سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد:

آمار سه ماهه اهدای خون در سال ۹۹

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۳:۵۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۲۰۸۹۴
آمار سه ماهه اهدای خون در سال ۹۹
در سه ماهه اول سال 99 به میزان 755 هزار و378 واحد خون و فرآورده های آن شامل گلبول قرمز فشرده، پلاکت، و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد که نزدیک به 21 درصد آن در بیمارستان های استان تهران به مصرف رسید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بشیرحاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ، با اعلام  این خبر افزود: طی این مدت بیش از 562 هزار نفر برای برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده اند که 118 هزار و 100 نفر آنان از اهدای خون معاف شدند.

او اعلام کرد : طی سه ماه اول سال 444 هزار واحد خون کامل از اهدا کنندگان دریافت شد.

حاجی بیگی اظهار داشت: طی سه ماه اول امسال 67 هزار و 399 نفر از اهدا کنندگان برای اولین بار به مراکز انتقال خون مراجعه کردند و در این 3 ماه تعداد 22 هزار و 807 نفر از بانوان خون خود را اهدا کردند که بدین ترتیب شاخص اهدای بانوان به  5 ممیز 2 دهم درصد رسید.

او با اشاره به استقبال بانوان برای اهدای خون در بعضی از استان ها گفت: در این سه ماه بانوان استانهای خراسان جنوبی با 8 ممیز 9 دهم  درصد ، سیستان و بلوچستان با 8 ممیز6 دهم  درصد و بانوان خراسان شمالی با 8 درصد بیش از سایر استانها از اهدای خون استقبال کرده اند.

این گزارش حاکی است شاخص اهدای خون بانوان در این سه ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است و از 4 ممیز یک دهم درصد در سال 98 به 5 ممیز 2 دهم درصد در 3 ماهه اول سال 99 رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: طی مدت یاد شده شاخص اهدای مستمر کشور نیز56 ممیز 6 دهم درصد بود و استانهای سمنان با 75 درصد، همدان با 70 درصد و یزد با 66 بیشترین میزان اهدای خون مستمر را در کشور داشتند.

حاجی بیگی همچنین اعلام کرد: طی سه ماه اول سال جاری استانهای قم، البرز، تهران و مرکزی بیشترین مشارکت را در شبکه ملی خونرسانی کشور ( ارسال خون به سایر استانهای نیازمند به خون در کشور) داشته اند.

او خاطر نشان کرد: 34 درصد از خون های اهدایی کشوردارای گروه خونی O+و تنها یک درصد از خونهای اهدایی دارای گروه AB-بوده است. گفتنی است 50 درصد اهدا کنندگان خون در کشور بین سنین 31تا 45 سال، 24 درصد بین سنین 46 تا 60 درصد، 3 درصد اهدا کنندگان خون بین 20تا 18 سال و 23 درصد اهدا کنندگان بین سنین 21تا 30 سال سن دارند.

بنا براین گزارش طی مدت یاد شده در استانهای خراسان شمالی و بوشهر شاهد رشد اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم و اهدای مستمر در استانهای گیلان با 10 درصد رشد و آذربایجان شرقی با 4 درصد رشد رو به رو بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین خبر از مراجعه 2 هزار و 350 نفر از بهبود یافتگان کوید 19 جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و 880 واحد پلاسما دریافت شد.

او اعلام کرد: در میان استانهای کشور، استان تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، فارس و کرمانشاه بیش از دیگران از اهدای پلاسما استقبال کرده اند و بیشترین میزان اهدای پلاسمای کوید 19 در استانهای تهران، خوزستان و خراسان رضوی بوده است.

حاجی بیگی افزود: در حال حاضر در 22 استان و مرکز انتقال خون کشور پلاسمای کووید 19 در مراکز اهدای خون دریافت می شود و ساکنان استانهایی که در ادامه می آید می توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده به همراه کارت ملی و مدارک ابتلا و بهبودی از کوید 19، پلاسمای خود را اهدا کنند.

استان های اردبیل ، مرکزی ، کرمان، آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، قزوین، البرز، سیستان و بلوچستان، همدان، قم، یزد، خراسان رضوی، گلستان، سمنان، تهران، کرمانشاه و فارس در حال حاضر در طرح جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کوید 19 شرکت دارند و میزبان بهبودیافتگان بیماری کووید-19 هستند که یک ماه از بهبودی شان گذشته است.

نظر شما