کنکوری‌ها چه مواد غذایی را بخورند؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۰۹:۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۰۲۵۱۹۳
کنکوری‌ها چه مواد غذایی را بخورند؟
سید ضیاءالدین مظهری به تشریح کم‌وکیف تغذیه داوطلبان کنکور در ایام کرونا پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سید ضیاءالدین مظهری، دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی، درباره تغذیه داوطلبان کنکور گفت: اضطراب و استرس زمینه‌ساز ابتلا به کرونا و دیگر بیماری‌های انگلی است.

 او افزود: عدم شب بیداری و تقسیم‌بندی زمان برای داوطلبان کنکور در افزایش تسلط به موارد آزمون مناسب است. در حالی که اغلب داوطلبان با استفاده از قهوه و مواد قندی انرژی پیدا کرده و شب‌ها بیدار می‌مانند.

مظهری اظهار کرد:  برای موفقیت در آزمون زیاد خواندن مطرح نیست، بلکه آنچه که در ذهن مانده و یادآوری می‌شود در پاسخ دادن به سوالات موثر است.

این متخصص تغذیه افزود: برای داوطلبان کنکور استفاده از تغذیه مناسب در بردارنده ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و سرشار از میوه‌جات و سبزیجات، آنتی اکسیدن و ویتامین C مناسب است.

مظهری گفت: مصرف سبزیجات به‌دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود می‌تواند در ارتقای کارایی سیستم ایمنی موثر باشد. در گام نخست باید والدین استرس فرزندشان را کاهش دهند. داوطلبان از زمان کنکور تا پایان عمرشان چندین آزمون می‌دهند؛ پس با این شرایط نباید آنها را تحت فشار قرار داد چون این گونه رفتارها داوطلب را تحت استرس قرار داده و او دیگر نمی‌تواند از آموخته‌های خود به شکل مناسب استفاده کند.

 به گفته او داوطلبان قبل از آزمون حتما صبحانه مناسب و مفصل در بر دارنده منابع قندی و پروتئینی مصرف کنند، چون مصرف صبحانه از افت فشار خون و قند خون جلوگیری می‌کند.

این پزشک متخصص اظهار کرد: در برخی موارد داوطلبان به‌دلیل استرس، افت فشار و افت قند خون دچار اغما می‌شوند. اگر در طول سال به افراد از لحاظ سبک زندگی توجه شود، طبیعتا در روز کنکور هم مشکلی برایشان بروز نمی‌کند. برای مثال والدین باید تاکید کنند فرزندشان شب‌ها زود بخوابند تا در این روند بدن فرصت سم‌زدایی و ترمیم سلول‌ها و از بین رفتن بافت‌های آسیب دیده را داشته تا در امتحانات با توانمندی بیشتر حاضر شوند.

مظهری درباره تغذیه داوطلب در حین آزمون افزود: داوطلبان در آزمون از منابعی همچون بادام، کشمش، توت و ... استفاده کنند. همچنین در شب قبل از آزمون حتما برای کسب آرامش از ماست، دوغ، شیر و ... در وعده‌های غذایی استفاده کنند. برای خواب آرام و عمیق شب‌ها یک لیوان شیر و یک سیب مصرف کنند.

این متخصص تغذیه  گفت: در ایام کرونا باید به تقویت سیستم ایمنی پرداخت. در این روزها افراد به‌جای استفاده از نوشابه‌های گازدار و بی‌گاز، رنگی و بی‌رنگ و شربت‌های متعدد، آب فراوان مصرف کنند.

مظهری تاکید کرد: آب یکی از عوامل تقویت سیستم ایمنی و از بین برنده سموم و مواد ضایع است. وقتی آب به شکل جرعه جرعه نوشیده شود مواد مغذی محلول در آب به تمامی سلول‌های بدن منتقل می‌شود.  

او افزود: هویج حاوی بتاکاروتن است. چغندر نیز به شکل خام و پخته استفاده می‌شود. این‌گونه خوراکی‌ها از خشکی مزاج جلوگیری می‌کند.

این پزشک متخصص اظهار کرد: آب نقش ساختاری داشته و در بسیاری از موارد به شکل کاتالیزور عمل می‌کند. همچنین برای تامین قند بدن نیز از توت خشک، کشمش و ... برای نوشیدنی‌ها از شیر و چای استفاده شود.

نظر شما
پرونده ویژه