ارائه خدمات مشاوره رایگان در هفته ازدواج/ فرهنگ اجباری برگزاری مراسم عروسی باید از بین برود

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۱۲:۳۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۵۳۶۱
ارائه خدمات مشاوره رایگان در هفته ازدواج/ فرهنگ اجباری برگزاری مراسم عروسی باید از بین برود
محمدمهدی تندگویان گفت: فرهنگ لزوم برگزاری مراسم عروسی برای ورود به زندگی باید شکسته‌ شود تا جوانان راحت تر وارد زندگی شوند و تعداد ازدواج‌ها افزایش یابد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست معاون امور جوانان و اعضای دبیرخانه ستاد ملی هفته ازدواج به صورت ویدئوکنفرانس با حضور کلیه معاونین امور جوانان ادارات کل ورزش و جوانان استان ها روز دوشنبه 16 تیرماه برگزار شد.

کلیه خدمات مشاوران در مراکز مشاوره به صورت رایگان انجام می شود

اعظم کریمی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به درخواست های این ستاد از معاونین امور جوانان اشاره کرد و گفت: سال گذشته تولیدات فرهنگی بسیار خوبی ساخته شد اما به خوبی بازنشر نشد باتوجه به اینکه هدف از تولید محصولات فرهنگی بازنشر آنهاست ما امسال درنظر داریم تمام تولیدات فرهنگی استان ها به صورت ویژه در فضای مجازی بازنشر شوند تا بازخورد بهتری داشته باشند.

او افزود: معاونین امور جوانان در استان‌ها می توانند فراخوان همکاری دهند و از آثار جدید فرهنگی حمایت کنند ما هم بسته به عملکرد آنها از لحاظ اعتباری کمک میکنیم.

کریمی تصریح کرد: درخواست دیگر ما این است که استان‌ها فعالیت های خود را مستندسازی کرده و به ما ابلاغ کنند چرا که ما مدام با شورای عالی فرهنگی انقلاب اسلامی درحال مکاتبه هستیم و آنها از ما گزارش کار در حوزه ازدواج، کاهش آسیب های اجتماعی و... می خواهند بنابراین دست ما پُر نخواهد بود مگر اینکه استان‌ها گزارش های مستند به ما ارائه دهند.

او افزود: الان که در هفته ازدواج قرار داریم درخواست ما این است استان‌ها همت کنند و کلیه اقدامات خود را به صورت مستند برای ما ارسال کنند.

کریمی به پوشش ویژه هفته ازدواج توسط صدا و سیما اشاره کرد و گفت: باتوجه به دستورالعمل رهبری، صدا و سیما موظف است به شکل ویژه هفته ازدواج را پوشش دهد بنابراین از استان‌ها می خواهیم با مرکز صدا و سیما استان خود همکاری کنند و با تولیدمحتوای مناسب تدارک ویژه ای برای هفته ازدواج درنظر بگیرند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به ارائه خدمات رایگان مراکز مشاوره ازدواج و خانواده گفت: کلیه خدمات مشاوران در مراکز مشاوره به صورت رایگان انجام می شود اما مسئله ای که وجود دارد بحث تخصیص اعتبار به مشاوران است.

او افزود: سالیانه اعتباری به بخش جوانان وزارتخانه های استانها تخصیص می یابد که آنها باید در این مراکز تقسیم کنند.

کریمی عنوان کرد: درخصوص بیمه مشاوران هم با نظام مهندسی مشاوره و روانشناسان در ارتباط هستیم تا مشکل بیمه حل شود اما لازم است خود مشاوران هم با تشکیل انجمن مطالبات خود را پیگیری کنند.

کریمی با اشاره به برگزاری همایش و نشست در هفته ازدواج گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، اگر استان‌ها تصمیم دارند همایشی برگزار کنند باید طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا با حداقل نفر و نصف ظرفیت سالن با رعایت تمام موازین بهداشتی انجام شود.

او افزود: بسترهای فضای مجازی به خصوص لایو اینستاگرام بهترین فرصت برای برگزاری نشست و گفتگو است بنابراین برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا بهتر است جلسات از این طریق برگزار شود.

کریمی به نامگذاری روزهای هفته ازدواج اشاره کرد و گفت: 1 تا 7 مرداد ماه هفته ازدواج نامگذاری شده است که روزهای آن به شرح ذیل است:

1 مرداد روز جوانان، ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان و مشارکت خیرین

2 مرداد روز جوانان، تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی

3 مرداد روز جوانان، ازدواج و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلمی و ایرانی

4 مرداد روز جوانان، فرهنگسازی مشاوره ازدواج و انتخاب آگاهانه

5 مرداد روز جوانان، ترویج ارزش های متعالی و سنت های پسندیده ازدواج

6 مرداد روز ازدواج، فرزندآوری، جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده

7 مرداد روز جوانان، حفط سنت ها و ارزش های اسلامی، عفاف و تحکیم بنیاد خانواده‌

ضرورت ساماندهی خیرین در قالب مجمع / افتتاح دبیرخانه ملی خیرین ازدواج در تهران

محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اقداماتی که در حوزه ازدواج صورت گرفته است، گفت: از ابتدای سال تاکنون چندین کار بزرگ با همراهی معاونین جوانان استان‌ها انجام شد که توانستیم در دوره ای که ورزش کشور بالاجبار تعطیل بود و رویدادهای ورزشی نداشتیم در این چندماه که کشور درگیر بیماری کرونا بود بهترین اقدامات را انجام دهیم.

او افزود: سال گذشته با تغییر نگرشی که ایجاد شد توانستیم اولین های بسیاری را رقم بزنیم که یکی از آنها ایجاد خیرین ازدواج بود.

تندگویان تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داد همانطور که باقی خیرین دارای نهاد رسمی هستند ضروری ست خیرین ازدواج هم ساماندهی شوند و در قالب یک مجمع، فعالیت های هدفمند ارائه دهند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: هفته های گذشته دبیرخانه ملی خیرین ازدواج در تهران افتتاح شد و مکان موقتی در اختیار آنها قرار گرفت تا زمانی که خودشان صاحب ساختمانی در تهران شوند.

او افزود: البته هنوز در برخی از استانها به دلایل متعدد مجمع خیرین ازدواج شکل نگرفته و درخواست ما این است حتما در استانها پیگیری شود تا در همه استانها این مجمع تشکیل شود.

تندگویان تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم دیگری که صورت گرفت و حتی رئیس جمهور هم تشکر ویژه کردند رزمایش مومنانه بود که اتفاقا همین کالاها توسط خیرین تهیه شد.

او افزود: پیشنهاد من این است که در هفته ازدواج استان‌ها به جای برگزاری مراسم های حضوری به شکل آنلاین و از طریق فضای مجازی این کار را انجام دهند تا در این شرایط کرونایی جان مردم به خطر نیافتد.

تندگویان به تخصیص اعتبار به معاونین جوانان استان ها اشاره کرد و گفت: انشالله امسال در هفته ازدواج کمبود بودجه نخواهیم داشت و ظرف یک تا دو هفته دیگر اعتبارات تخصیص داده می شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد : مشکل اساسی ما درخصوص ازدواج به ویژه بعد از کرونا این است که یا ازدواج ها از بین رفته یا اینکه به زمان دیگر موکول شده است.

او افزود: نگرانی اصلی ما این است که جوانان تاکید دارند حتما با برگزاری مراسم وارد زندگی جدید شوند بنابراین با این شرایط موجود ازدواج خود را به تاخیر می اندازند.

تندگویان اظهار کرد: اگر ازدواج ها به زمان نامعلوم منتقل شود در فرزندآوری دچار مشکل جدی خواهیم شد علاوه بر آن بسیاری از زوجینی که تصمیم داشتند بچه دار شوند به دلیل ترس از محیط های درمانی فرزندآوری خود را به تاخیر انداختند که طبیعتا با ادامه این وضعیت جمعیت دچار مشکل می شود و شکاف جمعیتی به وجود می آید.

او افزود: از شما معاونین جوانان می‌خواهیم در هفته ازدواج جوانان را تشویق کنید بدون برگزاری مراسم و تجملات و تشریفات وارد زندگی خود شوند.

تندگویان عنوان کرد: امیدوارم  این فرهنگ لزوم برگزاری مراسم برای ورود به زندگی شکسته‌ شود و جوانان راحت تر وارد زندگی خود شوند.

او بیان کرد: اگر در استانها مشکلاتی درخصوق عدم پرداخت وام ازدواج و اقساط آن وجود دارد و بانکی دستورالعمل ها را رعایت نمی کند حتما گزارشی از آن تهیه کنید و به ما ارسال کرده تا در سطح کشوری پیگیری کنیم.

 او در پایان با اشاره به افزایش تعداد مراکز مشاوره ازدواج گفت: تعداد مراکز ازدواج ما نسبت به سال گذشته تقریبا  2 برابر شده است بنابراین از استانها میخواهیم حتما از این ظرفیت استفاده کنند تا در هفته ازدواج بیش از همیشه مشاوره های ازدواج و خانواده ارائه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز