وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد

تربیت دانش آموزان توانمند در پایگاه های تابستانی

۱۳۹۹/۰۴/۱۴ - ۱۸:۴۵:۱۱
کد خبر: ۱۰۲۴۴۸۱
تربیت دانش آموزان توانمند در پایگاه های تابستانی
حاجی میرزایی مهم ترین کارکرد پایگاه‌های تابستانی، فراهم کردن مجالی برای حضور موثر دانش‌آموزان دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن حاجی میرزایی،وزیر آموزش وپرورش مهم ترین کارکرد پایگاه‌های تابستانی را فراهم کردن مجالی برای حضور موثر دانش‌آموزان در چنین مدرسه‌ای عنوان کرد.

حاجی میرزایی در آیین افتتاحیه پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان با تبریک فرا رسیدن میلاد امام هشتم شیعیان جهان، حضرت امام رضا (ع) اظهار کرد: یکی از مهمترین فعالیت های انسان در دوره زندگی یادگیری است و هیچ کار دیگری را نمی توانیم معادل یادگیری مقایسه کنیم. این فرایند از بدو تولد آغاز می شود و تا آخرین لحظه های زندگی انسان ادامه دارد.

او با تشریح اینکه کیفیت زندگی انسان ها به عمق یادگیری آنها وابسته است، بیان کرد: انسان ها طوری زندگی، عمل و ارتباط می گیرند که یاد گرفته اند و هرچقدر یادگیری ها عمیق تر و کیفی تر باشد؛ زندگی انسان ها مناسبتر و با کیفیت تر خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انسان ها از طریق چهار نوع ارتباط؛ ارتباط با خود، خدای خود، خلق خدا و خلقت؛ ارتباط برقرار و یاد می گیرند، اظهار کرد: با ضمیمه شدن اندیشه عمق یادگیری انسان افزایش پیدا می کند لذا یادگیری محدود به زمان، مکان و دوره ای خاص از زندگی انسان نیست. تمام حیات انسان سرشار از عرصه های یادگیری و فراگیری است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید مهمترین تمایزها انسان ها با هم را در کیفیت یادگیری دانست و گفت: جایی که فرهنگ ها، تمدن ها، جوامع و... از هم جدا می شوند محصول فرایند کمیت و کیفیت یادگیری آن جوامع و تمدن ها است.

حاجی میرزایی در مورد بهترین دوره یادگیری انسان ها گفت: بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است؛ لذا در این دوره سرعت و عمق یادگیری با دیگر روزهای عمر انسان قابل مقایسه نیست بنابراین باید توجه جدی به این دوره از عمر بشر باید کرد و یادگیری موثر و عمیق را برای آن تدارک دید.

او با اشاره به اینکه تعبیر اوقات فراغت تعبیر رسایی نیست زیرا انسان دایما درحال یادگیری است، در تشریح تفاوت یادگیری در مدرسه با سایر مکان ها گفت: یادگیری در مدرسه؛ منظم مستمر و قابل اندازه گیری است اما یادگیری های خارج از مدرسه مبتنی بر شوق، ذوق و رغبت است لذا مدرسه خوب باید مانند خانه باشد و مناسبات آن با احساس راحتی توام باشد.

حاجی میرزایی افزود: یادگیری در بیرون از مدرسه فرصتی طلایی است چرا که مدرسه بزرگتری است و جنس یادگیری در ایام اوقات فراغت نیز از این جنس است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش گفت: تربیت انسان ها در سند تحول چند ساحتی است لذا تلاش ما پوشش همه ساحت های انسانی در برنامه درسی است اما در بیرون از مدرسه فرصت بیشتری برای آموختن ساحت های مختلف تربیتی داریم لذا مهمترین کارکرد پایگاه های اوقات فراغت فراهم کردن حضور دانش آموزان در چنین مدرسه بزرگی است.

وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط بین مدرسه و جامعه تاکید کرد و گفت: اگر بین مدرسه و جامعه نتوانیم ارتباط برقرار کنیم اهداف مدرسه آسیب می بیند، ارتباط مدرسه با خانه، محله و ... همه این ارتباط ها یک هدف را دنبال می کند لذا ما در اوقات فراغت هم همان هدف ارتباطی را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه باید به اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی زندگی نگاه کرد، گفت: اگر اوقات موثری را بدون بهره گیری موثر داشته باشیم به دانش آموزان آسیب خواهیم زد؛ لذا غنی کردن اوقات فراغت کودکان کمک به مدرسه است.

حاجی میرزایی ادامه داد: پایگاه های تابستانی عرصه ای برای احیا، استمرار، نشاط، شادابی و بهره مندی دانش آموزان به مهارت های مختلف است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه کرونا محدودیت هایی برای جوامع و از جمله مدارس و محیط های یادگیری ایجاد کرده است، اظهار کرد: کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم اما کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است و اکنون افراد متبحر و برجسته می توانند آموزش های خود را به طور کشوری و از طریق فضای مجازی برگزار کنند لذا عمق، تنوع و کیفیت یادگیری ها افزایش می یابد‌.

او ایجاد این ظرفیت جدید را باعث کاهش هزینه ها دانست و گفت: این موضوع باعث می شود تعداد افرادی که از این کلاس ها استفاده می کنند، زیاد شود، لذا باید این فرصت را مغتنم شمرده و در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و... برای دانش آموزان فضایی بهتر برای بهره مندی از امکانات فضای مجازی را فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تابستان امسال برای کودکان پربار تر باشد، تصریح کرد: همه تشکل های دانش آموزی باید وارد فعالیت های اوقات فراغت دانش آموزی شوند و فرصت های گسترده تری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

حاجی میرزایی گفت: تعداد پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزی مهم نیست بلکه نتیجه فعالیت ها مهم است لذا زمانی می توانیم بگوییم فعالیت ها اثر بخش بوده است که دانش آموزانی توانمند و آماده برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم و این موضوع به معنای بهره مندی دانش آموزان از پایگاه ها اوقات فراغت است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان با تاکید بر اهمیت اوقات فراغت به مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که از طریق ویدیو کنفرانس در این برنامه حضور داشتند، تصریح کرد: بخشی از کار آموزش و پرورش در تابستان سازماندهی اوقات فراغت دانش آموزان است لذا مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.

نظر شما