یک کارشناس آموزش‌و‌پرورش مطرح کرد:

طی دهه‌های گذشته ۱۰۰ نفر برتر کنکور از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی بودند/ کدام دانش‌آموزان در کنکور امسال موفق‌ترند؟

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۰۹:۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۱۴۳
طی دهه‌های گذشته ۱۰۰ نفر برتر کنکور از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی بودند/ کدام دانش‌آموزان در کنکور امسال موفق‌ترند؟
محمدرضا نیک‌نژاد به تشریح روند درس خواندن کنکوری‌ها در ایام کرونا پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌وپروش، درباره کم‌وکیف برگزاری کنکور با توجه به شرایط کرونایی امسال گفت: در سال‌های اخیر برای داوطلبان کنکور بسته‌های آموزشی تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار داده می‌شد. در این اقدام تا حدودی خانواده‌ها با وجود فشارهای اقتصادی هم  کتاب‌ها را تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند. و هم سته‌های آموزشی در کنار کتاب‌های آموزشی در اختیار افراد قرار می‌گرفت.

 او افزود: برخی از خانواده‌های ضعیف هم برای استفاده از بسته‌های کنکور با قرض گرفتن یا خریداری کتاب‌های دست دوم به نحوی سعی در تهیه بسته‌های کنکور داشتند.

نیک‌نژاد تصریح کرد: امسال به‌دلیل اینکه بخش قابل توجهی از کلاس‌های کنکور به شکل آموزش‌های آنلاین برگزار شد بنابراین امکانات آموزشی برای همگان مهیا نشد. 

این کارشناس آموزش و پرورش گفت:  در برخی از شهرها به‌رغم اینکه اینترنت پاسخگوی نیاز دانش آموزان و داوطلبان کنکور نیست، اما ابزارهای مناسب همچون گوشی و تبلت هم  برای شرکت در کلاس‌های کنکور در اختیار بسیاری از خانواده‌ها قرار ندارد.  این در حالی است که هرچقدر آموزش‌ها به شکل مناسب باشد اما اگر ابزار در اختیار فرد نباشد نمی‌توان اقدام مناسب انجام داد. 

نیک‌نژاد اظهار کرد: کرونا شرایط ویژه را برای داوطلبان کنکور فراهم کرده است. برخی از افراد به دلیل شرایط جغرافیایی از اینترنت مناسب برخوردار نیستند. همچنین از لحاظ اقتصادی و فنی هم بسیاری از دانش آموزان به ابزار خاص دسترسی ندارند.

شکاف عدالت آموزشی در دوران قبل از کرونا

به گفته او امروزه در شهرها و روستاها خانواده توانایی مناسب برای تهیه بسته‌های کنکور فرزندان‌شان را ندارند. این قضیه فرصت‌های آموزشی مناسب را از بین برده است این در حالی است که قبل از کرونا هم شکاف در عدالت آموزشی در جامعه اندک نبود. در آن شرایط داوطلبان می‌توانستند از ظرفیت کلاس‌های کنکور استفاده کنند. بسیاری از خانواده‌ها که فرزندشان در کلاس کنکور شرکت می کردند مرفه نبودند.

او درباره نتایج کنکور با توجه به آموزش‌های آنلاین، کم توجهی برخی دانش‌آموزان به درس و ... در ایام کرونا گفت: در دهه‌های گذشته با بررسی نتایج کنکور از هر 100 نفر برتر کنکور هیچ دانش آموزی از مدارس دولتی رتبه کسب نکرده بود بلکه براساس ارزیابی‌ها 70 درصد نفرات برتر کنکور از مدارس تیزهوشان و سمپاد  و 30 درصد مابقی هم از مدارس غیردولتی بودند.

 چه کسانی در کنکور امسال موفق می شوند؟

این کارشناس آموزش  و پرورش اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران بر اساس عدالت طراحی شده است. امسال گروهی از داوطلبان که توانسته از آموزش از راه دور استفاده کننده، طبیعتا در کنکور نسبت به دیگر افراد که به این امکانات دسترسی نداشته‌اند موفق‌تر خواهند بود.

نیک‌نژاد از دیگر نارسایی‌ها برای داوطلبان در کنکور امسال گفت: اگر دانش آموز به کتاب درسی یا انواع کتاب‌های کنکور دسترسی داشته باشد، اما به معلم دسترسی نداشته باشد نمی‌تواند مسائل را درک و به مطالب مسلط باشد. دانش‌آموزان نیازمند درک مطلب هستند. 

به گفته او شرایط موجود و عدم دسترسی برخی از دانش‌آموزان به معلم به ویژه دانش‌آموزانی که به کلاس‌های کنکور مراجعه نکرده‌اند در نتایج کنکور تاثیرگذار است، البته استرس موجود و شرایط قرمز در استان ها باعث عدم تمرکز شده و در نتایج کنکور تاثیر گذار است. آموزش و پرورش باید دیدگاه یکسان نسبت به همگان داشته باشد.

نظر شما
پرونده ویژه