مراتع شمال گنبد کاووس در معرض بیابانی شدن

۱۳۹۹/۰۴/۱۴ - ۰۷:۳۷:۱۱
کد خبر: ۱۰۲۳۹۹۱
مراتع شمال گنبد کاووس در معرض بیابانی شدن
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبد کاووس از آغاز پروژه های هلالی آبگیر جهت مقابله با بیابان زائی در مراتع شمال گنبد خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قربانعلی گرایلو گفت: از آنجا که مراتع شمال گنبد کاووس در معرض بیابانی شدن قرار گرفته است با توجه به رایزنی‌های که صورت گرفت اعتبارات مربوط به بیابان زدائی در سال‌های اخیر به این شهرستان تعلق گرفت و پروژه هلالی آبگیر که برای اولین بار در این شهرستان در سال 96 به مساحت 500 هکتار انجام شد و در سال 99 نیز با مساحت 1600 هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتبار به مبلغ 1/5 میلیارد تومان ادامه خواهد یافت.

او افزود: در این پروژه ابتدا عرصه با ایجاد هلالی های که توانایی نگهداری آب حاصل از رواناب های بارندگی را دارد ایجاد خواهد شد و سپس در درون این هلالی‌ها بوته‌های مرتعی از گونه‌های اترپیلکس از جمله کانی سنس، لنتی فورمیس، هالیموس، لئوکو کلادا و گونه‌های آگروپایرون النگاتوم و قره داغ  در فصل پاییز و زمستان کشت خواهد شد.

گرایلو خاطر نشان کرد: احداث هلالی آبگیر باعث جمع آوری هرز آب، تقویت پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش رطوبت خاک گردیده و زمینه احیا و اصلاح مراتع را فراهم می‌کند.

او اذعان کرد: با توجه به بارندگی کمتر از 200 میلیمتر در سال  در شمال استان و این شهرستان، عرصه های کشاورزی کم بازده نیز در خطر بیابانی شدن قرار دارد به طوری که کشت محصولات زراعی در این عرصه ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست، لذا از کشاورزان درخواست نمود به تبدیل این اراضی به مراتع خصوصی با بوته‌های مرتعی رایگانی که اداره در اختیار آن‌ها قرار می دهد، اقدام کنند که با این روش با توجه به قیمت بالای محصولات دامی می توانند درآمد قابل قبولی کسب کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز