کدام ماسک پارچه‌ای خانگی بهتر است؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۲۰:۵۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۲۵۶۲۹
کدام ماسک پارچه‌ای خانگی بهتر است؟
استفاده از ماسک‌های صورت برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا توصیه می‌شود، اما کدام نوع ماسک پارچه‌ای خانگی بیشترین حفاظت را ایجاد می‌کند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پژوهشگران در دانشگاه آتلانتیک فلوریدا انواع مواد و اشکال ماسک‌های غیر پزشکی را مقایسه کردند و دریافتند ماسک‌های کاملا اندازه دوخته‌شده از دو لایه پارچه کتانی ملحفه‌ای موثرترین ماسک‌ها در جلوگیری از انتشار قطرک‌های منتشر شده هنگام سرفه و عطسه هستند.

آنها همچنین ماسک‌های شل خانگی که با دستمال گردن، دستمال یا تی‌شرت ساخته می‌شوند یا با ماسک‌های تجاری غیر استریل مخروطی‌شکل که معمولا در داروخانه‌ها در اختیار است، مقایسه کردند.

این پژوهشگران این نوع ماسک‌ها را به خاطر سهولت دسترسی برای عموم و اینکه ماسک‌های پزشکی و تنفسی N95 در زمانه شیوع ویروس کرونا باید در اختیار کارکنان پزشکی باشند، انتخاب کردند.

این پژوهشگران در این تجربه از سر مانکن که با تعبیه بالشتک‌هایی سوراخ‌های بینی در آن شبیه‌سازی شده بود و در ارتفاع ۱۷۲ سانتی‌متری قرار گرفته بود تا شبیه قامت یک مرد بزرگسال شود، استفادده کردند. سرفه یا عطسه با استفاده یک پمپ دستی و یک دستگاه دودزا در این مانکن ایجاد می‌شد.

آنها سپس از نور لیزر برای شناسایی قطرک‌هایی که با عطسه و سرفه از مانکن خارج می‌شدند استفاده کردند و مسیری را که این قطرک‌ها می‌پیمودند، میان ماسک‌های ساخته شده از مواد و طراحی‌های گوناگون مقایسه کردند.

نتایج نشان داد که قطرک‌های یک سرفه شبیه‌سازی شده بدون ماسک فاصله‌ای حدود ۲.۵ متر را می‌پیمایند. این فاصله در ماسک‌های ساخته شده از دستمال گردن به حدود یک متر در ماسک‌های درست شده با دستمال کتانی تاشده به بیش از ۳۰ سانتی‌متر، با ماسک‌های مخروطی‌شکل معمولی به ۲۰ سانتی‌متر و بالاخره با ماسک دوخته‌شده از پارچه کتان ملحفه‌ای به ۵ سانتی‌متر می‌رسید.

به گفته این پژوهشگران قطرک‌های پرتاب شده به بیرون در هنگام عطسه و سرفه در صورتی که مانعی در برابرشان نباشد تا بیش از ۳.۵ متر به جلو می‌روند و اکثریتشان هنگام رسیدن به این حد روی زمین می‌افتند.

همچنین شمار و غلظت این قطرک‌ها با افزایش فاصله کاهش می‌یابد که دلیل اصلی توصیه به فاصله‌گیری جسمی است.

کارشناسان می‌گویند نتایج این بررسی نشان می‌دهد که یک ماسک پارچه‌ای با کیفیت خوب می‌تواند فاصله پخش شدن قطرک‌های آلوده را کاهش دهد.

اما این بررسی شمار و اندازه قطرک‌ها را ارزیابی نکرده است و این شبیه‌سازی لزوما ممکن است معادل گستره پخش قطرک‌های تنفسی آزاد شده با سرفه نباشد. همچنین این شیوه شناسایی با نور لیزر قطرک‌های میکروسکوپی را که هنگام سرفه کردن آزاد می‌شوند، اندازه نمی‌گیرد.

بررسی این پژوهشگران نشان داد که رج‌شمار بالاتر پارچه لزوما به معنای موثرتر بودن آن نیست، چرا که دستمال گردن با وجود رج‌شمار بالا کمترین کارآمدی را در جلوگیری از پخش قطرک‌های تنفسی داشت.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که دست‌هایتان را پیش از لمس کردن ماسک بشویید و همچنین مراقب باشید که ماسک پارچه‌ای‌تان خیلی شل نباشد و به طور کامل دهان و بینی‌تان را بپوشاند. همچنین اگر می‌خواهید از ماسک دوباره استفاده کنید آن را درون یک کیسه تمیز بگذارید و هر روز با آب داغ و صابون بشویید.

نظر شما