یک کارشناس آموزش و پرورش:

حضور برخی معلمان در کنار دانش‌آموز در آزمون های آنلاین!/ امسال دانش‌آموزان درس نخواندند/ امتحانات امسال به شدت بی‌اعتبار هستند

۱۳۹۹/۰۴/۲۰ - ۱۱:۵۸:۱۹
کد خبر: ۱۰۲۵۷۰۰
حضور برخی معلمان در کنار دانش‌آموز در آزمون های آنلاین!/ امسال دانش‌آموزان درس نخواندند/ امتحانات امسال به شدت بی‌اعتبار هستند
مهدی بهلولی از حضور برخی معلمان در کنار دانش‌آموزان طی جلسات امتحان آنلاین خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اینکه در ایام کرونا دانش‌آموزان و دانشجویان آنطور که باید و شاید به امر تحصیل نپرداخته‌اند بر کسی پوشیده نیست اما این روزها چالش امتحانات مجازی مطرح است. در این میان برخی از والدین، دانشجویان یا دانش آموزان از معلمان می‌خواهند در برگزاری آزمون‌های آنلاین در کنارشان باشند تا در روند پاسخگویی کمک حال باشند. همچنین برخی از والدین به دنبال مهاجرت و افزایش نمره فرزندشان و برخی دیگر نیز برای ثبت نام فرزندشان در مدرسه خاص اقدام به این کار می‌کنند.

پیشنهاد شرکت معلمان در آزمون های مجازی به جای محصل!

مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش، در این خصوص گفت: بنده به عنوان معلم از سوی والدین و دانش‌آموزان این چنین پیشنهاداتی داشته‌ام و این خواسته‌ها را قبول نکردم همچنین برخی از دانشجویان که در سال‌های قبل دانش آموز بنده بودند چنین در خواستی داشتند.

او تاکید کرد: حال این قضیه به چه میزان مورد پذیرش فرهنگیان قرار می‌گیرد مورد سوال است. چون بسیاری از فرهنگیان به این نوع درخواست‌ها پاسخ نداده‌اند. قبل از هر اظهارنظر باید میزان استقبال فرهنگیان از این قضیه مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: برخی از معلمان چنین اقدامی را انجام می‌دهند. البته دلایل بروز این امر متعدد است. برای مثال در جامعه ارزش‌ها و فرهنگ کم رنگ شده است.

به گفته او اخلاق حرفه‌ای باید در جذب معلم مدنظر قرار بگیرد. هرچند در جذب معلم از سوی دانشگاه فرهنگیان بر روی اخلاق حرفه‌ای معلم تاکید نمی‌شود.

آموزش و پرورش نمره محور است

 بهلولی گفت:  آموزش و پرورش کشور سال‌ها روی نمره امتحانی و کنکور تاکید کرده است. آموزش و پرورش به برگزاری آزمون تقلیل پیدا کرده در حالی که می‌توانست به شکل کیفی به بررسی وضعیت دانش آموزش بپردازند. البته این مقوله  باید در راستای اهداف قرار می‌گرفت. بنابراین فرهنگ جامعه نیز در بروز این مسئله تاکید دارد.

او درباره نمره دانش آموزان در سال جاری افزود: در روزهای اخیر به شکل اتفاقی چند پسر دبیرستانی از یک کوچه خارج شدند. من فکر کردم آنجا مدرسه غیر انتفاعی است. در حالی که آنها در یک خانه جمع شده و  به شکل مشورتی آزمون دادند.

امتحانات امسال به شدت بی‌اعتبار هستند

این کارشناس آموزش و پرورش درباره اقدامات برای کاهش تقلب در آزمون‌های آنلاین افزود: هر یک از معلمان راهکاری ویژه خود دارند. برای مثال بنده برای هر دانش آموز یک سوال خاص طراحی کردم. سوال و زمان پاسخ گویی را کاهش داده تا  دانش آموزان فرصت تقلب نداشته باشند .

او ادامه داد: معلم در یکسال تحصیلی همراه دانش آموز بوده و توانایی‌های او را می‌شناسند. برای مثال اگر دانش آموزی در  کلاس ضعیف بوده، اما در آزمون پایانی نمره 18 کسب کند  مشخص است که این  به اشکال مختلف تقلب کرده است. بنابراین امتحانات امسال به شدت بی‌اعتبار هستند.

این کارشناس آموزش و پرورش تاکید کرد: در بخشنامه آموزش و پرورش نیز نمره قبولی را شناخت معلم قرار داده است. در این شرایط اختیار معلم افزایش یافته و او تعیین کننده نمره دانش آموز است.

نظر شما
پرونده ویژه