کرونا عفونی‌تر شده است

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۱۱:۴۱:۴۷
کد خبر: ۱۰۲۸۰۶۶
کرونا عفونی‌تر شده است
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: پژوهشگران شواهد محکمی ارائه کرده‌اند که نشان می دهد یک جهش جدید در ژنوم SARS-CoV-۲، قدرت انتشار آن را افزایش داده و این ویروس را عفونی‌تر کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رضا ملک زاده روز یکشنبه در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: تحقیقات جدید حاکی است ویروس کرونا در یک جهش جدید از فرم D۶۱۴ به G۶۱۴ تغییر شکل داده است.

او در ادامه این مطلب آورده است: یافته های جدید «دکتر کوربر» از آزمایشگاه ملی لس آلاموس و همکارانش تحت عنوان 

Tracking changes in SARS-CoV-۲ Spike: evidence that D۶۱۴G increases infectivity of the COVID-۱۹ virus

که به تازگی در مجله Cell منتشر شده است، نشان می دهد ویروس کرونا، تحت تاثیر این تغییر کوچک اما موثر، بسیار راحت تر به سلول ها وصل شده و به آنها ورود کرده و در دستگاه تنفسی فوقانی - بینی، سینوس ها و گلو سریعتر تکثیر می شود.

پژوهشگران در این مطالعه علاوه بر این که توالی ژنتیکی بیشتری را بررسی کرده اند، آزمایشاتی را نیز روی حیوان، انسان و سلول ها انجام داده اند.

جهش جدید ویروس کرونا از فرم D۶۱۴ به G۶۱۴ که در اروپا شناسایی شده و به نقاط دیگر گسترش یافته، پروتئین SPIKE را که مسوول ورود ویروس به داخل سلول ها است، تحت تاثیر قرار داده است.

این جهش، برای اولین بار در اوایل ماه آوریل مورد توجه تیم مطالعاتی قرار گرفت و آنها الگویی مشابه در سطوح مختلف جغرافیایی (ملی، منطقه ای، شهری و محلی) مشاهده کردند.

به گفته دکتر دیوید مونتفیور از محققان این مطالعه، این جهش، عفونی بودن نسخه جدید ویروس را ۳ تا ۹ برابر کرده است.

جهش ویروس کرونا به فرم جدید، به خوبی نشان می دهد که این ویروس یک دشمن نیرومند است، اما خوشبختانه داده های بالینی تیم تحقیقاتی دکتر کوربر و همکارانش حاکی است که با وجود عفونی تر شدن ویروس، شدت بیماری یا کشندگی آن در فرم جدید، بیشتر از فرم اولیه نشده است.

محققان تاکید کرده اند با توجه به این که شکل جدید ویروس سریعتر از فرم اولیه آن منتقل خواهد شد، خواه این نتیجه گیری در نهایت تایید شود یا خیر، این تغییر، ارزش توصیه های لازم شامل استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را نشان می دهد.

نظر شما
پرونده ویژه