با این خوراکی‌ها به سرعت دمای بدن خود را کاهش دهید

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۰۹:۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۰۲۲۳۵۲
با این خوراکی‌ها به سرعت دمای بدن خود را کاهش دهید
معمولاً هیپوتالاموس و سیستم عصبی اتونوم، بدن شما را در طی یک یا دو درجه بالاتر یا پایین‌تر از دمای معمول بدن شما نگه می‌دارند. با این حال، مواقعی وجود دارد که گرمای بدن شما بالا می‌رود. این شرایط به عنوان شرایط خطرناک شناخته می‌شود. گرمای بیش از حد بدن ممکن است ناشی از افزایش دمای شدید، غذا‌های خاص یا عوامل دیگر باشد. اما بسیار مهم است که دمای بدن را به سرعت به وضعیت عادی برگردانیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عوامل مختلفی می‌تواند باعث افزایش دمای بدن شما شود. در اینجا چند دلیل رایج برای گرمای بیش از حد بین اشاره شده است: داشتن یک بیماری التهابی مانند عفونت. داشتن اختلال تیروئید معروف به پرکاری تیروئید. گذراندن زمان در هوای بسیار گرم و مرطوب. پوشیدن لباس تنگ و ساخته شده از الیاف مصنوعی. خوردن غذای پرادویه. مصرف نوشیدنی با کافئین یا مواد محرک. انجام تمرینات بدنی شدید. داشتن برخی شرایط پزشکی که بر دمای بدن شما تأثیر می‌گذارد مانند انواع آرتریت، لوسمی و اختلالات عصبی. مصرف دارو‌هایی که باعث دمای بالای بدن می‌شوند مانند برخی آنتی بیوتیک‌ها، مواد افیونی و آنتی هیستامین‌ها و کمبود آب بدن.

احتمالاً می‌دانید که در هنگام استرس گرما، آبرسانی با آب چقدر مهم است. روش‌های زیادی برای پایین آمدن سریع حرارت بدن وجود دارد. برای مثال قرار دادن پاهایتان در یک لگن آب سرد بدن را خنک می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا بنشینید و استراحت کنید. به سادگی می‌توانید آب سرد و مکعب‌های یخ را به یک سطل آب اضافه کنید. پا‌های خود را در آن غوطه ور کرده و تا ۲۰ دقیقه خیس کنید. اما برخی خوراکی‌ها نیز در این وضعیت مفیدند:

آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل یک راه عالی برای تازه کردن و احیای بدن است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و الکترولیت‌های موجود در آب نارگیل، آن را به عنوان روشی مؤثر برای هیدراتاسیون و منبع قابل اعتمادی برای ترمیم بدن تبدیل می‌کنند. آب نارگیل مزایای بسیاری برای بدن دارد.

نعناع

نعناع به دلیل دارا بودن مقدار بالای منتول خاصیت خنک کنندگی قابل توجهی دارد و باعث می‌شود فرد، احساس خنکی داشته باشد. شما می‌توانید یک چای نعناع گرم یا یخ زده درست کرده و در طول روز بنوشید. اگرچه به نظر می‌رسد چای گرم باعث گرمتر شدن بدن شما می‌شود، نوشیدن نوشیدنی‌های گرم ممکن است به شما در عرق کردن بیشتر کمک کند و به خنک شدن بدن کمک کند.

خوراکی‌های پر آب‌

می‌توانید مقدار زیادی خوراکی‌های پر آب میل کنید. میوه‌هایی مانند طالبی، هندوانه، کاهو و توت فرنگی گزینه‌های خوبی هستند. بسیاری از سبزیجات مانند کرفس، خیار و گل کلم نیز گزینه‌هایی مناسبند. به طور کلی سالاد نیز گزینه‌ای بسیار مناسب است.

آلوئه ورا

برگ و ژل داخلی این گیاه می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. برای افزایش تأثیر خنک کنندگی می‌توانید ژل آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید.

دوغ

نوشیدن دوغ به عنوان یک سرم خوراکی طبیعی یک گزینه فوق العاده است. دوغ با مقادیری نمک و خاصیت آرامش بخش خود به علت دارا بودن ماست و آب می‌تواند التهاب ناشی از گرما را تسکین دهد.

فلفل

شاید برایتان جالب باشد بدانید که خوردن غذا‌های تند ابتدا باعث احساس گرما شود، اما می‌تواند به پایین آمدن دمای بدن نیز کمک کند. این به این دلیل است که کپسایسین موجود در فلفل‌ها پیام‌هایی را به مغز می‌فرستد تا نشان دهد گرمای شما بیش از حد است و این باعث می‌شود تعریق بدن افزایش یافته و اثر خنک کننده‌ای به همراه داشته باشد.

نظر شما