معاون کل وزیر بهداشت:

میزان مصونیت افراد بهبود یافته هنوز مشخص نیست/ نتیجه منفی تست کرونا، ضمانتی برای عدم ابتلا نیست

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۲:۲۳:۵۷
کد خبر: ۱۰۲۰۸۲۰
میزان مصونیت افراد بهبود یافته هنوز مشخص نیست/ نتیجه منفی تست کرونا، ضمانتی برای عدم ابتلا نیست
ایرج حریرچی روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در ایران گفت: از نظر تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت بیماری کووید۱۹ به ترتیب رتبه ۴۰، ۴۷ و ۳۰ دنیا را با با تعداد ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر داریم.

او گفت: هر فرد ناقل کرونا می‌تواند بدون فاصله گذاری اجتماعی ۴۰۶ نفر را مبتلا کند، افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتی بادی آنها مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند باید فاصله‌گذاری را رعایت کنند و هنوز نمی‌توان اعلام کرد این افراد در برابر کرونا ایمن هستند، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به یک میلیون و نیم نفر در جهان زنگ خطر این بیماری را به صدا درآورده است.

حریرچی افزود: اقدامات وزارت بهداشت، دولت و نظام جمهوری اسلامی برای کنترل اپیدمی کرونا بسیار وسیع بوده است اما هنوز کافی نیست. هنوز در استان‌های با شدت و موارد رو به افزایش بیماران کووید۱۹ مواجه هستیم و تعداد زیادی از شهرستان‌ها در وضعیت قرمز هستند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: کنترل این اپیدمی مستلزم همکاری همه مردم است به همین علت عاجزانه و دوستانه از مردم می خواهیم برای سلامت خود و هموطنان و نیز کارکنان نظام سلامت حداکثر همکاری را در رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند.

 او ادامه داد: اقدامات استانی و شهرستانی انجام می شود و نیاز به همکاری مردم داریم. عاجزانه و دوستانه خواهش می کنیم برای رعایت سلامت خود و مشکلاتی که برای کادر درمان انجام شده حداکثر رعایت صورت بگیرد.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر فوت به یکباره افراد مبتلا طی ماه های اخیر افزود: عمر کل علم بشری در خصوص بیماری کویید 19 به اندازه 5 ماه گذشته است. بسیاری از وجوه بیماری ناشناخته است و می تواند به شکل های گوناگون بروز دهد. در برخی بیماری ها نمادهای بالینی متفاوتی داشتیم چون سال های طولانی با آن مواجه بودیم و انتظار می رود وجوه متفاوتی از این بیماری را ببینیم.

معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: این ویروس علائم عصبی دارد و سپس اثراتش در عروق مشخص شد و در اعضای مختلف و سیستم قلبی و عروقی آثارش را نشان داد و در برخی موارد علائم گوارشی، تب، خستگی و... نشان می دهد که علائم متنوعی دارد. بعد از اینکه ویروس به مرحله ای رسید مانند سایر عوامل سبب سلسله وقایعی می شود که ناشی از واکنش است که بدن با خود درگیر می شود و به ریه و کبد و... حمله می کند.

او افزود: بستری طولانی مدت در بیمارستان سبب انتقال ویروس و لوله های تنفسی احتمال درگیری با باکتری و ... را ایجاد می کند و این بیماری می تواند منجر به سایر بیماری ها شود.

حریرچی در خصوص رعایت پروتکل ها گفت: در کل کشور رعایت پروتکل ها به میزان قابل توجهی کم شده است. پروتکل بهداشتی به معنای رعایت صد در صدی نیست. رفتن به رستوران و مسافرت احتمال انتقال را افزایش می دهد. در موارد قابل توجهی شامل تخلف مراجعین و ارائه دهندگان هستیم که مشکل را مضاعف می کند.

معاون کل وزیر بهداشت  در رابطه با کشورهای همسایه در ایام کرونا اظهار کرد: تا زمانی که حتی یک مورد وجود داشته باشد همه جهان باید هوشیار باشند تا مجدد منتشر نشود. با تدابیر دولت آذربایجان امیدواریم در جلوگیری از انتشار موثر باشد اما ایران آماده است به مردم آذربایجان کمک کند و آماده هستیم تجربیات را در اختیار آن ها قرار بدهیم.

او با اشاره به محدودیت در برخی استان‌ها به دلیل شیوع کرونا بیان کرد: تصمیمات محدودیت ها استانی خواهد بود و به مرور متناسب با شرایط استان اعلام خواهد شد.

حریرچی با اشاره به روش های مختلف تولید واکسن تصریح کرد: مانند کشورهای دیگر روی کشف واکسن کار می‌کنیم تا اگر مرجعی بتواند تولید علمی کند بتوانیم سریع تکثیر کنیم و علاوه بر این در حال حاضر به سمت واکسن پیش رفته می‌رویم و امیدواریم خبرهای خوب برای مردم داشته باشیم.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: در ماه های گذشته موارد مرگ و میر به میزان بستری کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه کشورهایی به طرف ایمنی جمعی حرکت کردند  دچار شکست بدی شدند و عذرخواهی رسمی کردند، گفت: حرکت به طرف ایمنی جمعی به صورت منفعلانه اشتباه است و سیاست ما این نیست.

حریرچی ادامه داد: ایمنی جمعی باید با ایجاد واکسن باشد تا زنجیره انتقال  قطع شود. همچنین هنوز شواهد معتبری نداریم که افراد مبتلا، ایمنی طویل المدتی خواهند داشت یا نه.

او افزود: تا کنون 40 درصد مبتلا شده اند اما نگفتند 40 درصد ایمن شده اند. بررسی ها نشان می دهد کسانی که مبتلا می شوند اگر شدت علامت کم باشد میزان آنتی بادی ها به سرعت کاهش  می‌یابد و افراد دارای علامت هم به مرور میزان آنتی بادی کم می شود و نمی دانیم ایمنی دائمی یا موقت برای چه مدت است.

معاون کل وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: واکسن دائمی نیست باید یادآوری کنیم که واکسن آنفلانزا تنها برای همان سال موثر است.

او بیان کرد: استفاده از ماسک 85 درصد انتقال را کاهش می دهد و نمی توانیم انتظار داشته باشیم بازگشایی کنیم اما هیچ روش کنترل دیگری را انجام ندهیم. در این شرایط بهترین پیشگیری استفاده از ماسک ، رعایت فاصله گذاری و استفاده از شیلد است.

افرادی که تست می دهند تنها برای همان لحظه معتبر است و پس از آزمایش احتمال ابتلا برای شخص منفی نیست و نتیجه منفی تست کرونا ضمانتی برای عدم ابتلا نیست.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اجرای مجدد طرح ترافیک گفت: طرح ترافیک بر اساس تصمیمات ستاد ملی است و اصل بر کاهش مواجه مردم است.

او در خصوص واکسن آنفلانزا گفت: برای افراد در معرض ریسک بالا توصیه مصرف خواهیم داشت و اقدامات قابل توجهی انجام دادیم اما کمبود جهانی وجود دارد.

حریرچی در خصوص فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها اظهار کرد: در خصوص برخی موارد فاصله گذاری بسته به رفتاری است که مردم انجام می دهند قبلا عنوان می شده که هزینه بلیت افزایش پیدا کند و فاصله گذاری صورت بگیرد.

معاون کل وزیر بهداشت در رابطه با وضعیت متروها گفت: مترو بر اساس انبوه بری طراحی شده است و نمی توان یک واگن را با 5 نفر راهبری کرد اما توصیه ما کاهش میزان مسافر و رعایت مسائل بهداشتی توسط مردم است. دولت واگن زیاد نمی تواند به این سرعت برای استفاده در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی  بگذارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز