معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد:

خیریه‌هایی که کمک بلاعوض می‌گیرند باید گزارش کار دهند/ مردم اصلا به کودکان کار پول ندهند/ توزیع ۴۰ هزار بسته اقلام بهداشتی میان کودکان کار

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۰۹:۴۱:۲۵
کد خبر: ۱۰۲۵۷۷۵
خیریه‌هایی که کمک بلاعوض می‌گیرند باید گزارش کار دهند/ مردم اصلا به کودکان کار پول ندهند/ توزیع ۴۰ هزار بسته اقلام بهداشتی میان کودکان کار
حبیب الله مسعودی فرید گفت: ما انتظار داریم نهادهایی که کمک بلاعوض از بهزیستی دریافت می‌کنند هم گزارش کار خود را ارائه دهند تا بدانیم این پول‌ها کجا هزینه می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص کودکان کار و خیابان روز سه شنبه 17 تیرماه از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

او در ابتدای این نشست گفت: سازمان جهانی کار از کودکان کار و خیابان به عنوان برده داری نوین اسم می‌برد درصورتی که ما نباید شاهد این برده داری نوین باشیم و کاری کنیم تا هیچ کودکی در خیابان مشغول به کار نباشد.

تمرکز بهزیستی بر توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار

مسعودی فرید با اشاره به حضور کودکان اتباع به عنوان کودکان کار و خیابان گفت: اگر اداره اتباع نتواند ساماندهی لازم را درباره کودکانی که مجوز حضور ندارند، انجام دهد فرایند کار ما دچار مشکل می شود، چون ظرفیت مرکزی که برای حضور موقت آنها داریم نهایتاً ۵۰ نفر است و ممکن است بچه‌هایی صبح تا شب داخل خیابان بمانند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ما کودکان ایرانی و کسانی که اجازه اقامت در ایران دارند و به عنوان شهروند ایرانی شناخته می‌شوند را برای توانمند سازی اقتصادی در نظر داریم.

او افزود: درحالی که در همه جای دنیا کسی که غیرمجاز وارد کشور شده به اداره اتباع ارجاع داده می‌شود اما ما غربالگری اولیه را برای همه کودکان انجام می دهیم.

مسعودی فرید بیان کرد: مشکلی که قبلاً داشتیم این بود که به دلیل منابع مالی این توانمندسازی منجر به اشتغال نمی شد اما با رایزنی‌هایی که انجام دادیم توانستیم اعتبار خوبی را از سازمان برنامه و بودجه بگیریم و وزارت کشور هم کمکی اندک می‌کند تا بتوانیم فعالیت‌های بهتری انجام دهیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما باوجود اینکه اعتقاد راسخ داریم جای کودک در خیابان نیست اما ساماندهی کودکان کار به روش‌های ضربتی را هم قبول نداریم و هیچ وقت به صورت یکجا آنها را جمع نمی‌کنیم.

دستگیری چند باند کودکان کار

او با اشاره به برخورد با باندهایی که کودکان را مجبور به کار می‌کنند، گفت: چند باند که کودکان را به استثمار گرفته بودند و آنها را مجبور به کار کردن می‌کردند، شناسایی کردیم و با همکاری پلیس ناجا آنها را دستگیر و به شدت با آن‌ها برخورد شد. 

مسعودی فرید عنوان کرد: در حال حاضر 5 مرکز در تهران آماده کردیم که چند مرکز مختص به غربالگری است و چند مرکز برای نگه‌داری موقت کودکان کار درنظر گرفته شده است.

نحوه ساماندهی کودکان کار ایرانی و غیرایرانی

او افزود: کودکان کار ایرانی و غیرایرانی مجاز، پس از شناسایی با خانواده آنها تماس گرفته می‌شود و اگر گزارش‌های مددکاری نشان دهد خانواده‌ آنها می‌توانند مشغول به کار شوند برای آنها اشتغال زایی کرده و به سمت توانمند سازی خانواده پیش می‌رویم اما اگر هیچ راهی وجود نداشته باشد، برای کودکان کاری که بالای 15 سال هستند شغل مناسب همراه با تسهیلات ارائه می دهیم.

مسعودی فرید با اشاره به نحوه ساماندهی کودکان کار غیرایرانی گفت: کودکان کار غیرایرانی‌ که اجازه اقامت در کشور ندارند را بعد از غربالگری به مرکز ساماندهی که محیط دوستدار کودک است، می‌فرستیم و در این 3 هفته که آنجا هستند با همکاری سفارت خانه تکلیفشان مشخص می‌شود.

او افزود: گزارش‌ هایی مددکاری نشان می‌دهد بسیاری از خانواده‌های افغان با هدف کار کردن در خیابان وارد کشور می‌شوند و به محض ورود به ایران، سرچهارراه ها مشغول به کار می‌شوند.

بار مهاجران افغان روی دوش بهزیستی قرار دارد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: به نظر من سیاست‌های مهاجرپذیری کشور ما باید تغییر کند یعنی همانطور که کشورهای خارجی فقط درصورت ورود پول و سرمایه، بورسیه تحصیلی، شغل رسمی و.... اجازه ورود به کشورشان می‌دهند ما هم باید اینکار را کنیم تا بار آنهایی که با اهداف سیاحتی و زیارتی وارد کشور می‌شوند و در چهارراه‌ها مشغول به کار می‌شوند، روی دوش بهزیستی قرار نگیرد.

مردم به کودکان کار پول ندهند

مسعودی فرید در توصیه‌ای به مردم گفت: مردم به دلیل انسان دوستی و حس ترحمی که دارند به کودکان کار کمک می‌کنند اما باید آگاه باشند که کمک کردن آنها باعث استثمار بیشتر کودکان می‌شود برای مثال اگر ببیند کودک روزی 70 هزار تومان درآمد دارد او را محبور می‌کنند بیشتر کار کند تا به 100 هزار تومان برسد.

3 درصد از سود زباله‌گردی به کودکان کار می‌رسد

او افزود: انجمن دفاع از حقوق کودکان پژوهشی انجام داد که نشان می‌دهد فقط 3 درصد از سود زباله‌گردی به کودک می‌رسد و باقی آن در جیب پیمانکاران می‌رود بنابراین کمک کردن به کودکان هیچ تغییر در زندگی آنها ایجاد نمی‌کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بنابراین از مردم می خواهش می‌کنم از پول دادن به این کودکان جدا پرهیز کنند و اگر می‌خواهند کمکی کرده باشند برای آنها فقط خوراکی بخرند.

مسعودی فرید عنوان کرد: سال گذشته از بین 12 هزار کودک کاری که داریم 5500 کودک کار در 30 مرکز شبانه روزی و 6500 کودک در 61 مراکز روزانه ما پذیرش شدند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: مطالعاتی در دنیا انجام شده درباره اثر بخشی مداخلات روی کودکان کار و خیابان که دراین خصوص دو نگرش مداخله‌ای عمده وجود دارد. یکی از مداخلات کاملاً مبتنی بر کاهش آسیب و خیریه محور است یعنی اینکه به فرد گفته می‌شود تو در فرایند فقر هستی و چاره‌ای هم وجود ندارد اما ما به تو کمک می‌کنیم یک ناهار بخوری یا اگر زباله گرد هستی دستکش بپوشی  که این رویکرد اصلا مورد پذیرش نیست چرا که کودک در تله کودک خیابانی بودن می‌ماند.

او افزود: رویکرد دیگر رویکرد مبتنی بر پیشرفت است. این رویکرد معتقد است که باید کاری کنیم که کودک از چرخه کار خیابان بیرون بیاید ما هم معتقدیم مراکز روزانهمان باید محلی باشد برای کاهش آسیب اجتماعی اولیه اما به مرور به سمت توانمندسازی برود.

40 درصد از کودکان کار ایرانی در فقر مطلق هستند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد همه کودکان کار اتباع دچار فقر هستند اما تنها 40 درصد از کودکان کار ایرانی دچار فقر مطلق هستند که آنها را شناسایی و به سمت توانمندسازی خانواده‌هایشان پیش می‌رویم.

او افزود: البته کمک ما مشروط است یعنی ما به خانواده کمک می‌کنیم تا دیگر فرزند خود را برای کار در خیابان نفرستد.

توزیع 40 هزار بسته اقلام بهداشتی بین کودکان کار

مسعودی فرید با اشاره به توزیع اقلام بهداشتی در روزهایی کرونایی گفت: باقی سازمان‌ها را نمی‌دانم اما سازمان بهزیستی تاکنون 40 هزار بسته مواد بهداشتی شامل ماسک و ضدعفونی کننده بین این کودکان کار و خانواده‌هایشان توزیع کرده است.

تولد 1200 کودک از زنان معتاد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سال 97 حدود 1200 کودک از مادرانی که اعتیاد به مواد مخدر داشتند به دنیا آمدند که از این تعداد، 600 کودک در دوران نوزادی به سازمان بهزیستی سپرده شدند و نصف آنها پس از احراز صلاحیت به اقوامشان داده شده و باقی آنها در شیرخوارگاه‌ها ماندند.

خیریه‌هایی که کمک بلاعوض دریافت می‌کنند هم باید گزارش کار دهند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار برنا با اشاره به سوءاستفاده برخی از خیریه‌ها گفت: اینکه چه تعداد  از خیریه‌ها به صورت شفاف عمل نمی‌کنند و مشخص نیست درآمد آنها کجا صرف می‌شود را نمی‌دانم اما معتقد هستم تمام ما دولتی‌ها و خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید در اتاق شیشه‌ای قرار بگیریم.

او افزود: ما شفافیت را از خودمان شروع کردیم به این صورت که تمام خرج و مخارج خود را در  سامانه شفافیت بارگذاری می‌کنیم به همین دلیل در سامانه شفافیت تمام قراردادها وجود دارد و مردم می‌توانند مشاهده کنند.

مسعود فرید عنوان کرد: ما انتظار داریم این شفافیت در تمام کشور ایجاد شود و تمام بهزیستی‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و NGO ها درآمد خود و محلی که آن را هزینه می‌کنند را به شکل شفاف به مردم نشان دهند تا اعتمادسازی صورت گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما انتظار داریم نهادهایی که کمک بلاعوض از بهزیستی دریافت می‌کنند هم گزارش کار خود را ارائه دهند تا بدانیم این پول‌ها کجا هزینه می‌شود.

مسعودی فرید گفت: برای مثال یکی از ورزشکاران ما که شاید راضی نباشد اسم او را بگویم، هر پولی که دریافت می‌کند و هر جایی که آن را هزینه می‌کند، لیست آن را در صفحه شخصی‌اش به اشتراک می‌گذارد تا مردم مطمئن شوند و بدانند این پول‌ها کجا هزینه می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز