بزرگ‌ترین مرکز داده کشور افتتاح شد/ درخواست وزیر ارتباطات از قالیباف

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۲:۲۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۲۱۲۶۱
بزرگ‌ترین مرکز داده کشور افتتاح شد/ درخواست وزیر ارتباطات از قالیباف
بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور افتتاح شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آیین افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور در تبریز با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و تعدادی از مدیران ارشد شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، امروز یکشنبه ساعت 11 صبح از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

صد در صد شهرهای کشور تحت پوشش 4G و 5G

مهدی اخوان، مدیرعامل شرکت همراه اول درباره جزئیات این مرکز داده‌ای در غرب کشور گفت: ما چهار فناوری سوشال مدیا، موبیلیتی، آنالیزیک و کِلود (خدمات و پردازش ابری) را در دنیا شاهد هستیم و همین چهار فناوری باعث تحول دیجیتال در جهان شده است.

او افزود: در حال حاضر نگاه ویژه ما روی موبیلیتی یعنی برقراری تماس و ارتباط است و تصمیم داریم در هر چهار فناوری ورود کنیم.

اخوان تاکید کرد:نخبگان و سرمایه انسانی بسیاری در کشور داریم که می‌توانند به چهار فناوری برتر جهان ورود پیدا کنند و بدون اختلال در کسب و کارهای سنتی وارد عرصه بازار شوند.

مدیرعامل شرکت همراه اول با اشاره به فعالیت‌های اپراتور همراه اول، گفت: همراه اول نود میلیون سیم کارت دست مردم دارد و بزرگ‌ترین سرمایه همراه اول مشترکان دائمی این شرکت است. تقریبا مصرف دیتای ما طی شش سال گذشته نزدیک ۵۰۰ برابر افزایش داشته و در ایام کرونا نیز پیک مصرفی ما بیش از ۱۵ ترابایت در روز ثبت شده و تقریبا صدرصد از شهرهای کشور تحت پوشش 4G و 5G هستند.

اخوان با اشاره به ورود جدید همراه اول به بخش کسب و کار‌های دیجیتال گفت: ما بیش از ۲۵ میلیون نفر گیمر داخل کشور داریم و نمی‌توان از این سرمایه چشم‌پوشی کرد. منظور من محدودیت نیست بلکه می‌توان با گسترش دیدمان به سمت کسب و کار از این قابلیت و حضور جوانان در فضای سایبر استفاده کرد.

او ادامه داد: بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش، سامانه «شاد» را برای دانش‌آموزان به صورت کاملا رایگان بالا آوردیم و در «شاد» روزانه ۹ میلیون دانش‌آموز قبل از بازگشایی مدارس حضور داشتند. البته ابتدای کار مشکلاتی وجود داشت که رفته رفته مشکلات آن برطرف شد.

اخوان گفت: مراکز داده کلیدی‌ترین بخش ارتباطی در کشور است و هدف ما این است که تا پایان امسال، ۱۳۷۰ رک را به مجموعه مرکز داده‌ای کشور اضافه کنیم. تا امروز دو طبقه از رک مرکز داده‌ای روشن می‌شود. در واقع این دیتاسنتر دو هدف را پیگیری می‌کند که یکی از آن خدمت به خود اپراتور است و دیگری به نیت شرکت‌هایی طراحی شده است که خودشان خواستار طراحی دیتا سنتر نیستند.

مدیر عامل شرکت همراه اول اظهار کرد: ما دو دیتا سنتر در کشور داریم که مرکز داده‌ای غرب کشور بزرگترین مرکز داده‌ای کشور محسوب می‌شود و اولین مرکز ما در اطراف تهران است.

بسیاری از شهرها و روستاهای کشور  دچار تحول دیجیتال شده است

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن ارائه گزارش به رئیس مجلس گفت: ما امروز با تحول عصری مواجه هستیم و تحول دیجیتال نه در ایران بلکه در جهان، در حال صورت گرفتن است و در همه حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار است بنابراین ما هم در شورای عالی فضای مجازی بنا به تدبیر مقام معظم رهبری که تقویت‌کننده سه قوه کشور است، نگاهی به تحول عصری یا دیجیتال کشور داریم.

او افزود: در واقع نگاه ما به زیرساخت‌ها و شبکه ملی اطلاعات است چرا که این زیرساخت‌ها می‌تواند ما را به تحولات جهانی در عصر دیجیتال برساند و ما باید طوری به اجرای آن کمک کنیم که این تحول بر زیرساخت‌های اصلی کشور تاثیر بگذارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: ما در کشور شاهد تحول چشمگیری بودیم و بسیاری از روستاهای کشور و شهرها دچار تحول دیجیتال شده است و کارهایشان مورد توجه دیگران قرار گرفته است.

فیروزآبادی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات گفت: امنیت، اعتماد و پایداری از جمله نکات مهمی است که باید در فضای مجازی به آن توجه کرد و خوشبختانه پروژه امروز بخش کوچکی است که یک پروژه بزرگ‌تر را اداره خواهد کرد.

فیروزآبادی عنوان کرد: وقتی صحبت از دولت الکترونیکی می‌کنیم به دنبال دولت به مثابه پلتفرم هستیم. مقدمه پلتفروم‌ها داشتن خدمات ابری و گسترش شبکه ملی اطلاعات است و ما در مرکز ملی هم برنامه‌ای را پیش می‌بریم که تا پایان دولت شاهد افتتاح مراکز بیشتری از داده‌های شبکه ملی اطلاعات باشیم.

به جای اینکه دست تو جیب مردم کنیم، سهم تولیدکننده را به جیبش برگردانیم/ مجلس جای گفت‌وگو است

در ادامه این نشست محمدجواد آذر جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خوشحالم که امروز در چهارمین ایستگاه قطار سریع السیر به سمت شبکه ملی اطلاعات در خدمت رئیس مجلس شورای اسلامی هستم و به افتتاح دومین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات می‌پردازیم.

او در ادامه بیان کرد: این نقل و انتقالات مرکز داده‌ها به شمال و شمال غرب کشور باعث فراگیری داده‌های نقاط شمالی و شمال غربی کشور شده است.

آذری جهرمی عنوان کرد: دستور رهبر معظم انقلاب برای تکمیل برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات در اولویت قرار گرفته و اقدامات شروع شده است و 8 بخش دیگر را برای سرویس‌دهی خدمات دیجیتال تا پایان سال در نظر گرفته‌ایم.

آذری جهرمی افزود: با همه تنگناهای اقتصادی که داشتیم، شرکت زیرساخت، سرمایه چشمگیری را به میان گذاشته است و طبق یک برنامه‌ریزی دقیق تا پایان سال پیش خواهیم رفت.

وزیر ارتباطات ضمن قدردانی از شبکه اپراتوری همراه اول، اظهار کرد: شرکت همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین موتور راهبری دیگر بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال است و اگر در جریان قرار بگیرد، دیگر بنگاه‌های اقتصاد دیجیتال کشور هم به دنبال او خواهند رفت.

آذری جهرمی گفت: تا دو هفته آینده دیگر مرکز داده‌ها، مرکز داده‌های اقماری شماره سه افتتاح خواهد شد. همچنین آقای اخوان؛ مدیرعامل شرکت همراه اول به بنده قول داده است تا ماه‌های آینده در چند نقطه دیگر تهران دکل‌های 5G نصب خواهد شد.

او عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری روی نسل آینده است و من از آقای اخوان؛ مدیرعامل شرکت همراه اول می‌خواهم که برای حمایت از تولیدکنندگان این حوزه استفاده کنند، چرا که امروزه کودکان و نوجوانان ما مجبور هستند برای آموزش وارد دنیای مجازی شوند و با این فضا در ارتباط هستند.

وزیر ارتباطات با ارائه پیشنهاد به شرکت همراه اول گفت: اگر شما مسیر را برای تولیدکنندگان باز کنید، سهم خود شما هم بیشتر خواهد شد و اگر ترافیک شبکه بالا رود، خیلی سریع‌تر به اهدافتان خواهید رسید.

آذری جهرمی در پایان به مدیرعامل همراه اول گفت: کاری که در سامانه «شاد» صورت گرفت قابل تقدیر است اما باید دیگر قابلیت‌های آموزشی هم به آن اضافه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: از اپراتور همراه اول می‌خواهم به سمت برقراری ارتباط در عرصه‌های بین المللی پیش برود و باعث ارز آوری در کشور شود.

او افزود: این امری طبیعی است که اپراتورها کالای لوکس و گران را می‌فروشند، اما ما باید به جای اینکه دست تو جیب مردم کنیم، سهم تولیدکننده را به جیبش برگردانیم.

آذری جهرمی با تقدیر از نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فضای مجازی و پلیس فتا، گفت: دیروز در تماسی با پلیس فتا متوجه شدم که خوشبختانه میزان شکایت مردم بیست درصد کاهش یافته است، چرا که رمز پویا اجرا شد البته بسیاری از دوستان جرایم فضای مجازی را به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی سوق می‌دهند اما نباید تکلیف مشکل کشور را با پیام‌رسان‌های داخلی حل کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به حواشی پیش آمده از حضورش در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس جای گفت‌وگو است و نمایندگان مطالباتی دارند که وزرا باید پاسخگو باشند در واقع تا جایی که گفت‌وگو وجود دارد نباید نگران بود و اینکه از حواشی فضای مجازی دو قطبی درست کنیم امر صحیحی نیست و باید برای رسیدن به موضع اصلی با هم پیش برویم.

آذری جهرمی با درخواست از رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل اهمیت مسائل مرتبط با فضای مجازی و نقش قوه مقننه در این حوزه از آقای قالیباف می‌خواهم تشکیل کمیسیون ویژه‌ فضای مجازی در مجلس را در دستور کار قرار دهند.

مردم در حوزه اقتصاد حال خوبی ندارند/ با راه اندازی مرکز داده کشورم عقب ماندگی‌های گذشته جبران می‌شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنرانی خود گفت: ما در شرایطی کار خود را در مجلس شورای اسلامی شروع کردیم که وضع اقتصادی کشورمان مساعد نیست و مردم در حوزه اقتصاد حال خوبی ندارند.

او افزود: رسیدگی به معیشت، اشتغال و اقتصاد مردم به ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها در دستور کار ما قرار دارد چرا که اوضاع اقتصادی مردم دغدغه ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم کوتاه‌ترین، اقتصادی‌ترین، راحت‌ترین مسیر را برای دستیابی به اهداف بلند خود پیش بگیریم چرا که مردم انتظار کار خوب و صادقانه دارند.

قالیباف اظهار کرد: امروز مجموعه‌ای افتتاح می‌شود که می‌تواند در کمترین زمان ممکن با بیشترین تاثیرگذاری در همه جغرافیای کشور با شفافیت، عدالت و کمترین زمان ممکن  مسائل و مشکلات کشور را حل و فصل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با راه اندازی این مجموعه هم عقب ماندگی‌های گذشته جبران می‌شود و هم می‌توانیم به بزرگترین دستاوردها برسیم البته اگر غفلت نکنیم.

//انتهای پیام: 7

نظر شما