستیک، شیشه و بسیاری دیگر از زباله‌های خشک دارای بهای قابل توجهی هستند و اگر این زباله‌ها به خوبی بازیافت شود و در یک چرخه صحیح قرار گیرد می‌تواند بهره اقتصادی درخوری برای شهر داشته باشد که در این حوزه نیز باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

او گفت: بازیافت اگر به درستی انجام شود تا حد زیادی می‌تواند هزینه‌های مدیریت پسماند را کاهش دهد. مخازنی که در سطح شهر برای زباله‌های عمومی تعبیه شده باید به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری شود و در سایت‌های دفن زباله‌ها مورد پردازش قرار گیرد.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از نحوه مدیریت تفکیک زباله‌ها و دفن پسماند در شهر تهران اظهار کرد: مدیریت و تفکیک فعلی زباله ها مورد تائید مجموعه محیط زیست نیست. پسماندها نباید در مخازن شهری تفکیک شوند و باید این مقوله در خانه‌ها و در محل سکونت اجرایی شود. 

پسندیده افزود: شهرداری موظف است زیرساخت‌های این حوزه را هر چه سریع‌تر آماده کند تا از تبعات بهداشتی و زیست محیطی آن جلوگیری شود. شهرداری اگر قصد دارد در این حوزه از پیمانکاران استفاده کند باید از شرکت‌های معتبر و دارای صلاحیت استفاده کند.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر در خطر بودن جان زباله گردان گفت: نحوه فعلی مدیریت زباله ها و پسماندها جان افراد زباله گرد و دوره گرد را با خطر جدی مواجه کرده و عملا فضایی برای تخلف در این حوزه به وجود آورده و در آینده نیز می تواند عواقب زیست محیطی خطرناکی برای شهر داشته باشد.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز