رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد:

پرداختی‌ها تنها مشکل پزشک خانواده/ ۴۰ هزارنفر از پزشکان عمومی تاکنون حتی یک نسخه هم صادر نکرده‌اند/ کمبود پزشک نداریم

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۰۵:۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۰۲۱۷۱۸
پرداختی‌ها تنها مشکل پزشک خانواده/ ۴۰ هزارنفر از پزشکان عمومی تاکنون حتی یک نسخه هم صادر نکرده‌اند/ کمبود پزشک نداریم
حسینعلی شهریاری چرایی عدم اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  نزدیک به یک دهه از برنامه‌های وزارت بهداشت و درمان در اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع می‌گذرد اما تاکنون این مقوله به سرانجام نرسیده است. در روزهای اخیر هم سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان، گفت: هرچه زودتر باید پزشک خانواده را در کشور مستقر کنیم زیرا بزرگترین دروازه‌بان نظام ارائه خدمت در کشور، همین پزشکی خانواده است. علت این‌که با تاخیر این کار در حال انجام است، ریل‌گذاری با عنوان پرونده الکترونیک سلامت بود که انجام شد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، درباره نارسایی‌های موجود در عدم تحقق نظام ارجاع و پزشک خانواده گفت: پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع جزو قوانین در برنامه پنجم و ششم مصوب و دائمی شده است.

او افزود: تاکنون به‌دلایل مختلف پزشک خانواده اجرایی و علمیاتی نشده است. پزشک خانواده در استان‌هایی همچون مازندران و فارس اجرایی شد اما آنطور که باید و شاید عملیاتی نشده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این امر باعث نارضایتی مردم شد. عدالت در حوزه بهداشت و سلامت در گرو اجرای پزشک خانواده و سیستم ارجاع است.  

شهریاری افزود: پزشک خانواده در کشورهای اروپایی اجرایی شده و آنها در حوزه درمان موفق عمل کرده‌اند. در این کشورها اقدامات در کرونا و غربالگری‌های انجام شده از طریق سیستم پرونده الکترونیک و مراکز درمان صورت گرفته است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه برای اجرای پزشک خانواده اختلاف بین گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی بروز کرده است، گفت: در گروه‌های پزشکی، اختلاف دریافتی بین دریافتی‌های پزشکان عمومی و پزشک خانواده وجود دارد این در صورتی است که پزشکان خانواده در حد پزشکان عمومی باید دریافتی داشته باشند. باید دریافتی‌ها را اصلاح کرد تا بتوانند پزشکان خانواده به فعالیت بپردازند.

او افزود: هم اکنون اغلب پزشکان عمومی بعد از اتمام دوره خود خواستار اخذ تخصص هستند. این اختلاف دریافت‌ها فراوان است. در صورت کاهش اختلاف دریافت‌ها مشکلات برطرف می‌شود و پزشک خانواده در میان مدت محقق می‌شود. برای مثال اگر 4 تا 5 سال بر روی این طرح برنامه‌ریزی شود می‌توان پزشک خانواده را در کشور اجرایی کرد.

شهریاری تصریح کرد: پزشک خانواده جمعیت مشخصی را در بر می‌گیرد، شاید برخی افراد از پزشک خانواده استقبال نکنند. در این شرایط دولت باید یارانه سلامت به این گروه‌ها پرداخت کند.

 به گفته او این افراد می‌توانند از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح باید در راستای خدمات‌رسانی به افراد فقیر جامعه انجام شود، گفت: کارمندان دولت از خدمات متعدد برخوردار هستند پزشک خانواده باید در راستای حمایت از قشر کارگران و کارمندان باشد.

او درباره نیروی انسانی در حوزه پزشکی تاکید کرد: بر اساس آمارهای موجود 40 هزارنفر از پزشکان عمومی تاکنون حتی یک نسخه هم صادر نکرده‌اند. این جمعیت معلوم نیست از کشور خارج شده یا در مشاغل دیگر فعال هستند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت پزشکان عمومی استفاده کنیم. به‌رغم اینکه دولت برای پرورش آنان سرمایه‌گذاری کرد و این افراد نیز سالیان طولانی زحمت کشیده‌اند اما در زمینه جذب پزشکان عمومی و بهره‌برداری از خدمات آنها موفق عمل نکرده‌ایم.

شهریاری در پایان خاطر نشان کرد: اگر پرداخت‌ها عادلانه باشد، طبیعتا خدمات ارائه می‌شود. چون بر اساس آمار روی کاغذ در جمعیت پزشک کمبود وجود ندارد.

نظر شما