چگونه بر آثار روانی ناشی از کرونا غلبه کنیم؟

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۱۰:۵۸:۳۸
کد خبر: ۱۰۲۷۱۹۷
چگونه بر آثار روانی ناشی از کرونا غلبه کنیم؟
یک روانشناس آثار روانی که کرونا بر جامعه تحمیل کرده را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها خیلی‌ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدیدآمیز است اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد ‌کند، زندگی را مختل خواهد کرد. اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را برابر بیماری‌ها تضعیف کند. گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می‌شود برای مثال ممکن است باعث شود مکرراً اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای یکدیگر ارسال کنیم و پیام‌های درست و دستورالعمل‌های علمی را ندیده بگیریم. اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب  و اختلال وسواس جبری بوده‌اند در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند و شرایط برای آنها سخت‌تر است.

سهیل رضایی، متخصص حوزه روانشناسی، با اشاره به تاثیر مثبت اضطراب در مردم در این روزهای کرونایی گفت: به نظر من در این شرایط فراگیری ویروس کرونا که جان همه را تهدید می‌کند اینکه مردم استرس هم داشته باشند بد نیست چراکه باعث می‌شود اصول بهداشتی را رعایت کنند و همیشه حواس‌شان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

او افزود: این سخن را از این جهت می‌گویم که در اوایل شیوع ویروس کرونا همه مردم دچار یک اضطراب فراگیر شدند و شدیدا مسائل بهداشتی را رعایت می‌کردند اما پس از گذشت یک ماه موارد ابتلا کاهش یافت، مردم به سمت عادی سازی رفتند و اصول بهداشتی را کمتر رعایت کردند بنابراین شاهد شروع پیک دوم کرونا هستیم.

این روانشناس تصریح کرد: من نگران این هستم که مدام به مردم بگوئیم چیزی نیست و نگران نباشند و آنها رعایت مسائل بهداشتی را شوخی بگیرند و در آینده نزدیک با فاجعه روبه‌رو شویم چراکه در حال حاضر سلامتی ما در گرو رعایت کردن خانواده، دوست و همکار ماست.

رضایی با اشاره به یکی از دلایل اصلی ایجاد اضطراب در مردم گفت: مردم به دلیل وضعیت اقتصادی موجود در جامعه نمی‌توانند با خیال راحت در خانه بمانند تا این بیماری را رد کنیم بنابراین مجبور هستند هر روز سرکار بروند و در این میان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند در نتیجه بخش زیادی از اضطرابی که الان مردم دارند نگرانی آنها به دلیل بیرون رفتن از خانه است.

او تصریح کرد: همین اضطراب ناشی از مبتلا نشدن به ویروس کرونا حتی ممکن است باعث ایجاد حملات پانیک در افراد شود چراکه مسئله مرگ و زندگی در میان است و هر لحظه امکان دارد خبر فوت عزیز خود را بشنویم بنابراین ناخودآگاه فشار روانی شدیدی بر ما تحمیل می‌شود.

رضایی افزود: اگر فردا صبح بگویند کرونا در ایران تمام شده مردم نمی‌توانند به راحتی به زندگی عادی خود برگردند به همین دلیل حداقل چندسال زمان می‌برد اضطراب‌ها، بهم ریختگی زندگی، از دست دادن‌ها و.. را فراموش کنند و از لحاظ روانی بهبود پیدا کنند.

این روانشناس ضمن توصیه به مردم اظهار کرد: به مردم توصیه می‌کنم برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا تا جایی که می‌توانند و برایشان مقدور است از خانه بیرون نیایند و رفت و آمد خود را بسیار کاهش دهند تا اضطراب هم نگیرند.

او گفت: مردم می‌توانند با ایجاد سرگرمی برای خودشان میزان اضطراب را به حداقل برسانند مانند کارهایی که در ایام عید در خانه انجام می‌دادند تا گذر زمان را برای خود راحت کنند الان هم می‌توانند انواع و اقسام سرگرمی‌ها را تدارک ببینند تا ذهن خود را آزاد کنند و از میزان اضطراب آنها کاسته شود.

رضایی با اشاره به استفاده کردن از این شرایط کرونایی گفت: به نظر من ما باید از این شرایط برای پریدن استفاده کنیم برای مثال به جای اینکه مدام از زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها صحبت کنیم بیائیم زیرساخت‌های آموزش مجازی را قوی کنیم تا دانش آموزان و دانشجویان در خانه بدون استرس از کلاس بهره‌مند شوند و آموزش ببینند.

این روانشناس با اشاره به ترس از مرگ تاکید کرد: من موافق این نظریه نیستم که می‌گویند اصلا به مرگ و کرونا فکر نکنید چون معلوم نیست ما به چه طریقی فوت می‌کنیم اتفاقا من می‌گویم مردم باید آگاه باشند و بدانند با رعایت مسائل بهداشتی، سرگرم کردن خود در خانه، به حداقل رساندن رفت و آمدها و ... می‌توانند خطر مرگ خود و عزیزان‌شان را به صفر برسانند.

او افزود: الان که شرایط بسیار محدود شده و مردم هیچ دلخوشی ندارند حتی نمی‌توانند یکدیگر را ببینند و در آغوش بگیرند یا در خیابان با خیال راحت پیاده روی کنند قطعا فشار روانی بیشتری بر آنها حاکم است و بیشتر به مرگ فکر می‌کنند بنابراین امیدی که این روانشناسان می‌دهند واهی است و اصلا درست نیست.

رضایی به وضعیت روانی افرادی که خانواده یا نزدیکان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهند، گفت: در گذشته اگر کسی فوت می‌کرد تمام اقوام و آشنایان می‌آمدند و در کنار خانواده عزاداری می‌کردند و با حضورشان آنها را تنها نمی‌گذاشتند و دلداری می‌دادند اما الان همه می‌ترسند به همین دلیل خانواده کسی که بر اثر کرونا فوت می‌کند، فشار روانی شدیدی را متحمل می‌شود.

این روانشناس با اشاره به وظیفه مشاوران در این شرایط تصریح کرد: از آنجایی که این پدیده جدید است روانشناسان هم اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند مراجعه کننده ‌شان با چه پدیده‌ای روبه رو شده و قرار است چه بگوید بنابراین درمان افرادی که به دلیل ترس از کرونا آسیب دیدند اصلا راحت نیست و به این زودی‌ها هم به روش مناسب آن دست پیدا نمی‌کنیم.

انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه