اعتراض ۲۰ ساله ساکنین اطراف دانشگاه تهران در اجرای طرح توسعه؛

دانشگاه تهران مردم را مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌کند

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۰۶:۰۱:۲۰
کد خبر: ۱۰۲۱۹۴۱
دانشگاه تهران مردم را مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌کند
یکی از شهروندان ساکن در خیابان 16 آذر در این رابطه گفت: مسئولین دانشگاه تهران هر روز برای ساکنین این محدوده مزاحمت ایجاد می‌کنند و به حقوق شهروندی اهمیت نمی‌دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ املاکی که در طرح توسعه دانشگاه تهران قرار دارد به همراه معابر حدود 32/7 هکتار است. بنا بوده یک سوم بودجه برای تملک توسط شهرداری، یک سوم از سوی دولت و یک سوم از طریق منابع دانشگاه تامین و از مردم خریداری شود. طرح توسعه دانشگاه تهران در سال 82 به تصویب می‌رسد تا اجرایی شود. خیابان انقلاب، وصال، بلوار کشاورز و کارگر در طرح هستند و به نظر می‌رسد که این طرح در این مرحله به علت اختلافاتی که میان ساکنین و مسئولین دانشگاه تهران بوجود آمده با کندی پیش خواهد رفت و حتی به بن بست رسیده است.

آنچه که مشخص است شهروندان ساکن در اطراف دانشگاه تهران با چند معضل اساسی مواجه هستند. نخست عدم رضایت از قیمت پیشنهادی دانشگاه تهران برای خرید خانه‌هاست. در مرحله بعد اما کوتاهی دانشگاه تهران در تسریع در سامان بخشی به این حوزه سبب شده تا مزاحمت‌های زیادی برای شهروندان این محدوده ایجاد شود.

یکی از شهروندان ساکن در خیابان 16 آذر در این رابطه به خبرگزاری برنا گفت: مسئولین دانشگاه تهران هر روز برای ساکنین این محدوده مزاحمت ایجاد می‌کنند و به حقوق شهروندی اهمیت نمی‌دهند. 20 سال است که دانشگاه تهران در این رابطه کوتاهی کرده و ساکنین این محلات را بلاتکلیف نگه داشته است. 

او افزود: رئیس دانشگاه تهران اذعان کرد این املاک را از مردم خریداری می‌کند اما ساکنین تصمیم به فروش خانه های خود با هیچ قیمتی ندارند. بسیاری از ساکنین خیابان‌های 16 آذر، وصال شیرازی و بلوار کشاورز از مسئولین دانشگاه شکایت دارند. دانشگاه برای طرح توسعه خود تائیدیه کمیسیون ماده 5 را اخذ نکرده است. شورای شهرسازی نیز عنوان کرده که در قبال سایر خانه‌هایی که تملک نشده‌اند دانشگاه تهران دیگر حقی ندارد. 

این شهروند ساکن حومه دانشگاه تهران اظهار کرد: دانشگاه تهران بدون جلب رضایت ساکنین به دنبال گرفتن خانه‌هاست و با اقدامات تخریبی خود در این محلات آسایش و امنیت مردم را مختل کرده اند. تمامی ساکنین مکاتباتی با مسئولین دانشگاه تهران داشته اند اما تا این لحظه جوابی دریافت نکردند. این افراد در طرح توسعه دانشگاه تهران می خواهند گود برداری کنند و پیمانکاران تصمیم دارند این عمل را به صورت غیرقانونی انجام می دهند. در کنار یکی از منازل منبع گازوئیل نصب کرده اند که در گرمای شدید تابستان می تواند خطرات زیادی داشته باشد.

او افزود: دانشگاه تهران باید تمهیداتی بیاندیشد تا ساکنین بتوانند پس از فروش خانه، خانه‌ای هم‌شان ملک فعلی خریداری کنند. هیچکدام از ساکنین علاقه ای ندارند با این شرایط خانه خود را واگذار کنند. افرادی نیز که در گذشته ملک خود را به دانشگاه تهران واگذار کرده اند عمدتا وارثانی بوده اند که خود در آن محل ساکن نبودند. دانشگاه تهران نیز در جواب عدم رضایت شهروندان برای فروش ملک نیز گفته است که ما به تملک اقدام خواهیم کرد و به نحوی می خواهند مردم را مجبور به فروش کنند. برخی از این املاک از مسیر دیگری خریداری شده است و امروزه با قیمت های بالا به سایرین اجاره داده می شود.

استقرار منبع گازوییل پشت منازل

دانشگاه تهران

کج کردن دیوار پشت منازل

دانشگاه تهران

بریدن نرده‌ها و حفاظ‌های دانشگاه و سلب امنیت و آسایش مردم

دانشگاه تهران

تخریب سرویس بهداشتی انتهایی زمین و انتشار بوی بد و گسترش حشرات

دانشگاه تهران

گفتنی است نامه اعتراضی ساکنین به رئیس دانشگاه تهران نزد خبرنگاری برنا محفوظ است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما