استاد پژوهشکده زلزله شناسی مطرح کرد؛

کدام مناطق تهران در برابر زلزله آسیب‌پذیرترند/ بررسی احتمال ارتباط میان گسل‌های فیروز کوه و مشا با آتشفشان دماوند/ احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ‌تر وجود دارد

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۱۵:۳۱:۲۲
کد خبر: ۱۰۲۸۲۵۰
کدام مناطق تهران در برابر زلزله آسیب‌پذیرترند/ بررسی احتمال ارتباط میان گسل‌های فیروز کوه و مشا با آتشفشان دماوند/ احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ‌تر وجود دارد
مهدی زارع با اشاره به خطرات و تاثیراتی که گسل فیروزکوه می تواند بر تهران داشته باشد، گفت: اگر زلزله ای بیش از 6 ریشتر در این منطقه به وقوع بپیوندد در وهله اول ساختمان های بلند تهران را تهدید می کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وقوع 18 زمین لرزه از صبح تا ظهر امروز در شرق استان تهران سوالات زیادی در خصوص گسل های استان تهران و قله دماوند ایجاد کرد که در وهله نخست نگرانی ها را در خصوص ساختمان های تهران بار دیگر افزایش داد.

مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله شناسی در این خصوص گفت: منطقه شرق استان تهران همچون گذشته شاهد چنین زلزله هایی به وفور بوده است. این منطقه محل تلاقی دو گسل فیروزکوه و مشا است و زلزله ها غالبا در این منطقه رقم می خورد.

او افزود: خیلی از این زمین لرزه ها در سایر نقاط کشور به علت کوچک بودن ثبت نمی شوند. تحرک این دو گسل بر روی گسل های تهران اثرگذار نیست. گسل مشا گاهی اوقات روی تهران تاثیراتی می گذارد که نمونه آن زمین لرزه اردیبهشت ماه بود.

زارع با اشاره به خطرات و تاثیراتی که گسل فیروزکوه می تواند بر تهران داشته باشد، گفت: اگر زلزله ای بیش از 6 ریشتر در این منطقه به وقوع بپیوندد در وهله اول ساختمان های بلند تهران را تهدید می کند و در وهله بعد خانه هایی که روی مناطق با خاک نرم تاسیس شده اند تحت خطر قرار می دهد.

این متخصص حوزه زلزله با تشریح مناطق تحت خطر در تهران اظهار کرد: این خطر بیشتر مناطق جنوبی تهران که شامل مناطق 16،12،18 و 19 است را  تهدید می کند. از بهارستان به سمت پایین تهران با پدیده آبرفت نرم مواجه است و در این مناطق نیز خطر جدی است. در شمال شهر نیز خطر مناطق دروس، شمیران نو و الهیه به علت اینکه بر روی خاک نرم تاسیس شده اند، تهدید می کند.

این استاد پژوهشکده زلزله شناسی گفت: احتمال وقوع زمین لرزه های شدیدتر در استان تهران وجود دارد همانطور که امروز در ابتدا یک زلزله 3.6 ریشتری به وقوع پیوست و در ادامه یک زلزله 4 ریشتری رقم خورد. در طی 10 سال گذشته گسل های مشا و فیروزکوه منشا زلزله های 5 ریشتری و کمتر بوده اند اما نمی توان به یک تاریخ 10 ساله برای نتیجه گیری اکتفا کرد.

او افزود: با بررسی سالیان بسیار دور می توان متوجه شد که احتمال وقوع زلزله های بزرگ تر از 6 ریشتر در این منطقه وجود دارد. گسل فیروزکوه و مشا با دماوند ارتباط مستقیمی با آتشفشان دماوند دارند اما نمی توان ارتباط را تا انجام تحقیقات گسترده تایید کرد.

زارع با اشاره به آخرین وضعیت آتشفشان دماوند اظهار کرد: با توجه به اثرات جانبی باید گفت که آتشفشان دماوند جز آتشفشان های فعال جهان است. هر آتشفشانی که در 10 هزار سال گذشته یک فوران داشته باشد باز هم جز آتشفشان های فعال به حساب می آید. در لایه های زیرین مواد مذاب تحرکاتی دارند و از جمله این تحرکات باعث می شود تا گسل های مشا و فیروزکوه نیز به نحوی تحت تاثیر قرار گیرند.

او در پایان گفت: بنابراین جا به جایی مواد مذاب در دماوند با جا به جایی گسل ها ارتباط دارد اما نمی توان برای تاثیر مستقیم بر زلزله اظهارنظر کرد و باید تحقیقات جزئی صورت گیرد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه