رییس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد:

واکسن کرونا ایمنی دائم ایجاد نمی‌کند/ سالانه ۴ تا ۵ هزار پزشک متخلف شناسایی می‌شوند/ کمبود تخت ICU در بیمارستان‌ها

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۱۰:۵۲:۲۹
کد خبر: ۱۰۲۹۵۸۱
محمدرضا ظفرقندی گفت: همانطور که ویروس کرونا در بدن افراد ایمنی ایجاد نمی‌کند، واکسن کرونا هم باعث ایجاد ایمنی دائم نمی‌شود بنابراین تنها راه مراقبت و پیشگیری است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت که روز چهارشنبه (25تیرماه) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد به سوال خبرنگاران پاسخ داد. 

ظفرقندی در ابتدای نشست گفت: 6 ماه از شروع بیماری کرونا می‌گذرد، در روزهای اولیه با کنترل دولت و رفتار خوب و مناسب مردم اواخر فروردین و اردیبهشت‌ماه بیماری رو به کاهش و شرایط قابل قبولی حاصل شد اما امروزه مشاهده می‌کنیم که این بیماری دوباره اوج گرفته بنابراین قاعدتا باید یک بررسی علمی قاطع انجام شود که اگر مواجه صریح صورت نگیرد هم مردم را از دست می دهیم و هم کادر درمان را خسته می‌کنیم.

او افزود: این بیماری با این روش، مدت مدیدی در جامعه جهانی و در همه آحاد بشر وجود خواهد داشت مخصوصا اینکه گفته شده ایمنی در بدن افراد ماندگار نیست و افراد پس از ابتلا ممکن است دوباره درگیر شوند.

140 نفر از جامعه پزشکی شهید شدند

رئیس سازمان نظام پزشکی درمورد تعداد پزشکان و پرستارانی که شهید شدند، گفت: روزانه حدود 5 هزار نفر از جامعه پزشکی بتلا به کرونا می‌شوند که از این تعداد حدود 140 نفر از آنها در این ایام در مبارزه با کرونا شهید شدند.

او افزود: گروه پرستاری 20 درصد، پرسنل 19 درصد، پزشکان عمومی 17 درصد، گروه داخلی 9 درصد، رشته زنان و زایمان 5.5 درصد به این ویروس مبتلا هستند.

پروتکل‌های ملی جوابگو نیست

ظفرقندی با تاکید بر تدوین پروتکل منطقه‌ای گفت: پروتکل‌های بهداشتی ملی دیگر جوابگو نیست بنابراین باید برای هر منطقه از جمله قرمز، زرد و....پروتکل منطقه‌ای خاصی باید تهیه کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص ایجاد دوباره محدودیت‌ها گفت: در نامه‌ای که به رئیس جمهور ارسال کردم تاکید بر بازنگری برای ایجاد قرنظینه یا تعطیلی موقت داشتم.

او افزود: خوشبختانه استاندارد تهران اعلام کرد برخی فعالیت‌ها مانند رستوران‌ها، اماکن مذهبی، فعالیت سیمناری و...  تعطیل شوند و فعالیت 30 درصد از پرسنل کارمندی و دولتی دورکاری شود.

کمبود تخت ICU در بیمارستان‌ها

ظفرقندی با اشاره به کمبود تخت icu گفت: شرایط بیمارستان‌ها با افزایش گرفتاری مردم، بدتر شده است به این صورت که اگر قبلا در تهران روزی 30 نفر بستری می‌شدند الان این تعداد به 300 نفر رسیده است.

او افزود: تخت‌های اشغال شده کرونا روز به روز در حال افزایش است و بیمارستان‌ها هم امروزه دچار کمبود تخت ICU هستند که برای رفع این مشکل ما پیشنهاد دادیم یا بیماران به بیمارستان دیگری که ظرفیت دارد ارجاع شوند یا اینکه بیمارستان‌ها بخش‌هایی را تجهیز به ICU کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: برای مثال اطلاع دارم که بیمارستان سینا یک بخش خود را به ICU تبدیل کرده است.

واکنس کرونا ایمنی دائمی ایجاد نمی‌کند

ظفرقندی با اشاره به تولید واکسن کرونا گفت: فعلا دارو و واکسن تایید شده‌ای برای درمان کرونا تولید نشده است حتی پیشرفته‌ترین کشورهایی هم که روی واکسن کار می‌کنند در حد مطالعه انسانی است.

او افزود: حتی اگر واکسن تایید شده‌ای تولید شود، 3 تا 4 ماه طول می کشد عرضه شود اما همانطور که ویروس کرونا در بدن افراد ایمنی ایجاد نمی‌کند، واکسن هم ایمنی دائم ایجاد نمی‌کند بنابراین تنها راه مراقبت و پیشگیری است.

کاهش درآمد بیمارستان‌های خصوصی 

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به کاهش درآمد بیمارستان‌های خصوصی گفت: با شیوع ویروس کرونا انجام یک سری از فعالیت‌ها مانند برخی از عمل‌های جراحی تعطیل شده است بنابراین بیمارستان‌های خصوصی به تبع آسیب دیدند و درآمدشان از این راه از بین رفته است.

او افزود: از طرفی خرید تجهیزات کرونا برای بیمارستان‌های خصوصی هزینه بالایی را به وجود آورده است.

سالانه پرونده 4 تا 5 هزار پزشک متخلف به سازمان نظام پزشکی ارجاع می‌شود/پزشکان حق تجویز داروی خاص ندارند

ظفرقندی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درمورد شناسایی تعداد پزشکان متخلف گفت: پزشکانی که پرونده آنها در سازمان نظام پزشکی با شکایت مطرح می‌شود به عنوان تخلف یا قصور ثبت می شود که سالانه حدود 4 تا 5 هزار پرونده ارجاعی داریم.

او افزود: این آمار دربرابر 8 تا 9 میلیون درمانی که در سال انجام می‌گیرد، عادی و قابل قبول است.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: هیچ پزشکی حق ندارد بیمار را مجبور به خرید داروی خاص کند به عبارت دیگر تجوز دارویی خارج از پروتکل دارویی ممنوع است.

او افزود: درصورت وقوع چنین مسئله‌ای پرونده پزشک در سازمان نظام پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و طبق مقررات، احکام مربوطه صادر می‌شود.

ظفرقندی درخصوص اعطای تسهیلات به پزشکان مسن گفت: پزشکانی که به دلیل کهولت سن و شرایط کاری دچار آسیب شدند می‌توانند از صندوق تعاون و رفاه نظام پزشکی وام دریافت کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به ایجاد محدودیت در مطب‌های پزشکی گفت: فعالیت برخی از مطب‌ها طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان در فاز اول کرونا محدود شد الان هم ما تاکید داریم قعالیت‌های غیرضروری پزشکی موقتا تعلیق شوند تا سلامت مردم و کادر درمان به خظر نیوفتد.

او افزود: برای مثال مطب‌های دندان پزشکی فقط موارد ضروری را انجام دهند و به همین منوال کلیه فعالیت‌ها محدود شوند.

روزی 3 مطب پزشکی تعطیل می‌شود

ظفرقندی با اشاره به تعطیلی مطب‌ها گفت: تقریبا روزی سه مطب اعلام تعطیلی می‌کنند و برای همیشه فعالیت پزشکی خود را کنار می گذارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص نسخه نویسی الکترونیکی گفت: کرونا انجام این کار را به وقفه انداخت اما در حال حاضر حدود 40 تا 45 درصد مراکزدرمانی و داروخانه ها تجهیز شدند و به صورت الکترونیکی کار می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز