یک فعال محیط زیست چهارمحال و بختیاری مطرح کرد:

سرانجام نامشخص حقابه تالاب گاوخونی و زاینده رود/ برداشت‌های غیرمجاز از بالادست زاینده‌رود، تالاب گاوخونی را منشا گردو غبار کرد/ محیط زیست کم‌کاری می کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۰۶:۲۳:۰۸
کد خبر: ۱۰۲۹۳۷۰
سرانجام نامشخص حقابه تالاب گاوخونی و زاینده رود/ برداشت‌های غیرمجاز از بالادست زاینده‌رود، تالاب گاوخونی را منشا گردو غبار کرد/ محیط زیست کم‌کاری می کند
هومان خاکپور گفت: امروزه گاوخونی تبدیل به منشا گرد و غبار در استان اصفهان شده و این ریشه در برداشت های غیرمجاز از بالادست زاینده‌رود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی روزهای گذشته مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل تالاب‌های محیط زیست، در گفتگو با برنا در خصوص وضعیت نامطلوب تالاب گاوخونی گفت و عنوان کرد که در حوزه زاینده رود چهار برابر کل آب موجود برای صنایع بارگذاری صورت گرفته و استفاده‌های دیگر انجام شده است. این اتفاق در مدت کوتاه مدت رقم نخورده بلکه معضلی است که چندین دهه به صورت پی در پی رقم خورده و امروز کار به جایی رسیده که در حقابه به مشکل برخورده‌ایم. دو سال است که قانون تالاب‌ها تصویب شده است. ما به عنوان متولی این عرصه خیلی دیر به داد تالاب ها رسیدیم. زمانی یادمان افتاد که همه آب به زمین‌های کشاورزی و صنایع اختصاص داده شد و چیزی برای تالاب ها باقی نمانده بود.

در این خصوص به سراغ هومان خاکپور، فعال محیط زیست چهارمحال و بختیاری،  رفتیم. او با اشاره به روزگار سخت تالاب‌ها گفت: صرف ابراز نگرانی از سوی مسئولین و بیان مشکلات نمی تواند گره گشا باشد و باید مسئولین به جای این اقدامات به فکر چاره باشند.

او افزود: امروزه تالاب گاوخونی تبدیل به منشا گردوغبار در استان اصفهان شده و این ریشه در برداشت‌های غیرمجاز از بالادست زاینده رود دارد.

خاکپور تصریح کرد: مدیران برای فرار از کم کاری، مسئولیت ها را به گردن دیگران می اندازند. رودخانه زاینده رود با مشکلات زیادی مواجه است. زاینده رود ذی نفعانی دارد. صنعت، کشاورزی، شرب و محیط زیست، هرکدام حقابه های مشخصی دارند. ماجرا از این قرار است که محیط زیست حقابه خود را برای تالاب گاوخونی نمی تواند اخذ کند.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: آورد طبیعی رودخانه زاینده‌رود حدود 800 میلیون متر مکعب در سال است که به واسطه طرح های انتقال آب از سرمنشا های کارون به زاینده رود منتقل می شود. این رقم امروز بواسطه این انتقال به یک میلیارد و ششصد میلیون متر مکعب رسیده است و دو برابر شده است. با این وجود مصرف بی رویه در بخش صنعت و کشاورزی سبب شده است تا اوضاع تغییری نکند. 

خاکپور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو حقابه طبیعی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را از سد رها می‌کند. این حقابه حدود 200 میلیون متر مکعب است و به جای اینکه به تالاب و رودخانه برسد صرف صنعت و کشاورزی می‌شود. به لحاظ قانونی مدافع حقابه زیستی زاینده‌رود، سازمان محیط زیست است. وقتی این سازمان قدرت لازم را ندارد تا از حقابه خود دفاع کند مسلم است که در مسیر از آن برداشت غیرمجاز می شود و چیزی از آب به تالاب نمی رسد.

او افزود: اگر تالاب‌ها و رودخانه های ما امروزه در خطر خشک شدن هستند به خاطر این است که محیط زیست کم کاری می کند. وزارت نیرو بارها تاکید کرده است که من حقابه زاینده رود را تخصیص می‌دهم. بر اساس آمار آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری کمتر از چیزی که به این منطقه تخصیص داده شده است استفاده می کند در صورتی که مقامات اصفهان بیان می کنند که چهارمحال و بختیاری برداشت بیشتری از آب دارد و قضاوت در این رابطه سخت است.

خاکپور در پایان تاکید کرد: محیط زیست و وزارت نیرو باید با کنترل برداشت‌ها این اختلاف نظر را مورد رسیدگی قرار دهند. امروزه واقعا مشخص نیست حقابه تالاب گاوخونی و زاینده‌رود کجا می‌رود و چه کسی آن را مصرف می‌کند و مسئولین محیط زیست نیز هیچ تلاشی در راستای کشف این موضوع نمی‌کنند و وضعیت گاوخونی نیز هر روز بدتر می‌شود.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز