یک جمعیت‌شناس مطرح کرد:

تسهیل ازدواج مهمترین عامل برای افزایش باروری/ میانگین سن ازدواج در جوانان چقدر است؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۳ - ۰۴:۴۶:۰۹
کد خبر: ۱۰۲۰۴۵۸
تسهیل ازدواج مهمترین عامل برای افزایش باروری/ میانگین سن ازدواج در جوانان چقدر است؟
محمد میرزایی تسهیل ازدواج را مهمترین عامل برای افزایش باروری دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد میرزایی، استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران و مشاور موسسه مطالعات و مدیریت جامع جمعیت کشور، درباره اعمال سیاست‌های افزایش باروری در کشور ما گفت: تمامی مشکلات در زمینه کاهش جمعیت به تاخیر در ازدواج مربوط می‌شود. بسیاری از جوانان به ازدواج تمایل دارند، اما شرایط ازدواج را ندارند. 

این جمعیت‌شناس تاکید کرد: جوانان متولدین دهه 60 با مشکلات متعدد در ازدواج، اشتغال، مسکن و... مواجه هستند. برای این امر باید از سوی مسئولان چاره‌اندیشی شود. تسهیل ازدواج مهمترین عامل برای افزایش باروری است. 

 میرزایی ایجاد اشتغال را یکی دیگر از اقدامات در راستای تسهیل ازدواج و فرزندآوری دانست و افزود: توانمندسازی جوانان باید بزرگترین هدف برنامه‌ریزی مسئولان امر باشد تا قشر جوان بتوانند به تشکیل زندگی بپردازد.

 استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران و مشاور موسسه مطالعات و مدیریت جامع جمعیت کشور با بیان اینکه انباشتگی جمعیت به‌دلیل افزایش زاد و ولد در دهه 60 است، گفت: متولدین دهه 60 هم اکنون در سنین ازدواج و اشتغال قرار دارند. اوج ازدواج دهه شصتی‌ها در نیمه دوم دهه 80 بود. آن دوران نقطه اوج متولدین دهه 60 در سنین ازدواج بود، طبیعتا در آن دوران نیز تعداد موالید در نقطه اوج قرار داشت.

 میرزایی افزود: تنها چالش در جمعیت باروری در سطح جانشینی است. به باور بنده تعداد و رشد جمعیت مناسب است. 

 این استاد دانشگاه اظهار کرد: هر 70 سال یکبار جمعیت دو برابر می‌شود. در حال حاضر رشد انفجاری همچون دهه 60 نیست، اما رشد جمعیت تصاعدی است. 

میرزایی افزود: تعداد جمعیت کنونی کشور 84  میلیون و ساختار جمعیتی نیز بر اساس پنجره جمعیتی است. چالش باروری زیر سطح جانشینی با رقم 1/8 را باید به 2 برسانیم تا نرخ باروری مناسب باشد.

این استاد دانشگاه گفت: تسهیل در امر ازدواج نیازمند راهکارهای مناسب است. باید تاخیر در  ازدواج کاهش پیدا کند. هم‌اکنون سن ازدواج در مردان 28 و در زنان 24 سالگی است. 

میرزایی افزود: با توجه به گرایش به تحصیل  در بین دختران بی‌شک سن ازدواج آنها به 18 سال باز نمی‌گردد، بلکه می‌توان 24 سال را به 22 سال کاهش داد؛ طبیعتا با کاهش سن ازدواج زنان میزان باروری نیز افزایش پیدا می کند و در سطح جانشینی قرار می‌گیرید. جوانان باید در شرایط ازدواج قرار بگیرند.

نظر شما