درمان‌های خانگی تبخال

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۷:۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۰۱۹۳۵۲
درمان‌های خانگی تبخال
تبخال یک نوع عفونت شایع است که به وسیله ویروسی به نام «هرپس سیمپلکس» منتقل می‌شود و بیشتر در اطراف دهان و لب‌ها ایجاد می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید با احساس درد خفیفی در اطراف لب‌هایتان متوجه شوید دچار تبخال شده‌اید.

این اتفاق شاید یکی از ناراحت‌کننده‌ترین موضوعی باشد که خیلی‌ها را می‌‌آزارد و به دلیل اینکه تا چند روز بر روی لب‌ها می‌ماند بسیاری از افراد حاضر به شرکت در جلسات و مهمانی‌ها نیستند.

تب، سرماخوردگی و استرس از علائم ابتلا به تبخال هستند و از طریق ویروس HSV-۱ و HSV-۲ وارد بدن می‌شوند.

راه‌های انتقال ویروس تبخال

ویروس تبخال قابلیت شیوع را دارد و بیشتر از طریق تماس مستقیم با دانه‌های آبدار بیماری مثل بوسیدن یا تماس دست، انتقال قطرات تنفسی آلوده و تماس با ترشحات آلوده مثل بزاق بیمار، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل شده و با استرس، سرماخوردگی، آنفلوانزا، خستگی و عادت ماهیانه تشدید می‌شود.

دوره نهفته بیماری یعنی فاصله بین ورود ویروس به داخل بدن تا شروع علایم بیماری ۳ تا ۵ روز است؛ هم اکنون پیشگیری از تبخال امکان‌پذیر نیست، البته دوری از عوامل محرک مثل نور آفتاب، استرس‌های روحی روانی و ... گاهی در کاهش شیوع این بیماری موثر است.

شست‌وشو با آب یا آب و صابون و همچنین استفاده از کمپرس سرد در تسکین درد و سوزش تبخال کمک کننده است. با استفاده از وسایل شخصی مانند حوله و... از ابتلا به عفونت پیشگیری می‌کند.

طب سنتی و درمان خانگی تبخال

خوراکی‌هایی با طعم تند و تیز مثل سرکه، سیر، پیازچه و پیاز اثرات ضد‌ویروسی داشته و استفاده از آنها به‌صورت موضعی در خشک شدن تبخال موثر است. همچنین مصرف موادغذایی تحریک‌کننده مثل کاکائو و قهوه را باید به حداقل رساند و در مقابل مصرف خوراکی‌هایی همچون کاهو، تمرهندی و... را افزایش داد. بهتر است در زمان عود تبخال از مصرف چای سبز خودداری شود زیرا این چای خشکی و  احتمال خونریزی ضایعات را افزایش می‌دهد.البته شربت سکنجبین و خاکشیر هم در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است. پوره سیب رنده شده مخلوط با سکنجبین و گلاب هم می‌تواند در بهبود ضایعات کمک‌کننده باشد.

یخ هم به کاهش ورم، قرمزی و درد تب خال کمک می‌کند به این صورت گرفت یک تکه یخ را در یک دستمال تمیز و نرم بگذارید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی تب خال خود اعمال کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز