آسان ترین روش‌ها برای رفع نفخ

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۲۲:۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۰۲۰۲۶۱
آسان ترین روش‌ها برای رفع نفخ
معمولا غذا‌های کنسرو و بسته‌بندی شده حاوی نگهدارنده هستند که در سوخت و ساز و روند هضم تاثیر منفی می‌گذارند و علاوه بر آن وجود شکر در غذا‌های فراوری و کنسرو شده خود باعث ایجاد نفخ می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نفخ شکم یکی از بخش‌های طبیعی زندگی ما انسان‌ها است که می‌تواند با مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌ها ایجاد شود.

در ادامه به راهکار‌هایی برای جلوگیری از نفخ اشاره می‌شوند:

۱-خوردن غلات را کنار بگذارید یا کاهش دهید

علیرغم آنکه بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت توصیه می‌کنند که مطمئن شوید میزان کافی غلات در رژیم غذایی‌تان وجود دارد واقعیت آن است که غلات مانند ماکارونی باعث بروز نفخ می‌شوند. نان چاودار و گندم حاوی فروکتان هستند و به همین خاطر کربوهیدرات‌هایی هستند که در بدن بسیاری از افراد به سختی هضم می‌شوند. فروکتان در موادی، چون نان، پاستا، سیر، پیاز، کلم بروکلی و جو وجود دارد. بخشی از دشواری جذب کربوهیدرات‌ها بدان خاطر است که توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند. این موضوع باعث بروز نفخ می‌شود.

۲-کنار گذاشتن مشروبات الکلی

هنگام نوشیدن مشروبات الکلی فرد احساس پف کردن و نفخ می‌کند. الکل سبب می‌شود بدن آب را حفظ کند و در بسیاری از موارد به خصوص هنگام نوشیدن آبجو به دلیل وجود گاز در آن نفخ ایجاد می‌شود. نوشیدن بیش از اندازه مشروبات الکلی باعث بروز یبوست می‌شود و در نتیجه فرد احساس نفخ و سنگینی می‌کند.

۳-پرهیز از مصرف لبنیات

انواع و اقسام لبنیات دارای لاکتوز است که بدن آن را به سختی هضم می‌کند. اگر می‌خواهید دچار نفخ نشوید از مصرف پنیر، شیر و بستنی بپرهیزید. در عوض، مصرف شیر سویا به جای شیر معمولی تا حدی بروز نفخ را کاهش می‌دهد. افرادی که بدن‌شان نسبت به لاکتوز حساسیت دارد آنزیم کافی برای در هم شکستن شکر تولید شده توسط محصولات لبنی را ندارند.

۴-محدود کردن کافئین

اگرچه اکثر ما روزانه حداقل یک فنجان چای یا قهوه می‌نوشیم، اما باید بدانیم که مصرف کافئین می‌تواند باعث نفخ شود. نوشیدنی‌هایی، چون قهوه باعث برانگیختگی زیاد دستگاه هضم شده و می‌تواند سبب تحریک و ایجاد اسپاسم یا تشنج در روده و موجب نفخ شود. همچنین، قهوه خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند باعث ایجاد ورم شود.

۵- کنار گذاشتن غذا‌های سرخ کردنی

غذا‌های سرخ کردنی سرشار از سدیم و چربی‌های ترانس هستند که خود باعث ایجاد نفخ می‌شوند. کنار گذاشتن سرخ کردنی‌ها به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

۶-نخوردن غذا‌های کنسرو شده

معمولا غذا‌های کنسرو و بسته‌بندی شده حاوی نگهدارنده هستند که در سوخت و ساز و روند هضم تاثیر منفی می‌گذارند و علاوه بر آن وجود شکر در غذا‌های فراوری و کنسرو شده خود باعث ایجاد نفخ می‌شود.

نظر شما