بررسی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی؛

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اول مرداد افزایش پیدا می‌کند/ جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۵:۵۴:۱۲
کد خبر: ۱۰۲۹۱۱۰
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اول مرداد افزایش پیدا می‌کند/ جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان
قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هفته گذشته پس از 8 سال به تصویب هیات دولت رسید و حقوق 3/5 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی قرار است از ابتدای مردادماه از 400 تا 800 هزار تومان افزایش پیدا کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان این سازمان بود که سرانجام پس از 8 سال انتظار، قرار است اجرا شود. بر اساس این طرح افراد بازنشسته براساس سابقه پرداخت بیمه بیشتر، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند به عبارت دیگر اگر قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی و براساس نظریه‌های کارشناسی اجرا شود، باید میزان حقوق این افراد با بازنشستگان کشوری همسان شود به این معنا که حداقل حقوقی که یک بازنشسته‌ تامین اجتماعی دریافت می‌کند برابر با حداقل حقوق بازنشسته‌ کشوری باشد.

حقوق بازنشستگان کفاف پهن کردن یک سفره معمولی هم نمی‌دهد

علی دهقان کیا، رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، با اشاره به وضعیت معیشتی بازنشستگان گفت: امسال جلسات زیادی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی داشتیم و گفتیم کسی که بازنشسته می‌شود حتما نوه دارد و خانه او پُر رفت و آمد است اما این عزیزان با این میزان حقوق، توانایی انداختن یک سفره معمولی هم ندارند و شرمنده خانواده خود می‌شوند.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی افزود: مدیرعامل سازمان با مدیران دولت از جمله آقای جهانگیری، نوبخت و دژپسند صحبت کرد و آنها هم وقتی مشکلات جامعه کارگری را از زبان یک مسئول شنیدند، گفتند دست‌هایمان بالاست.

30 درصد از 50 هزار میلیارد تومان سهم بازنشستگان تامین اجتماعی

علی دهقان‌کیا با اشاره به نحوه همسان سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: سرانجام طرحی در کمیسیون تلفیق بودجه مورد تصویب قرار گرفت مبنی بر اینکه از 50 هزار میلیارد تومان، 30 درصد برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در نظر قرار گیرد.

او افزود: همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یکی از خواسته‌های ما بود که 8 سال آن را پیگیری کردیم اما هر سال به دلیل عدم پیگیری مدیران سازمان، این طرح مورد توجه قرار نمی‌گرفت و مسکوت مانده بود.

قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان پس از 8 سال تصویب شد

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی عنوان کرد: خوشبختانه درنهایت پس از سال‌ها ما به خواسته خود یعنی بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی رسیدیم و قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تصویب شد و از مردادماه اجرایی می‌شود.

افزایش 800 هزار تومانی بازنشسته‌های با 30 سال سابقه

دهقان‌کیا با اشاره به میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: اکثر بازنشستگان کشوری و لشکری سابقه 30 دارند اما ما در تامین اجتماعی حتی بازنشسته با سابقه 10 سال هم داریم بنابراین میزان افزایش حقوق ما با آنها کاملا متفاوت است و قابل قیاس نیست.

او افزود: برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دو روش سابقه و ضریب حقوق را مدنظر قرار دادیم به این ترتیب که طبق روش اول با توجه به میزان سابقه فرد، حقوق او افزایش پیدا می‌کند برای مثال اگر فردی 10 سال سابقه کار داشته باشد، 150 هزار تومان حقوق او افزایش پیدا می کند، کسی که 11 سال سابقه دارد 160 هزار تومان و به ترتیب تا 25 سال، هرسال 10 هزار تومان بر این 150 هزار تومان اضافه می‌شود.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی عنوان کرد: افرادی که سابقه 25 تا 30 سال دارند برای تشویق به پرداخت بیمه به ازای هر سال، 20 هزار تومان بر آن 150 هزار تومان اضافه می‌شود بنابراین می‌توان گفت کسی که 30 سال سابقه دارد افزایش حقوق 800 هزار تومانی شامل او می‌شود.

او افزود: کسانی که 30 سال سابقه دارند حقوق آنها به 2 میلیون و هشتصد هزار تومان و کسانی که 35 سال سابقه دارند حقوق آنها تا بالای 3 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

افزایش حقوق 3 میلیون و 200 هزار بازنشسته از ابتدای مردادماه

دهقان کیا با اشاره به تعداد بازنشستگانی که مشمول این قانون می‌شوند، گفت: 3 میلیون و 200 هزار بازنشسته تامین اجتماعی وجود دارد که ابتدای مردادماه حقوق‌شان افزایش پیدا می‌کند و 14 میلیارد و 500 هزار تومانی که برای متناسب سازی درنظرگرفته شده است به سفره آنها می‌رود.

او اظهار کرد: از این مبلغ ذکر شده، حدود 3 هزار میلیارد تومان هم برای بُن و مسکن در نظر گرفته شده که به بازنشستگان پرداخت می‌‌شود.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
پرونده ویژه