معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

استرداد ۳۴۰۶ قلم اموال فرهنگی تاریخی به کشور/ خروج اموال موروثی تاریخی از کشور ممنوع است/ خرید و فروش اموال تاریخی به ارث رسیده در داخل کشور مجاز است

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۲۴۰
استرداد ۳۴۰۶ قلم اموال فرهنگی تاریخی به کشور/ خروج اموال موروثی تاریخی از کشور ممنوع است/ خرید و فروش اموال تاریخی به ارث رسیده در داخل کشور مجاز است
محمد حسن طالبیان گفت: اشیای مجاز اشیایی است که به صورت موروثی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و خرید و فروش آن در داخل کشور بلامانع ولی خروج آنها از کشور ممنوع است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وزارت میراث فرهنگی در روزهای گذشته عنوان کرد که هر اثر تاریخی و ارزشمندی که در موزه‌های ایران قرار گرفته‌اند، به صورت کامل مشخصات آن‌ها ثبت شده و اگر به هر دلیلی یک شی تاریخی مفقود شود، مشخصات آن در سایت پلیس اینترپل قرار می‌گیرد و پس از رویت ضبط می‌شود. این اطلاعات پس از مفقودی به مبادی خروجی کشور نیز ارسال می‌شود که طبق قوانین بین‌المللی پس از رویت اثر مفقود شده در هر نقطه جهان، فرد ارائه دهنده بازداشت و اثر تاریخی به مبدا بازگردانده می‌شود.

خروج اشیا تاریخی موروثی از کشور ممنوع است

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این خصوص گفت: اموال سرقت شده در دو گروه قابل بررسی است. گروه اول اشیای توقیفی است که شامل اشیا تاریخی و فرهنگی هستند که به موجب قانون توسط مراجع قضایی، انتظامی، گمرکات و سازمان‌های دولتی کشف، توقیف و ضبط شده و باید به وزارت میراث فرهنگی تحویل داده شود.

او افزود: این دسته شامل اشیای مجاز، غیر مجاز و تقلبی است. اشیای مجاز  اشیایی است که به صورت موروثی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و خرید و فروش آن در داخل کشور بلامانع ولی خروج آنها از کشور ممنوع است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی با توضیح اشیای غیر مجاز و ویژگی‌های آن‌ها اظهار کرد: اشیای غیر مجاز اموالی هستند که منشأ حصول آن ها حفاری و کاوش باستان شناسی بوده و به عنوان اشیا زیرخاکی شناخته می شوند. همچنین کلیه عناصر تزئیناتی وابسته به بناهای تاریخی و آثار مسروقه از موزه‌ها و گالری های داخلی و خارجی نیز در حکم اموال غیر مجاز هستند. این دسته از اشیا در داخل کشور غیر قابل خرید و فروش و خروج آن‌ها از کشور ممنوع است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اذعان کرد: اشیای تقلبی یا جعلی به اشیایی گفته می‌شود که در دوره معاصر ساخته شده و از حیث نقوش، خطوط، شکل، جنس، اندازه، حجم و وزن شبیه آثار تاریخی فرهنگی اصیل بوده یا بدون آن که نمونه اصلی وجود داشته باشد، به عنوان اثر فرهنگی تاریخی اصیل معرفی می‌شوند و علامتی از سوی سازنده یا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی برای تشخیص از اصل بر روی آن حک نشده است.

کشف بیش از 39 هزار اقلام تاریخی غیر مجاز در سال 98

طالبیان با ذکر آمار اموال مکشوفه در این حوزه گفت: این اشیا در سال 92 به تعداد 2977، در سال 93 به تعداد 10367، در سال94 به تعداد 50988، در سال 95 به تعداد 43104، در سال 96 به تعداد 60544، در سال 97 به تعداد 37943 و در سال 98 به تعداد 39554 کشف شده است.

او افزود: در خصوص آثار استردادی از ابتدای دهه 80 تا کنون 3406 قلم اموال فرهنگی تاریخی متعلق به ایران از کشور هایی نظیر انگلستان، ایالات متحده، بلژیک، ایتالیا و امارات  مسترد شده است . 

خرید و فروش اقلام تاریخی کاوش شده ممنوع است

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: استرداد 349 قلم از اشیای باستانی محوطه خوروین از کشور بلژیک و 300 عدد از الواح هخامنشی از موسسه شرق شناسی شیکاگو در سال 1393 از دیگر اقدامات مهم در این زمینه بوده است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به مهم ترین اقدامات این مجموعه برای بازگرداندن آثار تاریخی به سرقت رفته و یا خارج شده از کشور گفت: استرداد 109 قلم از اشیای محوطه باستانی چغامیش از آمریکا در سال 1394، استرداد 56 قلم از اشیای توقیفی ایران از کشور ایتالیا در سال 1395، استرداد 73 قلم اثر مهر گلی از کشور آمریکا در سال 1396، بازگرداندن 136 قلم شی از حفاری های غیرقانونی جیرفت در دو محموله 118 عددی در سال 86 و 18 عددی  در سال 83 از انگلستان، استرداد بشقاب معروف عهد ساسانی از انگلستان، استرداد یک محموله قاچاق اموال ایرانی به تعداد 556 اثر از کشور امارات در سال 1385، استرداد 42 کاشی مربوط به آرامگاه سلطان شهاب الدین ابن احمد از انگلستان در سال 1387، بازگرداندن سردیس سرباز هخامنشی در سال 1397 و استرداد 1783 عدد از الواح تخت جمشید در سال 1398 از جمله مهم ترین اقدامات وزارت میراث فرهنگی در عرصه بازگرداندن میراث ارزشمند ایرانی به کشور است.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز