بررسی تاثیر وضع مالیات بر خانه‌های خالی در کاهش معضلات اجتماعی ناشی از افزایش قیمت مسکن؛

قیمت مسکن در روستاها چندین برابر شهر شده است/ لزوم بازنگری طرح هادی روستاها/ وضعیت مسکن بهتر نشود، حاشیه‌نشینی افزایش پیدا می‌کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۷ - ۰۴:۵۵:۰۵
کد خبر: ۱۰۲۹۹۰۱
قیمت مسکن در روستاها چندین برابر شهر شده است/ لزوم بازنگری طرح هادی روستاها/ وضعیت مسکن بهتر نشود، حاشیه‌نشینی افزایش پیدا می‌کند
این روزها وضعیت نابسامان مسکن و افزایش شدید مبلغ اجاره بها، مستاجران را دچار مشکلات فراوانی کرده است اما نمایندگان مجلس از طرحی خبر می‌دهند که اگر تصویب شود قرار است قیمت مسکن را کنترل کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ افزایش تورم و گرانی، افزایش قیمت مسکن و افزایش اجاره‌بها نه تنها رویای خرید خانه را از مستاجران گرفته بلکه امروزه تبدیل به یک دغدغه اجتماعی جدی برای مردم کشور شده است چراکه مسکن یکی از اساسی‌ترین نیاز هر انسان است. نماینده‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کردند با تصویب طرح دوفوریتی مالیات برخانه‌های خالی، قیمت مسکن رو به کاهش و کنترل می‌رود و وضعیت بازار مسکن بهبود می‌یابد.

دولت باید برای صاحبخانه‌ها مالیات وضع کند/ وضعیت مسکن بهتر نشود، حاشیه نشینی افزایش پیدا می‌کند

سیدمحمود فاطمی عقدا، کارشناس حوزه مسکن، با اشاره به بدمسکنی موجود در کشور گفت: افزایش شدید اجاره‌‌ بها در کشور باعث سردرگمی مستاجران شده است به نحوی که آنها برای تامین سرپناه خود عاجزند بنابراین لازم است مسئولان فکر جدی به حال وضعیت آشفته مسکن کنند چون ادامه‌دار بودن این شرایط، معضلات جبران ناپذیری را برای جامعه و مردم به وجود می‌آورد.

فاطمی با اشاره به افزایش حاشیه نشینی در کشور عنوان کرد: افزایش شدید اجاره‌ بها باعث شده مردم از شهرها به حاشیه‌ها و روستاها مهاجرت کنند که این می‌تواند باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در کشور شود ضمن اینکه اجاره یک خانه در حاشیه تهران هم تفاوت چندانی با داخل شهر تهران ندارد.

او گفت: دولت باید مالیات‌های سنگینی برای صاحبخانه‌ها وضع کند تا جلوی قیمت‌های نجومی گرفته شود و صاحبخانه‌ها هر قیمتی که دلشان خواست برای مستاجران تعیین نکنند.

این کارشناس مسکن به نقش مردم در کنترل بازار مسکن اشاره کرد و گفت: همکاری مردم با دولت و دستگاه‌های نظارتی می‌تواند مشکل مسکن را حل کند. دستگاه نظارتی و دولت باید از طریق نظارت، میزان پول پیش و اجاره‌بها را تحت کنترل قرار دهند و مردم هم باید از طریق ارائه گزارشات مسئولان و دستگاه‌های نظارتی را از افزایش شدید اجاره‌بهای خود مطلع کنند.

مالیات برخانه‌های خالی قیمت مسکن را کاهش نمی‌دهد/ افزایش قیمت مسکن در روستاها

محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: تفکر غلطی به وجود آمده مبنی براینکه اگر طرح مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شود، قیمت مسکن کاهش یافته و تعداد مسکن افزایش می‌یابد درصورتی که اینگونه نیست.

او افزود: این طرح همان ماده 54 است که در سال1393 تصویب شده است بنابراین ما قانون جدیدی تدوین نکردیم و تصمیم بر آن است که این ماده اصلاح شود و بر اجرای آن تاکید شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اهداف این طرح گفت: هدف اول از تصویب طرح این است که دولت موظف شود ظرف 6 ماه سامانه املاک راه اندازی کند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

زنگنه افزود: اگر چنین سامانه‌ای راه اندازی شود، تمام معاملات مسکن شفاف شده و جلوی سفته بازی و دلالی در بازار مسکن گرفته می‌شود بنابراین از این طریق بازار، در دست کنترل قرار می‌گیرد و جلوی قیمت‌های نجومی گرفته می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف دوم از اجرای طرح این است که مسکن از کالای سرمایه‌ای به سمت کالای مصرفی تبدیل شود چراکه امروزه بسیاری از افراد خانه می‌خرند یا می‌سازند تا جلوی کاهش ارزش پولشان گرفته شود و برای خود سرمایه داشته باشند به همین دلیل است که قیمت مسکن افزایش یافته و روز به روز بیشتر می‌شود.

او افزود: با تصویب این طرح، افراد ملزم می‌شوند ظرف 6 ماه تا 1 سال خانه خود را در اختیار مصرف کننده قرار دهند درغیراینصورت مالیات بر آن وضع می‌شود.

زنگنه با اشاره به آخرین وضعیت این طرح دوفوریتی گفت: در حال حاضر طرح مالیات بر خانه‌های خالی وارد صحن مجلس شده و کلیات آن رای آورده است اما پیشنهاد شد یک فوریتی شود که نمایندگان نپذیرفتند بنابراین همچنان با قید دوفوریت قرار است در جلسه آینده مجلس به تصویب نهایی برسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به علت افزایش قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت مسکن دو علت دارد؛ یکی رشد بی رویه و عدم کنترل بازارهای موازی مانند بورس، ارز و سکه است که در این صورت نمی‌توان انتظار داشت وقتی این بازارها رشد می‌کنند، قیمت مسکن ثابت بماند.

او افزود: دومین علت عدم نظارت بر قیمت مصالح ساختمانی است که مستقیما تحت کنترل دولت قرار دارد یعنی اگر قیمت سنگ، آهن، سیمان، فولاد و... پایین بیاید، قیمت مسکن هم کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر گرانی مسکن در ایجاد معضلات اجتماعی گفت: مسکن یکی از نیازهای اصلی و اولیه مردم است که مانند اتومبیل، ارز و سکه نیست که بتوان نبود آن را توجیه کرد و بگوییم اشکال ندارد.

او افزود: بالا رفتن بی رویه قیمت مسکن باعث آسیب فراوان اقتصادی و اجتماعی  مردم می‌شود که در بسیاری از مواقع جبران ناپذیر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش حاشیه‌نشینی در کشور گفت: اگر قیمت مسکن به همین منوال افزایش پیدا کند، مردم مجبور می‌شوند از شهر به حاشیه‌ها پناه ببرند که در این صورت مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی ایجاد می‌شود.

او افزود: درحال حاضر یکی از معضلات شهرهای بزرگ همین افزایش حاشیه نشینی است که اعتیاد، طلاق، انواع بزه از جمله آسیب‌های اجتماعی است که درصورت افزایش آن برای کشور به وجود می‌آید.

این نماینده مجلس از افزایش قیمت مسکن در روستاها خبر داد و گفت: متاسفانه اکنون قیمت مسکن در روستاها به شدت بالا رفته است و کمبود مسکن علت اصلی آن است.

او افزود: در حال حاضر ما شاهد مهاجرت معکوس هستیم یعنی مردم از شهرها به روستاها مهاجرت می‌کنند و چون روستاها زمین ندارند، قیمت آنها چندین برابر شده است و حتی قیمت آنها از شهرها هم بیشتر است، این نشان می دهد که طرح هادی باید مجددا مورد بازنگری قرار گیرد.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز