مدیرکل امور موزه‌های کشور مطرح کرد:

ثبت مشخصات آثار به سرقت رفته در سایت اینترپل/ موزه مردم شناسی زیر مجموعه میراث فرهنگی نیست

۱۳۹۹/۰۴/۱۴ - ۱۲:۴۲:۴۰
کد خبر: ۱۰۲۳۸۲۸
ثبت مشخصات آثار به سرقت رفته در سایت اینترپل/ موزه مردم شناسی زیر مجموعه میراث فرهنگی نیست
محمدرضا کارگر گفت: وزارت میراث فرهنگی به موزه‌های خصوصی و غیردولتی کمک‌های بلاعوض برای تامین سیستم‌های مراقبتی و رعایت اصول حفاظتی پرداخت کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ موزه تهران قدیم در سرای کاظمی، یک موزه‌ مردم شناسی بود که آثاری چون دوربین‌های قدیمی و اسباب ‌بازی‌های کودکان و برخی وسایل زندگی مردم که برخی حتی قدمتی ۹۰ ساله دارند، در آن وجود داشت. در روزهای قبل شاهد بودیم که سارقی با استفاده از تاریکی شب، آثار موزه مردم ‌شناسی را به سرقت برده که این رخداد می‌تواند زنگ خطری برای حوزه میراثی کشورمان باشد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه های کشور، در این خصوص گفت: موزه مردم شناسی قدیم تهران دولتی نیست و گزارشی مبنی بر میزان اموال به سرقت رفته از این موزه تا به این لحظه به وزارت میراث فرهنگی ارسال نشده است.

او افزود: در حال بررسی این موضوع هستیم و پس از برآورد خسارت‌ها گزارش آن ارائه می‌شود. موزه‌های دولتی کشور همگی به سیستم‌های مراقبتی و تجهیزات حفاظتی مجهز شده‌اند. در خصوص موزه‌های غیر دولتی نیز باید گفت کمک‌های مالی برای تجهیز آن‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل موزه‌های کشور در خصوص آخرین اقدامات برای تامین امنیت موزه‌های کشور اظهار کرد: موزه‌های دولتی همگی به سیستم‌های مداربسته مجهز هستند و یگان حفاظت از میراث فرهنگی نیز مسئولیت تامین امنیت آن‌ها را برعهده دارد. موزه‌های دولتی ایران در چهار دهه گذشته هیچ سرقت قابل توجهی از آن‌ها انجام نشده و از این حیث در جهان کم نظیر هستیم.

کارگر با اشاره به اقدامات قانونی برای حفاظت از میراث فرهنگی و اشیای قیمتی کشور گفت: هر اثر تاریخی و ارزشمندی که در موزه‌های ایران قرار گرفته‌اند، به صورت کامل مشخصات آن‌ها ثبت شده و اگر به هر دلیلی یک شی تاریخی مفقود شود، مشخصات آن در سایت پلیس اینترپل قرار می‌گیرد و پس از رویت ضبط می‌شود. این اطلاعات پس از مفقودی به مبادی خروجی کشور نیز ارسال می‌شود که طبق قوانین بین‌المللی پس از رویت اثر مفقود شده در هر نقطه جهان، فرد ارائه دهنده بازداشت و اثر تاریخی به مبدا بازگردانده می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در خصوص اقدامات انجام شده برای تامین امنیت موزه‌های غیر دولتی اذعان کرد: مجموعه وزارت میراث فرهنگی به موزه های خصوصی و غیردولتی کمک‌های بلاعوض برای تامین سیستم های مراقبتی و رعایت اصول حفاظتی پرداخت کرده است. اظهارنظرهایی که در فضای مجازی در خصوص این موزه عنوان شده است به هیچ عنوان نمی‌تواند صحیح باشد و تا زمان پایان تحقیقات باید منتظر ماند.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز